MuscleMeat

10% bodyfat - voor iedereen haalbaar

apegod

Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
86kg
Zie titel,

kan iedereen 10% bodyfat halen ? of is dit voor sommigen virtueel onhaalbaar ?

ik vraag het me eerlijk gezegd af.. sommige mensen bereiken toch vrij snel een plateau ? hoe kan je die doorbreken.. op een gegeven moment stopt het toch met extra inspanning leveren..

klein voorbeeld ; ik

huidig gewicht 86 kg , waar ik ondertussen al een tiental jaar op zit.. ik kom van ongeveer 92, ( jaartje laten gaan :) )maar eigenlijk weeg ik al sinds mijn 21 83+ kg ( had foute instelling qua voeding, in het kort heb jaren aan een stuk massaal veel Koolhydraten gegeten in de veronderstelling dat het zo hoorde... komt ervan in een gym te trainen waar voeding en goeie training en cardio combinaties niet echt gekend zijn)

anyway om hier iets aan te doen ben ik nu al paar maanden bezig met voedign aan te passen , eten onder onderhoud, low carb , goed / intensief trainen terug + relatief veel cardio ongeveer : 6-7 dagen per week tussen half uur en uur.. (combinatie zwemmen, fietsen , lopen)

ik wil bewust niet meer cardio doen omdat ik dan vrees teveel spiermassa op te eten..

maar eigenlijk.. met een normale job en nog een beetje sociaal leven/ verplichtingen...hoeveel meer kan een mens doen..

ik eet 5-6 maaltijden perdag, doe ongeveer elke dag een uur cardio+ 3 tot 4 keer per week krachttraining..

ik kan moeilijk elke dag 2-3 u cardio beginnen doen.. eten kan ik ook niet meer optimaliseren..

en ik vrees dat ik gewoon een heel slecht metabolisme heb.. ik zeg altijd als ik naar een stuk chocolade kijk kom ik 1 kg bij, eet ik het op kom ik 2 kg bij..

ik kom echt heel makkelijk gewicht bij.. kort voorbeeld, vorige week de weegschaal afgetopt op 84.9 kg.. ik zo fier als een gieter, dan vrijdag avond refeed gedaan + zaterdag ook.. ( pasta/ brood toegevoegd, vetten omlaag , eiwitten behouden) resultaat zondag morgen. 87,X kg ..maw 2,5 kg erbij.. we zijn nu 4 dagen verder en ik zit nog steeds op 86,5 kg .. ( op nuchtere maag, NA cardio sessie.. , puur nuchtere maag= 87 kG).. maw het werk van een maand afzien om zeep op anderhalve dag..

ik heb gewoon het gevoel , meer en meer dat standaard afvallen niet helpt ( eten op of net onder onderhoud + cardio+KT).. it just doenst do it for me..

info.. voor ik begon met 5-6 maaltijden per dag was mijn eetschema ongeveer het volgende ( gemiddelde over de laatste pakweg tien jaar)

ontbijt = periodes van maanden geen ( wegens te lang slapen) soms wat havermout, maar nooit langer dan een paar weken na elkaar, dan terug niets
Tien u = niets ( of snoep)
12 u = middageten op werk ( eigenlijk naar niets kijken, gewoon eten wat er is)
Drie u = niets ( of snoep)
op trainingsdagen (3X week krachttraining) --> shake of carbo-drink
avond eten = niets
weekend .. meestal 1 maaltijd per dag , soms 2
en bij dit alles heeel veel snoepen savonds

----overall niet echt denderend dus..het resultaat was er dan ook naar
het probleem is dat ook al zat ik met dit schema zwaar onder onderhoud, toch kwam ik hiermee kilos bij.. ( hoe kan dit eigenlijk ? dit staat toch haaks op de hele theorie van cutten/ bulken)

--- huidige situatie sinds 3-4 maanden----

5-6 low carb meals per dag - ongeveer 200-300 kcal onder onderhoud
3-5 X cardio per week
3-4 X KT per week..

entoch heb ik het gevoel dat ik veel te veel eet.. zeker vergeleken met vroeger .. ik eet nu letterlijk twee X zoveel.. en val ook zo goed als niets af..

ok .. ondertussen van 94 naar 86 gegaan sinds nieuwjaar.. maar zit nu min of meer terug op mijn normaal gewicht sinds jaar en dag..

gaat dit dan blijven effect hebben ?

en nog belangrijker.. kan iedereen eigenlijk naar 10% bodyfat of is dat gewoon zogoed als onhaalbaar voor de endo/meso's onder ons ?

Laatst bewerkt:
dat gewicht wat je bijkomt na refeed is ook veel vocht wat je vastpakt door de KH, daar zou ik me niet te druk om maken.
het is niet zo dat je in een paar dagen een paar kilo aan kan komen/ af kan vallen, in ieder geval niet vet.
misschien je carbs nog verder terug dringen en niet bij iedere maaltijd.
gewoon bij het ontbijt en voor de training.
op dagen dat je geen kt doet enkel bij ontbijt.

Als je niet meer verliest, dan doe je misschien niet iets fout, maar kan je het misschien beter op een andere manier aanpakken.

Je kunt cutten zonder al te veel vet, en door gewoon veel te sporten.
Je kunt cutten met heel veel vet en vrijwel zonder Kh
Je kunt cutten door je Kh te verlagen

Deze drie manieren van afvallen hoeven niet voor een ieder te werken. Ik zelf vind bijvoorbeeld keto verschrikkelijk. Als ik mijn Kh omlaag breng val ik wel af, maar als ik ze niet heel erg laag houdt, dus nog wel redelijk veel Kh in mijn voeding houdt, val ik beter af. Mijn spieren blijven dan ook wat voller.

Als ik niet afval, dan probeer ik altijd eerst eens wat minder Kcal te pakken. Probeer dat eens. 100 kcal per dag minder, en eens een weekje kijken hoe dat gaat. Als je in een refeed overdreven veel aankomt, kan dat betekenen dat je bijvoorbeeld veel vocht vast houdt. Zet niet meteen alles op vet, want het hoeft niet vet te zijn.

Post je voedingsschema eens en laat eens precies weten hoe vaak je cardio doet. Bovenin staat 6-7 dagen in de week. Onderin staat 3-5 dagen in de week. dat is toch al snel 1000 kcal in een week verschil, minimaal.

Laat eens weten wat je precies doet.

• Topic Starter Topic Starter
voedingsschemakan ik niet posten, ik eet nll niet elke dag hetzelfde en ik varieer tussen een 20tal gerechtjes het enige dat ik erover kan zeggen is dat ik op ongeveer dit uitkom per dag:

200-300 kal onder onderhoud ( ik richt naar 1800-1900 kcals per dag, voor 86 kg)
ik zit op keto dieet dus KH zijn beperkt tot minimum.. smorgens een whey shake ( waar KH inzetten- +200 ml melk + 300 ml water , dan de rest van de dag 0 kH enkel s avonds bij de pot kwark...

Ik denk dat je te weinig eet.

Verwacht namelijk niet dat iemand van 86kg en die 3-4x KT en 3-5x Cardio doet op een onderhouds niveau van 2000kcal zit.

Denk dus dat je beter je KCAL behoefte kan uitrekenen en voeding hierop afstemmen. Zal inhouden iets meer eten maar hierdoor vermijd je een mogelijke spaarstand modus van je lichaam.

ik dacht begrepen te hebben dat je cardio niet meeneemt om je onderhoudsniveau te berekenen .. 3X week uur tot anderhalf uur KT en voor de rest een hoofdzakelijk zittend bestaan reken ik uit als zijnde 1.2 activiteitsniveau.. als ik dit invul in de excel sheets die hier circuleren kom ik dit uit:

bmr = 1873 , onderhouds niveau = 2250 kcal volgens harris benedict..

ik neem aan dat ik met 1800-2000 kcals alvast niet in spaarstand modus ga sukkelen ?

Cardio verbruikt ook energie toch? Waarom zou je die niet meenemen.

En een activiteitsfactor van 1,2 is bij little to no exercise.

