XXL Nutrition

FFMI (Fat Free Mass Index)

MrInk

Get inked or die naked..
Elite Member
15 jaar lid
10 media-items
Waardering
973
Lengte
1m75
Massa
101kg
Vetpercentage
10%
De laatste tijd had ik steeds vaker irritatiemomentjes in de gym of tijdens gesprekken met andere bodybuilders/fitnessliefhebbers. Het gaat dan altijd weer over hetzelfde: gewicht.
Elke keer vraagt iemand aan mij: “Wat weeg jij?” Dan zeg ik: “100 kilo.” En dan komt het… “Oh, ik weeg 105.”
En dan staat er iemand voor me die 15 cm langer is, hoger vetpercentage, en totaal andere bouw.

Ik merkte dat ik me eraan ging ergeren. Want je ziet mensen bijna trots doen op een getal dat, zonder context, gewoon zinloos is.

Toen dacht ik:
Er zou eigenlijk een getal moeten bestaan dat puur aangeeft hoeveel spiermassa je hebt in verhouding tot je lengte. Niet gewicht. Niet BMI. Maar iets wat écht laat zien wie er gespierder is.

Ik dacht serieus dat ik iets nieuws had bedacht. Maar, toen kwam ik erachter dat dit al bestaat. Sterker nog, het is al jarenlang de standaard onder sportwetenschappers.

Wat ik wilde maken heet dus officieel:
FFMI – Fat Free Mass Index

Het is letterlijk wat ik zocht:
een eerlijk getal dat laat zien hoeveel vetvrije massa (dus spieren) je hebt in verhouding tot je lengte.

Je krijgt dus één getal dat je kunt gebruiken om jezelf echt te vergelijken met anderen.
En geloof me: de verschillen worden ineens héél duidelijk.

Hoe bereken je FFMI?

1️⃣ Bepaal je vetvrije massa (VVM)
VVM = lichaamsgewicht × (100 − vetpercentage) / 100
Voorbeeld:
100 kg met 10% vet → 90 kg vetvrije massa

2️⃣ De FFMI formule:
FFMI = vetvrije massa ÷ (lengte in meters²)

Voorbeeld met mij:
90 kg vetvrije massa
1,75 m → 1,75 × 1,75 = 3,0625
FFMI = 90 / 3,0625 = 29,4

Dat is dus mijn echte “spier-index”.

Stel die gast van 105 kg is:
  • 1,90 m
  • 20% vet
Dan is zíjn vetvrije massa:
105 × 0.80 = 84 kg

Zijn FFMI is dan:
84 ÷ (1,90 × 1,90 = 3,61) = 23,2

Dus ondanks dat hij 5 kilo zwaarder is, ben ik met 29,4 letterlijk veel gespierder.

En dát is precies waarom gewicht vergelijken nergens op slaat.

Wat zeggen de cijfers ongeveer?

• FFMI 18–20 → gemiddeld, recreatief
  • FFMI 22–23 → goed gespierd
  • FFMI 24–25 → top natural gebied
  • FFMI 26+ → enhanced
  • FFMI 28+ → bodybuilding-niveau
  • FFMI 30+ → absolute freaks

Je kunt je FFMI eventueel ook hier makkelijk berekenen:

Ben benieuwd wat jullie FFMI is.
Gooi je getallen hieronder 💪🔥

178
63 kg
12/13%?
FFMI 18

25 ✌🏻

Thnx, dit biedt toch weer wat perspectief tijdens een klein motivatiedipje. :)
Vetpercentage blijft een schatting, kom uit op FFMI 18/19 advanced gym user.

IMG_4385.jpeg

Mijn bmi is 32 en geeft dus aan ik zwaar obesitas heb, ook altijd leuk om dit met mensen te bepraten die niet trainen.

• Topic Starter Topic Starter
Thnx, dit biedt toch weer wat perspectief tijdens een klein motivatiedipje. :)
Vetpercentage blijft een schatting, kom uit op FFMI 18/19 advanced gym user.

Ik merk dat als je een aantal eerlijke fotos in goed licht in ChatGPT gooit en vraagt om je vetpercentage te berekenen aan de hand van fotos waarvan het vetpercentage bekend is, dat hij toch écht meestal wel heel dicht in de buurt komt!

We lopen bijna gelijk, nice

• Like
Waarderingen: Loca
175 cm
70 kg
12%
FFMI 20.21
Normalized FFMI 20.42

Ik denk niet dat FFMI alles zegt
Mensen hebben ander spier types, bijv zachte spieren of harde spieren
Of dunnere botten, bredere botten. Dan klopt het FFMi niet meer

Screenshot 2025-11-22 145054.png

Hier is Bruce Lee bijvoorbeeld, zijn FFMI was niet zo hoog.
Maar je kan iemand pakken met zelfde vet percentage, lengte, gewicht en dan ziet hij er toch anders uit

Screenshot 2025-11-22 145054.png

Hier is Bruce Lee bijvoorbeeld, zijn FFMI was niet zo hoog.
Maar je kan iemand pakken met zelfde vet percentage, lengte, gewicht en dan ziet hij er toch anders uit
Klopt, maar hier hebben we het over bodybuilding. Bruce Lee was geen bodybuilder en zou ook niet scoren op een podium.

1000057567.jpg

Mja maar is alsmaar meer FFMI goed/wenselijk? Boven de 25 zegt het alleen dat/hoeveel je gekuurd hebt. Dan vind ik andere zaken zoals lengte weer belangrijker, dat zou ik zeker niet willen inleveren voor meer FFMI.

1763918813690.png

En ook met goede lengte vind ik esthetiek belangrijker dan meer massa.

Mja maar is alsmaar meer FFMI goed/wenselijk? Boven de 25 zegt het alleen dat/hoeveel je gekuurd hebt. Dan vind ik andere zaken zoals lengte weer belangrijker, dat zou ik zeker niet willen inleveren voor meer FFMI.

1763918813690.png

Whaha, oude foto van Olivier Richter aka Scoobz0r Dutch Giant

Leuk topic dit.
Ik zit nu op 21.6 (bezig met een leanbulkie niet al te gek ook niet al te snel)

1763918813690.png

Hangt er maar net vanaf wat je doel is. Een serieuze open bodybuilder moet flink boven de 30 zitten, Jay zit rond de 38. En dan vraagt niemand zich af of je kuurt.
En buiten dat, lengte is precies wat je NIET wilt hebben als open bodybuilder. De meeste IFBB pro's zijn allemaal rond de 175 of kleiner, uitzonderingen daar gelaten.

Terug
Naar boven