XXL Nutrition

4 x zelfde gewicht? of opbouwen?

1millionDBB

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
85kg
Vetpercentage
13%
hey BB

ik vroeg me af wat het verschil nou precies was tussen de volgende manier van trainen:

4 x 10 x het zelfde gewicht

en:

4 x 10 x gewicht verhogen

bijvoorbeeld bij bankdrukken

50 kg x 12
60 kg x 10
70 kg x 8
80 kg x 6

Wat is volgens jullie het verschil hier nou tussen en wanneer kan ik wat het beste toepassen

hey BB

ik vroeg me af wat het verschil nou precies was tussen de volgende manier van trainen:

4 x 10 x het zelfde gewicht

en:

4 x 10 x gewicht verhogen

bijvoorbeeld bij bankdrukken

50 kg x 12
60 kg x 10
70 kg x 8
80 kg x 6

Wat is volgens jullie het verschil hier nou tussen en wanneer kan ik wat het beste toepassen

rippetoe is het beste ---> het laatste dus

• Topic Starter Topic Starter
is dat rippetoe dan? ik dacht dat rippetoe alleen de grote 3 waren 5 x 5 ofzo, of hoe bedoel je dat?

bv zoiets:

Dag 1:

Benen:

Deadlift: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Squat: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Ab-ductie: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Ad-ductie: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Leg Curls: 4 sets, 12 10 8 6 reps

Schouders
:

Front raises: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Side raises: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Military press: 4 sets, 12 10 8 6 reps

Buikspieren:

Buik: crunches schuin en recht

Dag 2:

Rug:

Dead row: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Bend-over dumbbell rows (single): 4 sets, 12 10 8 6 reps
Lat Pulley: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Seated cable rows: 4 sets, 12 10 8 6 reps

Biceps:

Z-stang curls: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Hammer curls (single): 4 sets, 12 10 8 6 reps

Buikspieren:

Buik: crunches schuin en recht

Dag 3:

Borst:

Bench press: 4 sets, 10 8 8 6 reps
Incline flys: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Pectoral station: 4 sets, 12 10 8 6 reps

Triceps:

French press: 4 sets, 12 10 8 6 reps
Dumbbell kickbacks: 4 sets, 12 10 8 6 reps

Onderbenen:

Standing calf raises: 4 sets, 12 10 8 6 reps

oke dankjewel! hier heb ik echt iets aan.
waarom zou jij zeggen dat heb afbouwen in herhalingen dan beter is ?
zit er een bepaalde reden achter?

zelfde gewicht. (of zelfs lichter)

Jezelf moe maken voordat je je zwaarste gewicht doet is iets heel anders dan een warming up.

Ik pak een soort van piramide stijl.
Werkt voor mij het aller beste. Als ik met mijn laatste set het hoogste gewicht moet gaan pakken, weet ik dat de kans op slechte vorm aanwezig is.

Ik wil geen blessures (meer dan ik al heb ;) ) dus hoogste gewicht als 2de of 3de, en dan weer afbouwen.

Ik pak een soort van piramide stijl.
Werkt voor mij het aller beste. Als ik met mijn laatste set het hoogste gewicht moet gaan pakken, weet ik dat de kans op slechte vorm aanwezig is.

Ik wil geen blessures (meer dan ik al heb ;) ) dus hoogste gewicht als 2de of 3de, en dan weer afbouwen.
ik ben hier ook onlangs mee begonnen en moet zeggen op het begin wel even wennen maar daarna traint het wel lekker :D en het is ff bijten met die 3e set maar die 4e gaat dan naar mijn gevoel altijd weer easy :D

maak je die laatste set dan ook meer herhalingen of wat? want ik hoor veel mensen bijvoorbeeld 10 8 8 6 doen.
en dan verhogen ze het gewicht gewoon

zelfde gewicht. (of zelfs lichter)

Jezelf moe maken voordat je je zwaarste gewicht doet is iets heel anders dan een warming up.

Is dat echt zo veel beter, beginnen met je zwaarste gewicht?

Dit heb ik zelf ook een hele tijd gedaan en dan gelijk elk setje tot faillure ala hodgetwins, dus beginnen met het zwaarste gewicht en dan afbouwen. Maar heb toen wat gelezen en nagevraagd en om spiermassa te bouwen is het handiger om ook redelijk wat volume te draaien. Dus nu doe ik weer aan opbouwen. Moet zeggen dat het toch wel beter voelt in vergelijking met gelijk je zwaarste gewicht pakken. 4 of 3 sets met hetzelfde gewicht en herhalingen vind ik veel te saai om te doen.

ik heb wel een gehoord als je opbouwt en je eindigt met bijvoorbeeld 100 kilo, waarom zou je dan die 70,80 en 90 er voor doen, dan benje toch een stuk vermoeider als je bij die 100 komt. ( ben je eigelijk met een grote opwamring bezig voor je bij het echte gewicht komt)

als je begint met die 100 kun je hem misschien wel 3 herhalingen meer doen.

of klopt dit niet?

ik heb wel een gehoord als je opbouwt en je eindigt met bijvoorbeeld 100 kilo, waarom zou je dan die 70,80 en 90 er voor doen, dan benje toch een stuk vermoeider als je bij die 100 komt. ( ben je eigelijk met een grote opwamring bezig voor je bij het echte gewicht komt)

of klopt dit niet?

Dat is mijn theorie.

---------- Post toegevoegd Fri 25 May 2012 om 10:30 ----------

Is dat echt zo veel beter, beginnen met je zwaarste gewicht?

Dit heb ik zelf ook een hele tijd gedaan en dan gelijk elk setje tot faillure ala hodgetwins, dus beginnen met het zwaarste gewicht en dan afbouwen. Maar heb toen wat gelezen en nagevraagd en om spiermassa te bouwen is het handiger om ook redelijk wat volume te draaien. Dus nu doe ik weer aan opbouwen. Moet zeggen dat het toch wel beter voelt in vergelijking met gelijk je zwaarste gewicht pakken. 4 of 3 sets met hetzelfde gewicht en herhalingen vind ik veel te saai om te doen.

Met afbouwen doe je toch ook volume ?

Met afbouwen doe je toch ook volume ?

Klopt, maar daarmee ging ik alsnog elk setje tot faillure. Vandaar. Als ik eenmaal m'n 1e set tot faillure ben gegaan, vind ik het mentaal erg moeilijk om de 2 of 3 sets erna te stoppen voor faillure. Maar goed ik denk dat het opbouwen in sets ook wel bepaalde voordelen heeft, de sets voordat je bij het zwaarste gewicht komt hebben ook wel z'n waarde. Je hebt me trouwens wel weer aan het twijfelen gebracht. Denk dat ik het bij de grote compound oefeningen ga doen zoals jij zegt en op de andere oefeningen met opbouwen.

of klopt dit niet?

Blessures misschien...

als je van tevore goed opwarmt dan kan het best wel hoor
ik heb het de afgelopen maanden ook gedaan en heb er geen blessure aan over gehouden

ik zit nu te twijfelen of ik over zal stappen op weer setjes met gewicht opbouwen

of klopt dit niet?
Ik vind je totale workload waarmee je traint ook belangrijk. Met een piramidetraining waarbij je opbouwt tot je max op bv 8 reps ligt je totaal volume stukken hoger dan als je die max meteen pakt voor 12 reps en dat je enige set is...

inb4 HIT, by the way

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven