XXL Nutrition

1 week in de cut, wat te veranderen?

jtje

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m78
Massa
91kg
Hoi allemaal,

Net eerste week cut achter de rug (Ik gebruik het als alternatief om af te vallen, niet voor competative BB), ging soepel. 1 kilo kwijt (vocht of vet weet ik niet). Ik zit alleen met het volgende:

Ik doe 5x per week een uur cardio en 2-3x per week een klein beetje krachttraining (om de dag). Ik eet gemiddeld 2000 (800 onder mijn onderhoud)
Daarbij eet ik gemiddeld het volgende op een dag:

2 boterhammen met 246Kcal 7.0E 45.6K 3.7V
25g Pindakaas 167.5Kcal 5E 2K 14V
500 ml magere melk 175Kcal 17.5E 25K 0
50g Whey 190Kcal 40E 3.1K 1V
100g Havermout 356Kcal 11E 60K 8V
750 ml magere kwark 495Kcal 97.5E 22.5K 0
150g tonijn 170Kcal 45E 0 0
1 tomaat
6 augurken
Sla melange
Zalm 50g 75Kcal 10E 4V
Handje Amandelen 25g 118Kcal 4E 1K 11V
Totaal 1992Kcal 237E 159K 41.7V

Verhouding is dan 2000 met 50%/30%/20%.

1: klopt dit een beetje voor een cutschema?
2: Zit ik niet te hoog in eiwitten en zo ja, is dit schadelijk voor vetverbranding
3: Zit ik met 800 onder onderhoud niet te laag voor een cut? (ik voel me verder prima trouwens, laat dat even duidelijk zijn)

Laatst bewerkt:
1) Als dit is wat jij wilt eten, prima
2) Eiwitten te hoog, vetten te laag
3) 800kCal onder onderhoud is VEEL te laag, verminder het naar ~400kCal

Edit: 5x een uur cardio per week, en ''een beetje'' krachttraining? ..You're doing it wrong

Interessante gebruikers naam.......

• Topic Starter Topic Starter
Interessante gebruikers naam.......

Interessante constructieve comment.

---------- Post toegevoegd Mon 25 Jun 2012 om 17:49 ----------

1) Als dit is wat jij wilt eten, prima
2) Eiwitten te hoog, vetten te laag
3) 800kCal onder onderhoud is VEEL te laag, verminder het naar ~400kCal

Edit: 5x een uur cardio per week, en ''een beetje'' krachttraining? ..You're doing it wrong

1: Dus dit kan voor een cutschema, maar dan zeg je vervolgens bij 2: eiwitten te hoog vetten te laag.. dat is tegenstrijdig.
3: Is het niet zo dat zolang ik de juiste hoeveelheid meta's binnen krijg en mijn lichaam geen hongersymptomen vertoont ik gewoon op 800 kan blijven zitten? Hier zeggen ze dat namelijk ook: http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/20-naar-15-3-4-maanden-311582/

Onderbouw eens waarom je de antwoorden geeft...

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Nog iemand die wel verstand van zaken heeft? Ipv een cynist en iemand die zichzelf tegenspreekt?

1: Dus dit kan voor een cutschema, maar dan zeg je vervolgens bij 2: eiwitten te hoog vetten te laag.. dat is tegenstrijdig.
3: Is het niet zo dat zolang ik de juiste hoeveelheid meta's binnen krijg en mijn lichaam geen hongersymptomen vertoont ik gewoon op 800 kan blijven zitten? Hier zeggen ze dat namelijk ook: http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/20-naar-15-3-4-maanden-311582/

Onderbouw eens waarom je de antwoorden geeft...
1) Volgens mij bedoelde je of je voedsel die jij eet goed was, niet? Kwark enzo..
3) Als jij lekker je progressie boekt op -800kCals, dan moet je dat vooral voortzetten, ik raad het zelf niet aan. Waarom? Lezen.

De meest gedragen wetenschappelijke waarde is ruwweg 20% onder ondhoud te gaan zitten (zie ook het btff boek wat hier veel naar verwezen wordt). Als je je aan deze waarde houdt loop je niet de kans onnodig veel vocht en spiermassa te verliezen zonder dat dit extra vetverlies oplevert. Uiteraard is dit afhankelijk van jouw metabolisme, maar normaal gesproken raadzaam te volgen. Dit heeft te maken met het maximum dat je aan vet per maand kunt verliezen. Ga je minder eten dan verlies je vooral spiermassa en vocht aan gewicht.

Je zou voor de zekerheid met wekelijkse vet% metingen kunnen beoordelen in hoeverre je vet kwijtraak en geen spiermassa. Op basis van deze uitkomsten kun je dan eventueel meer calorieen gaan eten. Je wilt niet te veel spiermassa kwijt, dan gaat je metabolisme omlaag waardoor je minder vet verbrand. Kun je beter richten op alleen vetmassa verliezen.

Mijn advies zou zijn ga eenvoudig weg max 20% onder onderhoud zitten en op basis van deze wekelijkse gegevens je voeding naar boven of onder bijstellen. Dit werkt ook erg motiverend trouwens, aangezien je hierdoor veel beter ziet hoeveel vet je verliest en spiermassa (cutten en spiermassa erbij is helaas een utopia).

Fysiek ben je al bijzonder actief bezig, nu nog de voeding een beetje optimaliseren. Succes!

p.s.
op de sportschool hebben ze vaak zo'n apparaat die die via je voeten vet% meet. Ga je hier elke week op het zelfde tijdstip op staan, dan is dat een prima indicatie van het verschil in vet en spiermassa. Let dan wel op dat je voor die tijd exact hetzelfde ontbuit neemt en geen cafeine (vocht afdrijving). een huidplooi meter is uiteraard ook goed (beter zelfs).

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven