AndroidHealthClinic

Nieuws 2x per dag tanden poetsen voorkomt hartaanvallen

Hmm ok.

Is het trouwens ook beter om je tanden dan voor het ontbijt te poetsen of erna?

Ik doe het altijd erna, maar als ik dit zo lees, kan ik het beter voor het ontbijt doen.

Erna, wacht wel 30min.

Uiteindelijk hoef je enkel maar te poetsen als je niet-complexe koolhydraten inneemt. Voor de rest volstaat 1x dag

Soortgelijk stukje (Bij nader inzien niet, maar ook interessant):

Relatie mondgezondheid en bloeddruk

Door: Mary

Mensen met hoge gehaltes aan bacteriën in de mond die parodontitis veroorzaken hebben grote kans op een hoge bloeddruk. Dit zeggen onderzoekers in het Journal of Hypertension. Zij baseren deze conclusie op onderzoek van de tandplaque van 653 volwassen uit Europa (Zweden, Noorwegen en Frankrijk) en de Verenigde Staten. Gekeken is naar de aanwezigheid van 11 parodontitisveroorzakende bacteriën.

Hoe meer van deze schadelijke bacteriën in de tandplaque hoe hoger de bloeddruk was bij de onderzoeksgroep. De sytolische bloeddruk bij mensen met de meeste bacteriën was 9 mmHg hoger dan bij mensen met de minste schadelijk mondbacteriën. De diastolische bloeddruk was 5 mmHg hoger. Al met al was de kans op hypertensie 3x zo groot bij iemand met veel bacteriën in de tandplaque als bij iemand met weinig van de schadelijke bacteriën. In het onderzoek is onder andere gecorrigeerd voor BMI, leeftijd, diabetes, roken en etnische afkomst. De mensen met veel schadelijke bacteriën in de tandplaque hadden overigens niet allemaal daadwerkelijk parodontitis.

Bron: Journal of Hypertension

Laatst bewerkt:
I'd hit it.

Hmm ok.

Is het trouwens ook beter om je tanden dan voor het ontbijt te poetsen of erna?

Ik doe het altijd erna, maar als ik dit zo lees, kan ik het beter voor het ontbijt doen.

Erna.
Zo kan de fluoride die achterblijft rustig zijn werk doen.

Ik poets 3x per dag!

Wtf, dus omdat je je tanden regelmatig poetst ( die geen ene **** met je hart te maken hebben bij mijn weten ) heb je minder kans op hartkwalen. Great story.

Inderdaad. Wanneer je je tanden niet regelmatig poetst, zullen de bacteriën in je bloed terecht komen en zo naar het hart gaan. Ze worden dan vastgehegt aan de hartkleppen waardoor deze minder goed kunnen gaan functioneren en hartziektes kunnen veroorzaken.

Inderdaad. Wanneer je je tanden niet regelmatig poetst, zullen de bacteriën in je bloed terecht komen en zo naar het hart gaan. Ze worden dan vastgehegt aan de hartkleppen waardoor deze minder goed kunnen gaan functioneren en hartziektes kunnen veroorzaken.

Ook beinvloeden die bacterien de darmen,die dan weer effect hebben op andere organen.

Het evenwicht van bacterien in onze darmen is zeer belangrijk voor de gezondheid.

Ook beinvloeden die bacterien de darmen,die dan weer effect hebben op andere organen.

Het evenwicht van bacterien in onze darmen is zeer belangrijk voor de gezondheid.

Ja maar dan is het toch juist goed om voor het eten je tanden te poetsen? Anders slik je die bacterien allemaal in lol

Ik zie een heel ander verband. Veel van die groep mensen die hun tanden amper poetsen zijn verstokte rokers, alcoholisten, obesitaslijdende en ander soort vies volk.

Ja maar dan is het toch juist goed om voor het eten je tanden te poetsen? Anders slik je die bacterien allemaal in lol

Dat klopt,maar als je 's morgens en 's avonds je tanden poetst dan hebben die bacterien geen tijd om tot schadelijke hoeveelheden te groeien.

In principe zou het beste 's morgens voor en na het eten zijn.
En 3 maal per dag poetsen is nog beter,maar 2 maal is voldoende.

---------- Toegevoegd om 00:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:00 ----------

Door Belga, www.belga.be, Vernieuwd: 8/04/2010

Eén Belg op de drie draagt kunstgebit en 3 pct poetst tanden nooit

Eén Belg op de drie draagt een kunstgebit en 3 procent poetst nooit de tanden. Dat leert de gezondheidsenquête 2008 waarvan de resultaten donderdag te lezen zijn in de kranten van de groep Sud Presse.

Het aantal Belgen zonder tanden nam tussen 2001 en 2008 af van 16 naar 11 procent. De nationale enquête wijst op grote sociale ongelijkheden op het vlak van gezondheidszorg. Net de meest kwetsbare socio-economische groepen poetsen minder de tanden en hebben de slechtste eetgewoonten die leiden tot problemen van tandbederf. De gebieden Luik en Charleroi tellen de meeste personen zonder tanden. Vanaf 45 jaar reeds draagt één Luikenaar en Carolo op drie een tandprothese. Tanden poetsen gaat de laatste jaren overal achteruit. Dat fenomeen neemt toe met het stijgen van de leeftijd: op 75 jaar schrobt minder dan één Franstalige op drie tweemaal daags de kiezen. (LEE)

Dus een 330000 belgen poetsen hun tanden niet.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven