MuscleMeat

2 keer explosie 2keer zwaar

Geef me even de kans om het uit te leggen, en begin niet direct te schreeuwen dat ik het niet snap. Laat ik het nog éénvoudiger stellen met jou als voorbeeld, jij weegt 90 kilo bij 1m76. Je doet volgens mij dus niet aan een sport waarbij je specifiek op explosiviteit traint (genre voetbal, basketbal, handbal, atletiek, enz... .), aangezien je huidige fysiek dit niet toelaat, tenzij op amateurniveau. Toch squat je om en bij de 200 kilo, dat staat toch in je stats. Dus als ik jouw stelling doortrekt, dan kan jij vlotjes dunken en sprint je de 100m rond de 10 sec?

De stelling "Ik squat dus ik kan hoger springen" en de stelling "Ik squat dus ik word minder explosief" zijn beide fout moeten dus genuanceerd worden. Explosiviteit kan dus enkel getraind worden door een combinatie van beide, waarbij plyometrisch trainen steeds prioriteit moet krijgen. Hoe dat moet, bespreek ik wel in een pm'tje ofzo dan. De TS moet in dit geval wel snappen dat krachttraining an sich hem niet explosiever gaat maken.
Als nu blijkt dat a1s vlot kan dunken en goed kan sprinten sta je wel met je mond vol tanden :D

Absoluut niet waar, als jij je squat met 50 verhoogd zonder daarbij al te veel massa te kweken en flexibiliteit in te leveren zul je er zeker sneller van worden.
Training van sprinters bestaat zelfs voor het grootste deel uit krachttraining.

Explosiviteit is vermogen en de belangrijkste component van vermogen is maximale kracht.

Duidelijk nog nooit als of met een sprinter getraind? Die 3-4 uur per dag op de piste is niet het grootste deel zeg je? Zwijg gewoon als jer niets van kent, punt.

Als nu blijkt dat a1s vlot kan dunken en goed kan sprinten sta je wel met je mond vol tanden :D

Jep, ik schijt echt in m'n broek als ik hier een Youtube filmpje te zien krijg waar hij na een estafette 4x100m vlotjes over 4 personen op een rij dunkt :D

Zwijg gewoon als jer niets van kent, punt.

waarom zwijg je dan nog niet?
je draait gewoon om het punt heen. natuurlijk kun je een krachtrainer die gewoon sterker word zonder veel kracht of massa te winnen niet vergelijken met iemand die specifiek op explosiviteit en snelheid traint kwa gains wat eplosiviteit betreft of die er nu wel of niet zijn.
hetgene wat jij initieel beweerd van dat je juist langzamer of minder explosief word van krachttraining is gewoon bullshit.

Laatst bewerkt:
Geef me even de kans om het uit te leggen, en begin niet direct te schreeuwen dat ik het niet snap. Laat ik het nog éénvoudiger stellen met jou als voorbeeld, jij weegt 90 kilo bij 1m76. Je doet volgens mij dus niet aan een sport waarbij je specifiek op explosiviteit traint (genre voetbal, basketbal, handbal, atletiek, enz... .), aangezien je huidige fysiek dit niet toelaat, tenzij op amateurniveau. Toch squat je om en bij de 200 kilo, dat staat toch in je stats. Dus als ik jouw stelling doortrekt, dan kan jij vlotjes dunken en sprint je de 100m rond de 10 sec?

De stelling "Ik squat dus ik kan hoger springen" en de stelling "Ik squat dus ik word minder explosief" zijn beide fout moeten dus genuanceerd worden. Explosiviteit kan dus enkel getraind worden door een combinatie van beide, waarbij plyometrisch trainen steeds prioriteit moet krijgen. Hoe dat moet, bespreek ik wel in een pm'tje ofzo dan. De TS moet in dit geval wel snappen dat krachttraining an sich hem niet explosiever gaat maken.

Ik wil best in jouw antwoord meegaan en zal heel eerlijk antwoord geven ook al zegt het geen zak. Ik heb de laatste 11 jaar niets aan explosieve sporten gedaan. Zo'n 3 jaar terug (toen ik dus ook al trainde) rende ik iedereen uit mijn schoolklas eruit, waarvan er ongeveer 6 voetballers tussen zaten.

Het enige wat je doet is stellen dat jij er veel vanaf weet (op basis van wat weet niemand hier :D) en het daarom zo zou moeten zijn. En lol, je hoeft mij geen pm's te sturen met nog meer van deze onzin. Ik heb niet 1 argument van jou gehoord en ga er dus ook niet verder meer op in.

Ik vind dat beide partijen gelijk hebben maar de discussie gaat langs elkaar heen. Vind t alleen jammer dat iedereen zo aangevallen doet. Persoonlijk denk ik weldat je achteruit KAN gaan wanneer je echt traint met langzame contracties zonder explosieve intensie en je daarbij aankomt terwijl je explosiviteit niet vooruit gaat. Daarnaast kun je met krachttraining (ook zware squats) wel degelijk je explosiviteit vergroten (zoals al is laten zien met de studie uit de eerder gegeven link.

Verder was er gewoon een vraag van de TS en daarop wil ik reageren met de vraag: waarom wil je ook explosiviteit trainen? Doe je dat voor een sport, zo ja wat voor sport? 2 dagen max kracht en 2 dagen explosieve kracht trainen kan zeker zijn nut hebben maar zou zonde zijn als je het doet om niet sloom te worden o.i.d.

Peace broeders:cool: we zitten op dit forum om te leren van elkaar right?

Ik vind dat beide partijen gelijk hebben maar de discussie gaat langs elkaar heen. Vind t alleen jammer dat iedereen zo aangevallen doet. Persoonlijk denk ik weldat je achteruit KAN gaan wanneer je echt traint met langzame contracties zonder explosieve intensie en je daarbij aankomt terwijl je explosiviteit niet vooruit gaat. Daarnaast kun je met krachttraining (ook zware squats) wel degelijk je explosiviteit vergroten (zoals al is laten zien met de studie uit de eerder gegeven link.

Verder was er gewoon een vraag van de TS en daarop wil ik reageren met de vraag: waarom wil je ook explosiviteit trainen? Doe je dat voor een sport, zo ja wat voor sport? 2 dagen max kracht en 2 dagen explosieve kracht trainen kan zeker zijn nut hebben maar zou zonde zijn als je het doet om niet sloom te worden o.i.d.

Peace broeders:cool: we zitten op dit forum om te leren van elkaar right?

:D Sterke verzoeningspoging, maar ik heb het al een stuk erger te verduren gehad van a1s hoor. Barbellman houdt het ook nog redelijk beschaafd, al bij al. Ik vond dit eigenlijk nog wel meevallen.

Ik denk dat jij mijn punt wel hebt begrepen, zware squats met de nadruk op snelheid van uitvoering kunnen je sprongkracht of startsnelheid verhogen, maar alleen als je daadwerkelijk aan het springen of sprinten gaat. Gewoon wat liggen squatten en dan verwachten dat je met je dikke poten hoger gaat liggen springen, vind ik een beetje te gek voor woorden :D

Terug
Naar boven