AndroidHealthClinic

5 dagen split feedback gevraagd

Joeyminnaert

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
71kg
Hallo,

Even ter introductie: Ik ben 18 jaar, weeg zo'n 75 kilo, 1m76 groot, BF% van zo'n 18% schat ik.
Ik ben begonnen met fitnessen een jaar en een half terug in een gym, maar ik sloeg veel al eens een training over en lette niet zo goed op mijn voeding.
Na een jaartje klungelen zonder al te veel resultaten ben ik in maart begonnen (heb nu thuis wat gewichten en een bankje gekocht) met eerst 4x trainen per week, in de vakantie heb ik overgestapt naar 5x per week. Sinds maart sloeg ik maar nog 1 training over, en dat was deze week, omdat ik op vakantie moest.
De voeding zit redelijk goed denk ik, 's middags altijd kip/kalkoen met bruine rijst en ben het lang nog niet beu :D. Ben ook sinds 3 weken geleden begonnen met Whey shakes...

Heb al wat resultaten geboekt, PR's zijn omhoog gegaan (wel altijd met 8, 10 of 12 reps, want 1RM wil ik niet doen omdat ik veelal alleen train thuis). Ook kon ik in maart bijna geen chin-ups, terwijl ik er nu al 8 kan moeiteloos.

Hier volgt men schema:

Maandag: Borst
Bench Press
Push Ups
Chest Dips
Incline DB
Decline DB
Chest Flye's

Dinsdag: Rug
Pull Ups
Chin Ups -> Soms wissel ik eens met Side pull-ups
Deadlifts
Shrugs
BB rows
Wall Row

Woensdag : Schouders
Military press (rechtstaand)
Behind Neck press
Cuban Press
Lateral Raises
Rear delt oefeningen (weet de naam niet precies)

Donderdag: Benen
Back Squats
Front Squats
Calve raises
Lunges
Step-ups

Vrijdag: Armen
Dips
Close grip Bench Press
Skullcrusher
Behind Neck extension, Superset met Barbell Curls
Preacher Curls
Concentration curls
Reverse grip curls (voorarmen)

Nu heb ik echter wat vragen over m'n schema.
Als ik dinsdag deadlift, heb ik de woensdag redelijk wat spierpijn (wat ik wel graag heb :p) in m'n traps. Is dat niet erg als ik schouders train op de woensdag?

Verder zit het schema redelijk goed in elkaar denk ik, niet veel overlapping van spieren. Hebben jullie enige feedback? Moet ik misschien terugschroeven naar 4 dagen / week? Ben nog geen echte spierenbundel, maar de basis is er zeker al.

Alvast bedankt!

Je doet teveel voor borst: max 4 is voldoende.
En voor schouders ook: 1 press is voldoende.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor het antwoord :)
Moet ik dan gewoon minder langere training doen (bvb 45 minuten ipv 60 minuten),
of is het beter om terug te schroeven naar 4 trainingen/week?

Bedankt voor het antwoord :)
Moet ik dan gewoon minder langere training doen (bvb 45 minuten ipv 60 minuten),
of is het beter om terug te schroeven naar 4 trainingen/week?

Waarom ga je niet voor een 4x split en dan dag 5 begin je weer bij 1.
Bij een 4x split ben je rond 60 minuten bezig per keer, dit is precies goed: bij heel veel langer ga je alleen maar spieren afbreken.

• Topic Starter Topic Starter
Waarom ga je niet voor een 4x split en dan dag 5 begin je weer bij 1.
Bij een 4x split ben je rond 60 minuten bezig per keer, dit is precies goed: bij heel veel langer ga je alleen maar spieren afbreken.

Hmm ja zo heb ik het nog niet bekeken... Ik denk dat ik het zo eens probeer en ik zie dan wel waar ik mijn rustdagen tussen steek... Bedankt!

Dude, ik ken mensen die langer dan 3u/dag trainen en ver genoeg staan, waar haal je zo'n onzin...

Dude?!
Zo spreek je je vrienden maar aan!!

Het is leuk dat jij mensen kent die 3u uur trainen, dat moeten zij helemaal zelf weten.

Maar als je langer dan 5 kwartier aan 1 stuk traint ga je spieren afbreken. Dit is onderzocht en er zijn dus bewijzen voor.

Succes

Dude?!
Zo spreek je je vrienden maar aan!!

Het is leuk dat jij mensen kent die 3u uur trainen, dat moeten zij helemaal zelf weten.

Maar als je langer dan 5 kwartier aan 1 stuk traint ga je spieren afbreken. Dit is onderzocht en er zijn dus bewijzen voor.

Succes

Zo zwart-wit is het simpelweg niet. Jij doelt op verhogingen van het hormoon cortisol in bloed na langere tijd krachttraining, maar ook hier zijn onderzoeken niet eenduidig. Variabelen die hierbij relevant zijn, zijn niet alleen tijd en inspanning, maar ook leeftijd, geslacht, ervaring, spiermassa en andere persoonsgebonden factoren.

Desondanks is het belangrijk aan te merken dat krachttraining per definitie katabool is; je groeit niet in de sportschool, maar daarbuiten (dankzij rust en voeding). Hoe langer je traint, des te minder tijd je lichaam heeft om op te bouwen. Daarnaast kun je je afvragen hoe lang je de gewenste intensiteit kan vasthouden... Als je drie uur lang in de sportschool loopt, ben je misschien teveel met andere dingen bezig...

Terug
Naar boven