AndroidHealthClinic

2 PC's in 1?

Ano_1978_15

Ripped Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
5
Is het mogelijk middels 2 schijven: 2 verschillende XP's te runnen binnen 1 comp? Dus dat je zeg kunt opstarten vanuit 1 van de 2 verschillende schijven?

Is zoiets dergelijks te realiseren? En hoe werkt het? Middels partititie principe?

Dus feitelijk gezien: 2 ''computers'' binnen 1 kast ? (wel zelfde moederboard enz...)

Je kunt ook gewoon een virtuele machine aanmaken ;)

Gewoon 2 keer XP installeren na elkaar en op twee verschillende partities of harde schijven. XP zal automatisch het bootmenu aanpassen en bij het booten heb je dan de keuze tussen de 2 installaties.

Virtueel draaien kan ook maar je levert wel wat power in t.o.v. twee losse installaties. Virtueel draait Windows XP dan binnen een ander besturingssysteem waarmee je dus geheugen en processorkracht inlevert.

google op dual boot. (en denk aan een backup maken voor je aan de slag gaat)

Kun je niet bij het opstarten kiezen vanaf welk medium (welke schijf dus) je wilt booten ? (F12 meestal)

Dat boot menu geeft hij automatisch aan, standaard geeft hij jou 30 seconde de keus om te kiezen, anders kiest hij optie 1.

In windows kun je de tijd aanpassen.

Voorheen had ik
optie 1: windows xp
optie 2: windows 98

1 HD 80gb
partitie 1 C schijf: 10gb windows xp
partitie 2 D schijf: 10gb windows 98
partitie 3 E schijf: 60gb opslag

Ik heb het over een BIOS boot-optie, niet over de microsoft boot keuze.

Of dat werkt weet ik niet, want dat is de boot volg orde. eerst start hij 1 op, zit er niks in de cd-rom drive/diskette of is het een lege hdd dan start hij optie 2 op dan optie 3.

Maar als je dus windows xp op 1 hebt en windows 98 als voorbeeld op 2. dan zal hij optie 1 opstarten dan 2 en dan de rest. Volgens mij krijg je dan een conflict.

Al ken ik hier mee fout zitten hoor.

Een partitie maken is wat makkelijker.

Ik heb het over een BIOS boot-optie, niet over de microsoft boot keuze.

ja in dat menu kan je kiezen vanaf welke HD je wilt opstarten
MAAR

je pc kan enkel (probleemloos) booten vanaf een ACTIEVE partitie, en je kan maar 1 HD/Partitie actief zetten
beste optie is dus gewoon je BOOT.CFG van windows aanpassen waarin staat welke windows op welke partitie/hd staat (F8 bij opstarten)

Terug
Naar boven