AndroidHealthClinic

2 Vragen: Na het trainen en Train ik wel genoeg

Paul1990

Novice
Waardering
0
Ik weet niet precies waar ik dit onderwerp moest zetten. Maar omdat ik nog een tiener ben. dan maar hier

Eerste vraag
Als ik getraind heb, heb ik het gevoel dat me spieren een paar uur later kleiner zijn dan voor het trainen. Is dit omdat mijn spieren nog moeten herstellen? Of is er een andere reden.

Tweede vraag
Ik zal meteen alles erbij zetten hoeven jullie niet te zeuren wat ik allemaal doe:D
ik train met volgend schema
Dag 1
Borst - Biceps
BP
Barbell curl
Decline fly
Alternate dumbbell curls
Incline BP
Preacher curl

Dag 2
Benen - (Buik) - Schouders
Squat
Front raise
Leg extention
Side raise
Leg curl
Military press

Dag 3
Rug - Triceps
Close grip cable rows
Triceps pulldown (met 2 touwtjes)
Bent over row
Dippen
Neck pulldowns
Triceps pulldown (stang in V-vorm)

Ff paar stats erbij
18 jaar
56 kg :treuren:
1.70m
train anderhalf jaar
BP = 70 kg
Squat = 85 kg
stiff legged DL = 75 kg

Als ik dit schema aanhou, vind ik persoonlijk dat ik niet genoeg train.
Er zit geen schot meer in de zaak. Kom niet hoger in gewicht, spieren nemen niet toe in omvang. Heb schema pas omgegooid maar nog groeien ze niet. Ze worden wel steviger maar niet groter.

Maar is het verstandig om de biceps bv 2x in de week te doen, maar de 2e keer maar 4 setjes te doen of wordt dit teveel? Of zit er geen vooruitgang in omdat het met dit gewicht niet meer kan?

Ps ik vreet me ouders kaal.. dus aan voeding zal het niet liggen. Begin de dag met lekker veel koolhydraten en wat eiwitten (meestal een shake en macaroni) :D geen tabak, junkfood, alcohol, drugs noem het maar e.d.

Dus wat is de oplossing, vaker trainen, of juist een week wachten met herhalen van een groep?

Eigenlijk maar 2 mogelijkheden:

1: Overtraind.

2: Niet genoeg eten.

Je voedingsschema heb je niet neergezet maar ik weet wel bijna zeker dat er wat mis mee is. Maar je doet hoe dan ook teveel oefeningen, je bent geen Jay Cutler en je hebt dus niet dezelfde hoeveelheid sets per deel nodig. 5x5 en iets van 4 oefeningen per dag is toch echt de max als je 3 keer p/w wil trainen.

Eigenlijk maar 2 mogelijkheden:

1: Overtraind.

2: Niet genoeg eten.

Je voedingsschema heb je niet neergezet maar ik weet wel bijna zeker dat er wat mis mee is. Maar je doet hoe dan ook teveel oefeningen, je bent geen Jay Cutler en je hebt dus niet dezelfde hoeveelheid sets per deel nodig. 5x5 en iets van 4 oefeningen per dag is toch echt de max als je 3 keer p/w wil trainen.

Jij besluit wel snel dat het overtraining is

beter eten, denk ik, maar wat heb je een hoge bench in vergelijking met je gewicht!:D

je weegt gvd 56 kg en gaat dan allerhande k*t splits hanteren

begin eens met veel meer te eten, elke dag veel melk er door en 3x pw squatten (deep squats, want no way dat jij legit 85 squat)

1. Vlak na een training zitten je spieren nog vol met bloed. Een 'Pomp' heet dat. Alles oogt groter maar het is van korte duur!

2. Misschien eens een weekje rust nemen, en daarna verder knallen.

je zet een goede bankdruk prestatie neer terwijl je niet zo veel weegt. wat hetzelfde probleem

Overtraining? Gaan we weer? :eek:

Waarom dat gesplit toch? Ik snap dat niet. Waar halen jullie dat toch vandaan? M&F? FLEX?

Ga 3x per week fullbody doen. Lees even de sticky's vwb voeding. En bekijk mijn post's bij vele van je leeftijdgenoten maar es.

Overtraining? Gaan we weer? :eek:

Waarom dat gesplit toch? Ik snap dat niet. Waar halen jullie dat toch vandaan? M&F? FLEX?

Ga 3x per week fullbody doen. Lees even de sticky's vwb voeding. En bekijk mijn post's bij vele van je leeftijdgenoten maar es.

ik ga terug overgaan naar een fullbody :)

• Topic Starter Topic Starter
Kort samengevat dus, een fullbody is een beter optie?
Maar deze wel niet langer dan drie kwartier tot een uur laten duren (heb zo hier en daar gelezen)

Hoeveel setjes dan doen met hoeveel herhalingen.. hier is nogal wat discussie over volgens mij?

Die 5 × 5 met 4 oefeningen wat is dat ongeveer?

