Ik ken nu 4 mensen (allemaal met (veel) overgewicht) die een bepaald dieet volgen of gaan volgen. Het principe van dit dieet is simpel: maximaal 20 gram koolhydraten per dag, de rest boeit niet. Toch denk ik dat het lichaam minimaal 30 gram koolhydraten per dag nodig heeft om te functioneren, maar omdat dit 'maximaal 20gr per dag' principe best populair schijnt te zijn, twijfel ik eraan. Kan iemand mij vertellen (liefste met bron) welke gezondheidsklachten er kunnen optreden bij het nemen van minder dan .... gram koolhydraten per dag? Ze focussen verder niet op eiwitten of vetten, maar dit zal (aangezien ze wel wat honger zullen hebben) automatisch misschien wat hoger liggen. Omdat er al iemand succes heeft gehad met dit dieet, ga ik er vanuit dat er flink onder onderhoud wordt gegeten. Dus de vraag: wat zijn de gezondheidsrisico's en klachten, die kunnen optreden als men minder dan een x aantal (minst mogelijk dus) gram koolhydraten per dag neemt, voor een lange tijd (bijvoorbeeld 4/5 maanden)?? Edit: geen idee of dit keto is, ik weet alleen wat zij doen (max 20gr per dag koolhydraten, rest boeit niet) en van keto weet ik niks dus kan daar niet over oordelen of het overeen komt.
Enig idee hoe laag het aantal gram koolhydraten dan zijn wanneer deze problemen zich voordoen? Bedankt!
Je lichaam heeft een x-aantal gram glucose per dag nodig voor sommige functies (hersenen, andere organen), maar omdat je lichaam zelf glucose kan maken (endogeen) van andere stoffen hoef je deze hoeveelheid niet te eten (exogeen).
Verder kent een ketogeen geen gezondheidsnadelen, door voeding geinduceerde ketose is volkomen veilig, en moet je niet verwarren met keto acidose, wat iets is dat alleen bij diabeten voorkomt.
Je krijgt er ook niet meer honger van, in tegendeel, juist minder.
Kom dit even snel tegen: Een ander nadeel van koolhydraatarme diëten is dat je van een aantal essentiële voedingsstoffen te weinig binnen krijgt: vitamine C, calcium, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, foliumzuur en voedingsvezels. Vitamine C heb je dan weer nodig voor je weerstand, botten, wondgenezing. Vitamine B1 voor energie en heeft te maken met je zenuwstelsel. Vitamine B2 voor je spijsvertering en energiehuishouding.
Onzin. Vitamine C kun je bijvoorbeeld uit broccoli of paprikas halen. Foliumzuur uit spinazie, andere groentes, roodvlees. Vitamine B1 uit macadamia noten, of zalm, en vitamine B1 behoeftes zijn sowieso veel lager op een koolhydraatarm dieet. Vezels, heb je groentes voor.
Edit: ik zie al een stukje over lange termijn risico's zoals: - Insuline resistentie - Honger onderdrukking - Hoger cholesterol - Weinig energie - Slechter geheugen - Nierstenen en nierschade - Leverschade - Constipatie - Vitamine tekorten (zoals al benoemd dus) - Haaruitval - Slecht imuumsysteem Volgens mij is het rijtje zo wel compleet. Thanks voor de tip!
Ketogene/low carb dieten verbeteren doorgaans insuline gevoeligheid significant. Hoger cholesterol betekent an sich niets, hart- en vaatziekten ontstaan door vasculaire inflammatie in combinatie met hoge waardes van voornamelijk kleine LDL deeltjes. Dat zijn niet dingen die je uit de standaard cardiovasculaire risicoinventarisatie haalt (totaal cholesterol, hdl-c, ldl-c, triglyceriden, glucose nuchter). Deze metingen zijn ontzettend ouderwets en vrij waardeloos zonder extra informatie.
Energie trekt vanzelf bij naarmate je je aanpast aan keto. De rest is ook onzin doorgaans.
Verder kan ik je deze site aanraden:
http://eatingacademy.com/
Blog van een arts die zelf een expert is in ketose en zelf ook een ketogeen dieet volgt. Veel nuttig leeswerk daar.
Cliffs:
- ketose is volkomen veilig
- of iemand goed functioneert op keto is hoogstpersoonlijk