XXL Nutrition

-

• Topic Starter Topic Starter
Geen idee wat de hoeveelheid is, maar als ze het volhouden, respect

Haha ja een persoon is hier al eventjes mee bezig en is nu weer koolhydraten aan het toevoegen. Maar ze zal altijd weinig carbs moeten eten anders krijg je hetgeen dat Webby nu ook zegt:

Dat is ook eerder het punt van een dieet als dit. Niet dat die 20 gram carbs op langere termijn slecht is, maar vooral dat ze er ooit weer mee stoppen. Of na de aangegeven periode, of omdat ze energieloos en hongerig zijn. Dan gaan ze weer eten zoals ze deden en zijn ze in no time weer terug op gewicht. Al die maanden als een vaatdoek gelopen voor niets.

De basis van low carb is voor niet sporters goed, alleen dat no carb en/of keto is dan in mijn ogen weer doorgeschoten. Veel bewerkt voedsel bevat carbs, dus je gaat automatisch meer groente eten. Helaas geen fruit, want carbs. Mij lijkt fruit ipv. snoep(en) en meer groente eten al een mooi doel op zich. Daarnaast wat minder vette vlees soorten. Leer koken en eet echt voedsel, daar heb je op de langere termijn veel meer aan.

quote van [Link niet meer beschikbaar]

Hier ben ik het helemaal mee eens, zeker omdat het risico op gezondheidsklachten groot is wanneer mensen niet begrijpen hoe het in hun lichaam werkt. Zoals dus al eerder gezegd is ook een minimaal aantal eiwitten nodig, maar deze zullen ze hoogstwaarschijnlijk tekort komen.

Ik kan er helaas niks aan doen ookal heb ik het geprobeerd.
Een persoon geeft aan 2 kopjes koffie per dag te drinken met suiker, omdat ze dit nodig heeft (verslaving). Hierdoor komt ze al een beetje uit die ''bijna geen carbs-zone'' maar dan wel met slechte bronnen.

Een persoon geeft aan 2 kopjes koffie per dag te drinken met suiker, omdat ze dit nodig heeft (verslaving).

Doet me aan deze denken (bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...selallergie-drijft-chefkoks-tot-waanzin.dhtml)
Het lijkt wel een hype waardoor je interessanter bent. 'Zo heb ik een keer voor iemand een compleet boter- en melkvrij negengangendiner moeten maken. Aan het eind daarvan werd wel een Irish coffee besteld. Toen ik zei dat het gerecht boordevol melk zat, kreeg ik als antwoord: 'ach, ik vind dat zo lekker, wat maakt het uit'.'

Haha ja inderdaad..zo krom.
Al kan ik het bij suiker wel een beetje begrijpen, een suiker verslaving bestaat echt en kan pittig zijn om van af te kicken, maar ze gaat al minderen (van ongeveer 7 koffie met suiker per dag, naar 2 koffie met suiker per dag) dus dat is al een gezondheidsvooruitgang, ook ivm de cafeine natuurlijk.

Ik kan hen niet helpen, omdat ze niet naar mij kunnen luisteren.
zijn mijn ouders en andere 2 zijn familieleden.
Ik heb ze al verschillende dingen aangeraden en zal het lijstje met de risico's zeker voordragen, ik ben benieuwd wat ze ervan gaan zeggen.

Interessant Hell. Ik kom ook wel dit soort mensen tegen (in familiekring zelfs). Het is vaak alles of niks. Heel veel vreten of niks en bloedchagrijnig zijn, zichzelf zielig vinden en na 3 weken opgeven. Ik denk dat je zo weinig carbs wel overleeft, maar dat het niet vol te houden is, zeker niet voor dit soort mensen. Het wordt dan een soort straf ipv een way of life.

Ik vraag vaak: en, wat had je vanmorgen als ontbijt? Niks, 's ochtends krijg ik niks door mn strot. Dan ben ik er meestal wel klaar mee.

Ik ben aan het carbcyclen en vind dat wel een fijne manier. Stuk balans in je voeding is m.i. vele malen beter dan structureel laag in carbs te gaan zitten.