Dus zou eerder bij jou volgende verwachten: 1873x1,2=2250kcal x7dgn

Krachttraining 3x pw = 3x 300kcal (aanname natuurlijk)
3x cardio pw = 3x200kcal (weet niet wat je doet voor hoelang)

Hierbij kom je dus uit op op gemiddelde van 2464kcal.

Tel hierbij nog die 4e keer KT en die 4e keer Cardio bij op en je eet gemiddeld per dag tussen de 600 en 700 kcal te weinig.:eek:

kan iemand dit bevestigen .. ? + is 600 kcal onder onderhoud eten dan echt te weinig ? ( ik val nu amper iets af op een hele week.. mss paar 100gr max.. en dit kan toch niet omdat ik in starvation mode zit? 400 kcal meer eten per dag= een halve kilo extra per week erbij.. maw ik ga niet meer afvallen dan ?

In de starvation mode zit je niet zomaar. Cardio reken je inderdaad ook niet mee met je berekeningen. Cardio gebruik je namelijk om onder je aantal kcal te komen.

als je nou eens iets hoger gaat zitten in kcal. Ga eens voor 2200 of 2300 oid. Ga dichter bij je onderhoud zitten. Gebruik je cardio puur en alleen om af te vallen.

JE moet het zo zien: Doe je niets aan cardio, dan verbrand je al 2250 kcal omdat je krachttraining doet en omdat je gewoon dagelijkse dingen doet. Doe je cardio erbij, dan verbrand je dus sowieso vet. Ga gewoon eens op onderhoud zitten en laat de cardio het werk doen en probeer niet te weinig te eten.

Probeer het gewoon eens, en anders probeer een carb cycle te doen. Wil voor sommige mensen ook nog wel eens uitkomst bieden. Evt. kan je ook nu gaan cleanbulken en over een tijdje weer gaan cutten!

ok alvast bedankt voor de tip.. in elk geval het proberen waard...

meer is altijd welkom :)

Vet wat er al jaren zit is hardnekkig, ga elke week eens 4 dagen op alleen vis (1200gram) de andere 3 dagen je oude schema, je gaat afvallen!!
Zo ben ik op 2.8% gekomen.

2.8% is achterlijk laag. functioneer je nog? xD.

en apegod je staat idd op de spaarstand.
je moet nooit minder eten als dat je echt nodig hebt.
en met zoveel sport heb je zeker wel meer nodig.

iedereen kan overigens een vetpercentage van 10% halen.
mits je de discipline en kracht hebt om vol te houden.

2.8% is achterlijk laag. functioneer je nog? xD.

en apegod je staat idd op de spaarstand.
je moet nooit minder eten als dat je echt nodig hebt.
en met zoveel sport heb je zeker wel meer nodig.

iedereen kan overigens een vetpercentage van 10% halen.
mits je de discipline en kracht hebt om vol te houden.

mooie 1ste post.

oh god. goede eerste reactie op mijn post xD.
vind t knettereng om hier te posten. bedoel.
ik ben een meisje. 18. hoe groot is de kans dat je afgezeken wordt xD.

---------- Toegevoegd om 21:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:27 ----------

hoe zit dat met notificaties eigenlijk.
ff checken xD.

oh god. goede eerste reactie op mijn post xD.
vind t knettereng om hier te posten. bedoel.
ik ben een meisje. 18. hoe groot is de kans dat je afgezeken wordt xD.

---------- Toegevoegd om 21:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:27 ----------

hoe zit dat met notificaties eigenlijk.
ff checken xD.

je doet toch niks miss ?
en als je hebt duidelijk wat kennis, terwijl de meeste een topic maken met de meest idioten vragen.

ja, ik ook. :o

ja okee dat heb ik ook wel gezien ja... soms is t handiger om je eerst eens te verdiepen in dingen voordat je domme vragen stelt xD.

ben gewoon erg onzeker ;)

---------- Toegevoegd om 21:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:35 ----------

oh haha zie dat jij ook nog een jonkie bent :P

Volgens mij is het niet mogelijk om lager te gaan dan 3%, die laatste procentjes heb je nodig om alles normaal te laten functioneren.

Terug
Naar boven