MuscleMeat

Ik heb vragen over thuis trainen maar dan wel goed!

Dat heb ik al enkele keren gedaan maar dat bevalt me helemaal niet. Ik ben veel liever thuis aan het trainen. Rustiger, geen gedoe, niet wachten.
Tijdstip kan veel verschil maken, iedere gym heeft spitsuur tussen 1830 en 210. Op dat tijdstip zijn de grote ketens - ook als je geen vorm van autisme hebt - een hel.

Ja leuk, maar het resultaat daar daar niet ineens anders om zijn.

Je bent allerlei excuses aan het zoeken, lijkt het wel. Maar wat jij leuk vind en wat jij wil, is niet optimaal voor de doelen die je wil behalen. Accepteer het of deal ermee

Over optimaal gesproken, TS moet van 0 naar 100. Begrip voor het startpunt en een stap laten zetten in de goede richting is toch veel effectiever (0 -> 20)? Bijna geïrriteerd deze reactie :windup:

Over optimaal gesproken, TS moet van 0 naar 100. Begrip voor het startpunt en een stap laten zetten in de goede richting is toch veel effectiever (0 -> 20)? Bijna geïrriteerd deze reactie :windup:
Tuurlijk is dat effectiever dan niets. Er zit alleen wel meer in dan die 20 en volgens mij is TS prima in staat om te bepalen of dat voor hem wel of niet de moeite waard is.

Tuurlijk is dat effectiever dan niets. Er zit alleen wel meer in dan die 20 en volgens mij is TS prima in staat om te bepalen of dat voor hem wel of niet de moeite waard is.
I beg to differ, puur op basis van de uitspraken, plus aan de reacties te merken verbazen er wel meer zichzelf over het startpunt van TS.

• Topic Starter Topic Starter
Ok. Dit gaat mijn pet even te boven. Ik zocht een plek waar ik met vragen naartoe kon gaan als ik thuis aan het trainen ben en er vragen opkomen over wat slim is. Wellicht moet ik meer concrete vragen stellen in de toekomst. Het was ook om me even voor te stellen.

Een van de vragen die ik heb is bijvoorbeeld of enkel 3x per week 30 minuten een HIIT bokszaktraining genoeg is om je flexibiliteit, spieren en conditie op peil te houden? Dat naast voldoende beweging in de vorm van fietsen en wandelen.

Ok. Dit gaat mijn pet even te boven. Ik zocht een plek waar ik met vragen naartoe kon gaan als ik thuis aan het trainen ben en er vragen opkomen over wat slim is. Wellicht moet ik meer concrete vragen stellen in de toekomst. Het was ook om me even voor te stellen.
Zeker, alles kan.

Soms echter is het naar oordeel van de lezer, terecht of niet, de verkeerde vraag of klopt het uitgangspunt niet. Soms blijkt later ook dat iemand mogelijk relevante info wegliet in de oorspronkelijke post. Ook post je hier op een bodybuilding forum, enige (terechte danwel onterechte) bias naar bodybuilding of krachttraining kon je verwachten.

Voorbeelden hiervan:
- De oefeningen die je noemt zijn onevenwichtig in push vs. pull en er ontbreken bewegingen danwel spiergroepen;
- Wat wel of niet in balans tussen onder en boven is;
- blessures en andere beperkingen;
- het is onduidelijk waarom je je training zou willen splitsen in 2 delen.
Een van de vragen die ik heb is bijvoorbeeld of enkel 3x per week 30 minuten een HIIT bokszaktraining genoeg is om je flexibiliteit, spieren en conditie op peil te houden? Dat naast voldoende beweging in de vorm van fietsen en wandelen.
Dat hangt af van wat je precies doet bij die bokszaktraining (alleen stoten of ook squats en curls) en wat het peil van flexibiliteit, spieren en conditie is wat je hebt en nastreeft. Met alleen maar op een bokszak stoten doe je weinig voor het behouden van je flexibiliteit/mobiliteit.

In het algemeen zal de combinatie van een aantal keer per week een fullbody training met DBs en een aantal keer zaktraining je meer brengen op meer terreinen en meer gebalanceerd over je lichaam.

Voor wat een goed niveau is kan je je laten inspireren door een site als symmetric strenght (voornamelijk barbell oefeningen), standaarden, met leeftijdscategorie, voor militaire fitheid op basis van pull ups, chin ups push ups, sit ups, curl ups enz. (bodyweight oefeningen), mensen als Peter Attia met ideeën over gezond oud worden.

USMC: https://www.military.com/military-fitness/marine-corps-fitness-requirements/usmc-pft-charts

De beste training is de training die je vol kan houden (mentaal en fysiek), waarmee je je doelen bereikt en waarmee je geen problemen creëert of vergroot.

Succes!

Laatst bewerkt:

Om je spieren op peil te houden niet, tenzij je al geen spieren hebt om op peil te houden. Om spieren op peil te houden zul je goed op voeding moeten letten en de juiste prikkel aan de spier geven (tillen of duwen).

Zeker, alles kan.