Of iemand nog tips

Ps. deep squat lukt mij nog niet helemaal.
Mijn voet is naar de klote geweest en als ik helemaal deep ga kiep ik om, balans is in die voet nog niet goed:(

ga je wel tot het uiterste met je trainingen?

Tijdens de trainingen pers ik alles eruit in dat uurtje wat ik bezig ben, maar de dag erna beetje spierpijn. Maar de rest van de week heb ik het gevoel dat ik niet genoeg per groep doe.

Dat 5×5-schema is een heel deel minder dan wat ik nu doe. Blijft redelijk beperkt tot paar simpele oefeningen waar imo nog minder spieren word aangesproken dan het schema wat ik nu heb
EDIT: verder kijken dan me neus lang is. Stukje gelezen in die link. Het komt beter uit met rusten e.d. maar zou je met zo weinig compounds alles kunnen aanspreken?

Wat kan ik het beste doen nu
Full body (met of zonder die 5 × 5)

Laatst bewerkt:
Tijdens de trainingen pers ik alles eruit in dat uurtje wat ik bezig ben, maar de dag erna beetje spierpijn. Maar de rest van de week heb ik het gevoel dat ik niet genoeg per groep doe.

Dat 5×5-schema is een heel deel minder dan wat ik nu doe. Blijft redelijk beperkt tot paar simpele oefeningen waar imo nog minder spieren word aangesproken dan het schema wat ik nu heb
EDIT: verder kijken dan me neus lang is. Stukje gelezen in die link. Het komt beter uit met rusten e.d. maar zou je met zo weinig compounds alles kunnen aanspreken?

Wat kan ik het beste doen nu
Full body (met of zonder die 5 × 5)

Juist met compounds spreek je veel meer spieren aan dan met iso's. Ik adviseer 3x p/week fullbody met wisselend volume en intensiteit. Zo kun je veel langer op dit schema doortrainen en spreek je meer trainingsgebieden aan. De andere versie is zeker niet minder, maar dan train je wat meer specifiek en zul je na 6 of 8 weken van routine moeten veranderen.

Oh en wel blijven squatten. Kun je niet op diepte komen, probeer dan schijfjes onder je hak te leggen.

Jij besluit wel snel dat het overtraining is

Ik zei dat het een mogelijkheid was, niet een feit.

Zou me iig niet verbazen met dit volume. Hij beschrijft alle symptomen van iemand die meer wil dan mogelijk is. Ik neem aan dat hij niet 1 set van 5 per oefening doet.

Natuurlijk zal hij waarschijnlijk ook niet genoeg eten, maar qua trainingsschema zit het ook niet helemaal goed.

Juist met compounds spreek je veel meer spieren aan dan met iso's. Ik adviseer 3x p/week fullbody met wisselend volume en intensiteit. Zo kun je veel langer op dit schema doortrainen en spreek je meer trainingsgebieden aan. De andere versie is zeker niet minder, maar dan train je wat meer specifiek en zul je na 6 of 8 weken van routine moeten veranderen.

Oh en wel blijven squatten. Kun je niet op diepte komen, probeer dan schijfjes onder je hak te leggen.

Kijk daar hebben we wat aan :D
Kun je nog wat uitleg geven over dat volume en intensiteit

Op de site die PjanoozManiac gaf vond ik dit

Monday
3x5 Squat
3x5 Bench press / Press (Alternating)
Chin-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Wednesday
3x5 Squat
3x5 Press / Bench Press (Alternating)
1x5 Deadlift

Friday
3x5 Squat
3x5 Bench Press / Press (Alternating)
Pull-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Is dit wat, en de rugspier word die genoeg aangesproken?

Kijk daar hebben we wat aan :D
Kun je nog wat uitleg geven over dat volume en intensiteit

Op de site die PjanoozManiac gaf vond ik dit

Monday
3x5 Squat
3x5 Bench press / Press (Alternating)
Chin-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Wednesday
3x5 Squat
3x5 Press / Bench Press (Alternating)
1x5 Deadlift

Friday
3x5 Squat
3x5 Bench Press / Press (Alternating)
Pull-ups: 3 sets to failure or add weight if completing more than 15 reps

Is dit wat, en de rugspier word die genoeg aangesproken?

Op woensdag word de rugspier aangesproken doormiddel van deadlift

Waar ik dus beetje mee zit als ik dit zo zie, is dat het veel minder oefeningen zijn dan ik gewend ben. Worden al mijn spiergroepen wel genoeg aangesproken.
Of een extra setje biceps/triceps?

Kortom, is 1 oefeningen bv borst per dag wel genoeg

Waar ik dus beetje mee zit als ik dit zo zie, is dat het veel minder oefeningen zijn dan ik gewend ben. Worden al mijn spiergroepen wel genoeg aangesproken.
Of een extra setje biceps/triceps?

Kortom, is 1 oefeningen bv borst per dag wel genoeg

Zoals MikeDiesel hierboven al zei. Met compounds train je automatisch ook andere spieren.

Terug
Naar boven