MuscleMeat

1 keer per 2 week trainen

steebz

Dutch Bodybuilder
Waardering
4
vanwege schouderblesure, wil ik iedere spiergroep 1 keer per 2 week trainen. Hiermee kan ik de schouder meer rust geven. Heeft iemand ervaring met 1 keer per 2 week trainen? Kan je hier progressie mee boeken, of train je zo meer op onderhoud.

ik denk niet iemand die al lang traint zo vooruitgang kan boeken

Lijkt mij een beetje te veel rust tussen de spieren. Maar goed, als je een blessure hebt zou je het kunnen overwegen. Sterker nog, waarom stop je niet helemaal even en zorg je ervoor dat die blessure herstelt? Volgens mij maak je het alleen maar erger door gewoon door te trainen.

• Topic Starter Topic Starter
heb al rustpauze, fysio etc geprobeerd.. het gaat om lichte schouder instabiliteit, maar de blessure komt steeds weer terug??? Denk eigelijk ook dat 2 weken te lang is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Anders is t mss beter om weer ff met iets lichtere gewichten gaan trainen.

Lijkt me dat je dan meer op onderhoud traint, maar als je andere dingen al geprobeerd hebt kan je het proberen natuurlijk. Ik zou dan steeds een week rusten en een week een normaal schema doen. En voorzichtig met schouderoefeningen natuurlijk.

Succes.

Schouderinstabiliteit is k*t ja, heb het zelf ook. Te zwakke serratus anterior.
Rust zal je niet helpen, hielp bij mij ook niet. Doe external rotations en push ups plus (dus schouderbladen nog es goed tegen borstkas trekken als je boven bent) en vermijd erg schouderbelastende oefeningen.

Voor meer info kan je mss es naar Raistlin een PM sturen, die heeft ook ervaring met schouderinstabiliteit. Hij weet mss nog meer oefeningen voor je, is enkele maanden bij de fysio geweest.

wanneer ik een blessure heb neem ik gewoon ff een weekje rust en daarna bouw ik het rustig aan weer op...de geblesseerde spier heel licht trainen werkte de laatste keer bij mij goed moet ik zeggen... :rolleyes: succes anyway!

kees1985 zei:
wanneer ik een blessure heb neem ik gewoon ff een weekje rust en daarna bouw ik het rustig aan weer op...de geblesseerde spier heel licht trainen werkte de laatste keer bij mij goed moet ik zeggen... :rolleyes: succes anyway!
Als ik uit m'n eigen ervaring spreek, is dat als je rust bij schouderinstabiliteit de problemen net weer erger worden. Je moet net bepaalde spieren versterken omdat deze te zwak zijn... :)

Samu zei:
Als ik uit m'n eigen ervaring spreek, is dat als je rust bij schouderinstabiliteit de problemen net weer erger worden. Je moet net bepaalde spieren versterken omdat deze te zwak zijn... :)

jaa klopt. ik heb het idee dat rust idd niet zoveel nut heeft. Specifieke schouderversterkende oefeningen hebben bij mij wel nut. Maar wat het problem is: steeds als de blessure weg lijkt te zijn bouw ik het trainen weer op. Als ik weer rond de 80 kilo bankdrukken zit, of 20 kilo schouder-dumbeldrukken komt de blesure weer terug! Weet je of je hier ook nog van af kan komen? Ik bedoel, ik kan niet eeuwig met lichte gewichtjes blijven trainen. K heb t id dat dit een van de ergse blesures is ???

Weet niet of het helemaal weg gaat. Lig nu al een tijdje stil, maar het komt toch al minder terug dan vroeger.
Wat ik vroeger (1 jaar geleden ofzo) had, was constant pijn vooraan in m'n schouder, alle dagen dus. Maakte niet uit, 1 dag na bankdrukken of 5 erna.
Voor m'n stop (goeie maand geleden) had ik dit tot 2 dagen na bv. bankdrukken enzo. Vooral als ik vooraan m'n schouder duwde was het erg pijnlijk.
Duidelijk betering dus, maar of je het volledig weg krijgt, geen idee :( Vermijd anders nog een tijdje de oefeningen waar je last door krijgt en probeer mss variaties ofzo. Zelf dingen aanvoelen. Als ik last had van die pijn deed ik gewoon wat push-ups om de spieren es wat te laten doorbloeden en dat hielp al.

Ik heb momenteel ook een schouderblessure, en ik train gewoon 1 maal in de week mijn benen, en daarbij nog 2 maal in de week cardio ( 45 minuten lang;65%maximale hartslag), dit gedurende 4 weken en dan ga ik kijken om voorzichtig terug biceps, triceps te trainen, maar schouders, borst, zelfs rug ga ik toch met opletten.

Samu zei:
Schouderinstabiliteit is k*t ja, heb het zelf ook. Te zwakke serratus anterior.
Rust zal je niet helpen, hielp bij mij ook niet. Doe external rotations en push ups plus (dus schouderbladen nog es goed tegen borstkas trekken als je boven bent) en vermijd erg schouderbelastende oefeningen.

tnkz:) maar hoe gaan die push ups plus ongeveer?, schouderbladen tegen je borstkas aantrekken, snap ik niet helemaal..

Rambi zei:
Ik heb momenteel ook een schouderblessure, en ik train gewoon 1 maal in de week mijn benen, en daarbij nog 2 maal in de week cardio ( 45 minuten lang;65%maximale hartslag), dit gedurende 4 weken en dan ga ik kijken om voorzichtig terug biceps, triceps te trainen, maar schouders, borst, zelfs rug ga ik toch met opletten.

jaa das t verotte met schouder blesures he, zelfs biceps of triceps oefeningen worden moeilijk om te doen. :(

steebz zei:
tnkz:) maar hoe gaan die push ups plus ongeveer?, schouderbladen tegen je borstkas aantrekken, snap ik niet helemaal..
Gewoon als je boven bent bij push-ups, echt zo ver mogelijk gaan. :)

@steebz

Heb je PM ontvangen, maar voor het overzicht antwoord ik hier maar :) .

Laten we beginnen met het begin : instability is a b*ch. Het is vooral te wijten aan een structureel probleem, namelijk de ligamentaire opbouw van je schoudergewricht. Hierdoor heeft de bal van je bovenarm teveel bewegingsvrijheid waardoor ie niet altijd mooi in de kom zit. Gevolg : irritatie van het kapsel rond het gewricht, meer slijtage van het labrum (bindweefsel op de kom dat teveel wrijving ondervindt), meer belasting op de spieren van de rotator cuff die het soms niet aankunnen en beginnen te ontsteken/scheuren, bursitis omdat die slijmbeurs meer wrijving krijgt te verwerken, ... Instabiliteit is vaak de onderliggende oorzaak van heel wat andere schouderellende.

Een manier om instabiliteit op te vangen is de spieren van de rotator cuff te trainen, omdat die voor de actieve stabilisatie van het gewricht zorgen (naast de passieve stabilisatie van de ligamenten). Daarbij is zoals gezegd ook het trainen van de spieren rond het schouderblad belangrijk, met bijzondere aandacht voor de serratus anterior. Typische illustratie van een te zwakke serratus is een uitstekend schouderblad. De spieren rond het schouderblad dragen niet rechstreeks bij tot de stabiliteit van het kop-kom gewricht (geen wetenschappelijke benaming :D), maar als je schouderblad niet goed beweegt betekent dit wel dat het schoudergewricht meer onder belasting komt. Bijgevolg, grotere kans op instabiliteit. En het is volgens mij ook de sluimerende oorzaak achter heel wat mysterieuze schouderblessures.

Instabiliteit heeft nu verschillende oorzaken. Eigenlijk zijn er voornamelijk twee oorzaken, al lopen ze soms wat door elkaar. Er is de atraumatische instabiliteit die je bij geboorte meekrijgt en die zich meestal vooral in de adolescentie begint te tonen. Hierbij zijn je gewrichten gewoon van nature zo opgebouwd dat ze vatbaarder zijn voor instabiliteit. Bij deze vorm is bij mijn weten bewegingstherapie de beste aanpak.

Anderzijds is er de traumatische instabiliteit, waarbij de schouder eens flink uit de kom is gegaan of waarbij op een andere manier het gewricht een grote klap heeft gekregen (bvb vallen en je met een gestrekte arm tegenhouden). Of een vrachtwagen tegen je fiets krijgen, enkele tientallen meters verder op je schouder belanden, je bovenarm breken en er 12 jaar later achterkomen dat eigenlijk ook je ligamenten eraan zijn. Maar dit terzijde :D . Hierbij kan therapie ook helpen, maar soms is een operatie de enige uitweg. Hierbij worden de ligamenten van het gewricht waar nodig hersteld en wat aangespannen, om de bewegingsruimte te verminderen. Maar ook hier is bewegingstherapie een handige aanvulling, en soms zelf heel erg nodig na de operatie (waarvan ondertekende het leven bewijs is).

In ieder geval is instabileit vaak iets van lange adem, en eenmaal je het hebt moet je er aandachtig mee blijven omspringen. Dus :

- geen oefeningen achter de nek, geen upright rows, niet teveel direct schouderwerk voor de voorste schouderkoppen (maar wel voor de andere, die vaak verwaarloosd worden), oppassen met bankdrukken (zeker geen te brede grip) of gewoon vermijden

- bij elke oefening naar je lichaam luisteren, en niet per se stoppen maar vooral je training aanpassen, omdat complete rust voor een instabilitiet vaak nefast is

- extra aandacht besteden aan rotator cuff (rotatie oefeningetjes) én de spieren van het schouderblad, serratus, trapezius, rhomboids, en eigenlijk de hele rug. Dit wil bvb zeggen push up plus, maar ook de zogenaamde dynamic hug (eerst hit bij search in google :D), roeibewegingen, ...

- op je houding letten, opletten om je nekspieren niet teveel te gebruiken als het niet nodig is, niet verkrampt je schouders achteruit trekken maar je houding grotendeels vanuit je rug laten komen, met ontspannen schouders

- en ga zo maar door :D

tnku:)
en hoest nu met jou schouder? Kom je er nog vanaf denk je?
Ik vraag me af of het nog mogelijk is om te kunnen groeien aengezien je heleboel oefeningen zoals bankdrukken of dumbbell drukken niet meer kan doen.

steebz zei:
Ik vraag me af of het nog mogelijk is om te kunnen groeien aengezien je heleboel oefeningen zoals bankdrukken of dumbbell drukken niet meer kan doen.
Is te zien.
Ik had zelf tijdens bankdrukken ed. geen echte problemen de laatste tijd. De volgende dag echter kon het wel pijn doen vooraan in m'n schouder en dan was het zeker niet alleen spierpijn. Maar dit loste ik op door wat stretchen en push-ups, waardoor de pijn een pak minder werd.
En voor de rest is het afwachten. Ik doe nu echt niks qua beweging (examens enzo). Binnen iets meer dan een week bouw ik weer even op, dan 2 weken vakantie en binnen een maand weer voluit knallen. Dus op je vraag zal ik binnen enkele maanden nog es terugkomen, ga sowieso bankdrukken en military press ed. toevoegen aan m'n schema. :)

Ik zeg niet dat je niets van bankdrukken mag doen. Zelf doe ik nu alleen dumbbell drukken, met de armen goed naast het lichaam als je naar beneden zakt. Ik bouw het gewicht ook langzaam op. Dumbbell drukken is wel de enige oefening waar ik bij elke beweging de schouder duidelijk voel. Maar misschien evolueert dat nog.

Als je echt last van instabiliteit hebt moet je er rekening mee houden dat het allemaal wel eens wat langzamer kan gaan. Maar ja, je kan je eigen lichaam niet kiezen.

Kep zeker in het begin vrij vaak last gehad van een schouderblessure die zeker tijdens het bankdrukken goed voelbaar was.

Ik ben toen een stuk lichter gaan trainen, maar met een hoger tempo en meer herhalingen. Sindsdien nooit meer last gehad, totdat ik weer 8 herhalingen ging draaien, was weer meteen raak. doe ik dus niet meer......

maarja dit is mijn lichaam wie weet heb je er wat aan, misschien ook niet....

joepie, ik train nu ook stuk lichter..losse dumbbells 18 kilo en bankdrukken 50:( ik kan me niet meer voorstellen dat ik ooit 80 heb gedrukt. Ik weet dat voor velen dit gewicht niks voorstelt, maar voor mij is het voorlopig niet meer haalbaar:(

Terug
Naar boven