Interessant Hell. Ik kom ook wel dit soort mensen tegen (in familiekring zelfs). Het is vaak alles of niks. Heel veel vreten of niks en bloedchagrijnig zijn, zichzelf zielig vinden en na 3 weken opgeven. Ik denk dat je zo weinig carbs wel overleeft, maar dat het niet vol te houden is, zeker niet voor dit soort mensen. Het wordt dan een soort straf ipv een way of life.

Ik vraag vaak: en, wat had je vanmorgen als ontbijt? Niks, 's ochtends krijg ik niks door mn strot. Dan ben ik er meestal wel klaar mee.

Ik ben aan het carbcyclen en vind dat wel een fijne manier. Stuk balans in je voeding is m.i. vele malen beter dan structureel laag in carbs te gaan zitten.

Klopt, zo was ik vroeger ook hoor haha, toen wist ik gewoon (net zoals mijn familieleden dus die overgewicht hebben) niks over voeding.
Gelukkig heb ik veel geleerd op dit forum en weet heel goed nu wat wel en niet goed is.

Ik denk ook niet dat ze het lang volhouden. Daarbij krijgt mijn moeder (een van de personen dus) al 10 gram suiker per dag binnen door de koffie.

Nja in de ochtend niks eten is wel oke, zoals IF, maar dan moet de rest van de dag wel optimaal zijn en dit is vaak niet zo.

Ikzelf hou van carbs en eet dit dan ook vrij veel volgens mij :o

Via eetmeter of myfitnesspal heel makkelijk bij te houden hè. Ik hou het iedere dag heel strict bij en merk dat dat ook een heel stuk bewustwording geeft.
Voor mij is in de ochtend niks eten niet te doen. Ik begin rond 7 uur met werken en heb altijd een maaltijd van zeker 600kcal op.

Via eetmeter of myfitnesspal heel makkelijk bij te houden hè. Ik hou het iedere dag heel strict bij en merk dat dat ook een heel stuk bewustwording geeft.
Voor mij is in de ochtend niks eten niet te doen. Ik begin rond 7 uur met werken en heb altijd een maaltijd van zeker 600kcal op.

Ja dat snap ik, maar ik hoef het niet :p Ik ben er al erg van bewust ;)
Familieleden rekenen alleen carbs uit.

Ik vind het heel lastig om hier iets uit te halen omdat Lyle een handleiding geeft voor het goed volgen van een ketogeen dieet.
Hetgeen waar ik het over heb is niet hetzelfde als wat Lyle zegt, dus ik weet niet echt waar ik moet kijken (welk hoofdstuk ed).

Wat kan er gebeuren als diegene dan niet minimaal 150 gram eiwitten per dag neemt?

Ja, nitrogen verlies voorkomen (maar kan iemand in het Nederlands uitleggen wat het is?)

Aangezien de personen waarover ik het heb, maximaal 20 gram carbs nemen per dag, moeten zij meer eiwitten nemen, maar de kans is vrij minimaal dat ze dit doen, maar opvullen met vetten.

Al met al een te groot stuk om zo even door te lezen, vooral omdat het dieet waar ik het over heb, niet hetzelfde is als dat dieet van Lyle.

Edit: ik zie al een stukje over lange termijn risico's zoals:

- Insuline resistentie
- Honger onderdrukking
- Hoger cholesterol
- Weinig energie
- Slechter geheugen
- Nierstenen en nierschade
- Leverschade
- Constipatie
- Vitamine tekorten (zoals al benoemd dus)
- Haaruitval
- Slecht imuumsysteem

Volgens mij is het rijtje zo wel compleet.
Thanks voor de tip!

Sorry ik was van mening dat ik jou een richting gaf en ik ga het niet vertalen en hoofdstukken uitleggen helaas.

je schrijft over 20 Gr koolhydraten en rest kan wel eiwitten en vetten zijn maar wat er gebeurd is het zelfde als bij een andere dieet met 20 gr koolhydraten (als je het leest dan weet je ook WAAROM).

qua dieet benaming, tis maar een woord. noem het van mij part eiwit dieet, atkins etc.

iedereen heeft zijn eigen mening hierover , tevens ook de wetenschap, dus zoek wat goed werkt goed voor jou (persoonlijk of voor diegene).

de wetenschap heeft geen meningen

Sorry ik was van mening dat ik jou een richting gaf en ik ga het niet vertalen en hoofdstukken uitleggen helaas.

je schrijft over 20 Gr koolhydraten en rest kan wel eiwitten en vetten zijn maar wat er gebeurd is het zelfde als bij een andere dieet met 20 gr koolhydraten (als je het leest dan weet je ook WAAROM).

qua dieet benaming, tis maar een woord. noem het van mij part eiwit dieet, atkins etc.

iedereen heeft zijn eigen mening hierover , tevens ook de wetenschap, dus zoek wat goed werkt goed voor jou (persoonlijk of voor diegene).

Heb je het stuk zelf wel gelezen? Er staat duidelijk aangegeven dat hoe minder koolhydraten je neemt, hoe meer eiwitten je moet nemen.
Als je dus 0 of een beetje eiwit, 0 koolhydraat en super veel vet neemt, zal er iets anders gebeuren dan wanneer je dat dieet van Lyle doet.

de wetenschap heeft geen meningen

dit

Ik ken nu 4 mensen (allemaal met (veel) overgewicht) die een bepaald dieet volgen of gaan volgen. Het principe van dit dieet is simpel: maximaal 20 gram koolhydraten per dag, de rest boeit niet. Toch denk ik dat het lichaam minimaal 30 gram koolhydraten per dag nodig heeft om te functioneren, maar omdat dit 'maximaal 20gr per dag' principe best populair schijnt te zijn, twijfel ik eraan. Kan iemand mij vertellen (liefste met bron) welke gezondheidsklachten er kunnen optreden bij het nemen van minder dan .... gram koolhydraten per dag? Ze focussen verder niet op eiwitten of vetten, maar dit zal (aangezien ze wel wat honger zullen hebben) automatisch misschien wat hoger liggen. Omdat er al iemand succes heeft gehad met dit dieet, ga ik er vanuit dat er flink onder onderhoud wordt gegeten. Dus de vraag: wat zijn de gezondheidsrisico's en klachten, die kunnen optreden als men minder dan een x aantal (minst mogelijk dus) gram koolhydraten per dag neemt, voor een lange tijd (bijvoorbeeld 4/5 maanden)?? Edit: geen idee of dit keto is, ik weet alleen wat zij doen (max 20gr per dag koolhydraten, rest boeit niet) en van keto weet ik niks dus kan daar niet over oordelen of het overeen komt.
Enig idee hoe laag het aantal gram koolhydraten dan zijn wanneer deze problemen zich voordoen? Bedankt!

Je lichaam heeft een x-aantal gram glucose per dag nodig voor sommige functies (hersenen, andere organen), maar omdat je lichaam zelf glucose kan maken (endogeen) van andere stoffen hoef je deze hoeveelheid niet te eten (exogeen).

Verder kent een ketogeen geen gezondheidsnadelen, door voeding geinduceerde ketose is volkomen veilig, en moet je niet verwarren met keto acidose, wat iets is dat alleen bij diabeten voorkomt.

Je krijgt er ook niet meer honger van, in tegendeel, juist minder.

Kom dit even snel tegen: Een ander nadeel van koolhydraatarme diëten is dat je van een aantal essentiële voedingsstoffen te weinig binnen krijgt: vitamine C, calcium, bètacaroteen, vitamine B1 en B2, foliumzuur en voedingsvezels. Vitamine C heb je dan weer nodig voor je weerstand, botten, wondgenezing. Vitamine B1 voor energie en heeft te maken met je zenuwstelsel. Vitamine B2 voor je spijsvertering en energiehuishouding.
Onzin. Vitamine C kun je bijvoorbeeld uit broccoli of paprikas halen. Foliumzuur uit spinazie, andere groentes, roodvlees. Vitamine B1 uit macadamia noten, of zalm, en vitamine B1 behoeftes zijn sowieso veel lager op een koolhydraatarm dieet. Vezels, heb je groentes voor.

Edit: ik zie al een stukje over lange termijn risico's zoals: - Insuline resistentie - Honger onderdrukking - Hoger cholesterol - Weinig energie - Slechter geheugen - Nierstenen en nierschade - Leverschade - Constipatie - Vitamine tekorten (zoals al benoemd dus) - Haaruitval - Slecht imuumsysteem Volgens mij is het rijtje zo wel compleet. Thanks voor de tip!
Ketogene/low carb dieten verbeteren doorgaans insuline gevoeligheid significant. Hoger cholesterol betekent an sich niets, hart- en vaatziekten ontstaan door vasculaire inflammatie in combinatie met hoge waardes van voornamelijk kleine LDL deeltjes. Dat zijn niet dingen die je uit de standaard cardiovasculaire risicoinventarisatie haalt (totaal cholesterol, hdl-c, ldl-c, triglyceriden, glucose nuchter). Deze metingen zijn ontzettend ouderwets en vrij waardeloos zonder extra informatie.

Energie trekt vanzelf bij naarmate je je aanpast aan keto. De rest is ook onzin doorgaans.

Verder kan ik je deze site aanraden: http://eatingacademy.com/
Blog van een arts die zelf een expert is in ketose en zelf ook een ketogeen dieet volgt. Veel nuttig leeswerk daar.

Cliffs:
- ketose is volkomen veilig
- of iemand goed functioneert op keto is hoogstpersoonlijk

• Like
Waarderingen: 515
Okee dus even voor de duidelijkheid: het is niet ongezond om bijvoorbeeld 5 gram carbs, 80 gram eiwit en 80 gram vetten te nemen per dag op een bw van 95kg ?

Ooit ga je weer koolhydraten eten en dan krijg je lichaam een enorme shock. Dus als je stopt met het 'dieet' moet je langzaam opbouwen.

Week 1: 20 gr
Week 2: 30 gr
week 3: 40 gr
etc.

Ja dat klopt.
En zou 5 gram carbs, 50 gram eiwit en 200 gram vetten iets uitmaken? Voor de gezondheid dan he. Kcal zit je dan wel goed (als je af wilt vallen dus) maar veel te weinig eiwit. Maar dat maakt volgens jou niks uit?

Casus is minder dan 20 gram carbs en eiwit en vetten worden niet bijgehouden maar eiwit is veel minder dan vetten.

In de OP ben ik hier niet duidelijk in, sorry daarvoor.

Dat is weer te weinig eiwit, zelfs als niet sporter heb je meer nodig.

Een realistisch scenario voor een ketogeen dieet voor iemand van 80 kg die niet sport zou zijn:

2500 kcal, ~30g carbs (trace amounts uit vezelrijke groentes, nootjes, eieren, etc), 80-100g eiwit, en de rest vet, dus ca 210-230g.

Zal in de praktijk wat lastiger zijn om eiwit laag te houden overigens, denk ik. En het is duur :o

---------- Toegevoegd om 14:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:33 ----------

Wat je eigenlijk moet begrijpen is dat alle normale regels van een fatsoenlijk en gevarieerd dieet blijven gelden, maar dat koolhydraten eten niet essentieel is omdat je lichaam van andere substraten glucose kan maken (gluconeogenese), dus je kunt simpelweg alle koolhydraten vervangen door vet, waardoor het lichaam zich aanpast (zoals het altijd doet), en je op ketonen gaat lopen, mits je je eiwit inname onder controle houdt.

Dat is weer te weinig eiwit, zelfs als niet sporter heb je meer nodig.

Een realistisch scenario voor een ketogeen dieet voor iemand van 80 kg die niet sport zou zijn:

2500 kcal, ~30g carbs (trace amounts uit vezelrijke groentes, nootjes, eieren, etc), 80-100g eiwit, en de rest vet, dus ca 210-230g.

Zal in de praktijk wat lastiger zijn om eiwit laag te houden overigens, denk ik. En het is duur :o

Dat je meer nodig hebt dat weet ik, alleen degene die dit dieet gaan doen willen het niet geloven en eten vrij weinig eiwitten, maar voornamelijk vetten.

Het punt hier is dus de gezondheidsrisico's van 'keto' dus van <20 gram carbs, waarbij NIET wordt gelet op inname eiwit of vet, maar waarbij eiwit weinig gegeten wordt.

Ik merk dat er meerdere inzichten zijn hierin dus ik laat het erbij en ik zie wel waar het schip strand met die personen :p

Terug
Naar boven