Soms echter is het naar oordeel van de lezer, terecht of niet, de verkeerde vraag of klopt het uitgangspunt niet. Soms blijkt later ook dat iemand mogelijk relevante info wegliet in de oorspronkelijke post. Ook post je hier op een bodybuilding forum, enige (terechte danwel onterechte) bias naar bodybuilding of krachttraining kon je verwachten.

Voorbeelden hiervan:
- De oefeningen die je noemt zijn onevenwichtig in push vs. pull en er ontbreken bewegingen danwel spiergroepen;
- Wat wel of niet in balans tussen onder en boven is;
- blessures en andere beperkingen;
- het is onduidelijk waarom je je training zou willen splitsen in 2 delen.

Dat hangt af van wat je precies doet bij die bokszaktraining (alleen stoten of ook squats en curls) en wat het peil van flexibiliteit, spieren en conditie is wat je hebt en nastreeft. Met alleen maar op een bokszak stoten doe je weinig voor het behouden van je flexibiliteit/mobiliteit.

In het algemeen zal de combinatie van een aantal keer per week een fullbody training met DBs en een aantal keer zaktraining je meer brengen op meer terreinen en meer gebalanceerd over je lichaam.

Voor wat een goed niveau is kan je je laten inspireren door een site als symmetric strenght (voornamelijk barbell oefeningen), standaarden, met leeftijdscategorie, voor militaire fitheid op basis van pull ups, chin ups push ups, sit ups, curl ups enz. (bodyweight oefeningen), mensen als Peter Attia met ideeën over gezond oud worden.

USMC: https://www.military.com/military-fitness/marine-corps-fitness-requirements/usmc-pft-charts

De beste training is de training die je vol kan houden (mentaal en fysiek), waarmee je je doelen bereikt en waarmee je geen problemen creëert of vergroot.

Succes!
heel erg bedankt. ik ga hier eens naar kijken.

Kun je push ups/pull ups? Dan zou ik overwegen om eens te beginnen met lichaamsgewicht training, wellicht met een gewichtsvest o.i.d. Dan kun je altijd je variatie aanpassen.

Een Barbell, zoals hierboven besproken, is een stukje stabieler dan dumbbells. Echter kun je met dumbbells wellicht de range of motion/beweging iets aanpassen zodat je pijnloos bvb kunt dumbbell pressen. Ik heb bijvoorbeeld een borstblessure waardoor ik eigenlijk amper kan benchen, maar met dumbbells gaat dit eigenlijk pijnloos.

Voor benen: ik weet natuurlijk niet hoe kapot je rug/knieën zijn. Je zou kunnen overwegen om te investeren in twee plyo boxen, een weight pin en een dip/belt squat riem. Hiermee zou je dan kunnen free weight belt squatten en belast je je (onder)rug nauwelijks tot niet (mits juiste form) zoals te zien in dit filmpje: klik.

Ik zou persoonlijk investeren in een bankje, verstelbare dumbbell set (Hier twee van bvb als budget een probleem is. Is budget geen probleem zou ik voor de ironmaster quick lock dumbbells gaan) en wellicht bovengenoemde squat setup. Dan kan je progressive overloaden op een hoop oefeningen en neemt het geheel beperkte ruimte in. Het beste zou natuurlijk zijn om een (half)rack, barbell en plates aan te schaffen, maar dit neemt wel veel ruimte in en is een duur grapje.

Hee Niels (naamgenoot),
Ik ben een beetje aan het puzzelen geweest en heb me afgevraagd wat ik wil bereiken. Ik ben gewoon een redelijk fitte man van 49 en wil zo blijven en wat kracht en spieren bij pakken na operaties aan beide schouders de afgelopen jaren.
Ik ben actief en fiets veel voor mijn werk (Ik begeleid mensen met psychiatrische klachten in de wijk en ga alle afspraken op de fiets af).

Ik heb een bokszak thuis en doe 2 keer in de week een HIIT training op de bokszak van 20 of 30 minuten via een online trainer (nate Bower) die ik op youtube heb gevonden. In de rustmomenten van de bokszaktraining squat of lunge ik zonder gewichten om ook iets aan mijn benen te doen.
Verder heb ik besloten meer de calesthenics kant op te gaan omdat ik functionele kracht en flexibiliteit zoek en doe nu 70 push ups per dag en wil dat aanvullen met 20 pull ups. (heb net een stang gemonteerd in de tuin en doe ze nu nog met een elastiek).

Dus samengevat:
maandag : bokszaktraining / squat
dinsdag : 70 push ups / 20 pull ups
woensdag: rustdag
donderdag : 70 push ups / 20 pull ups
vrijdag: bokszaktraining / squat
zaterdag: 70 push ups / 20 pull ups
zondag: 70 push ups / 20 pull ups

Denk je dat dit voldoende is? Ik besef me dat dit eenzijdig is en ik zit nog in een opbouwfase waarin ik luister of mijn schouders het goed volhouden maar ik heb gemerkt dat als ik het simpel houd ik het het beste volhoudt.

Groet Niels

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven