MuscleMeat

Abiram mag blijven

Sahar ook, goede zaak. De PVV ziet natuurlijk liever dat we haar terugsturen, ook al woont de 14 jarige gymnaste al 10 jaar hier en heeft ze amper banden met haar geboorteland. Nationaliteit op basis van geboorte en etniciteit is sowieso een primitieve gedachte.

waar wil je je nationaliteit buiten de beschouwing van je "geboorteland" dan op baseren.

voorbeeld: wie het langs in nederland leeft is de allernederlander?

waar wil je je nationaliteit buiten de beschouwing van je "geboorteland" dan op baseren.

voorbeeld: wie het langs in nederland leeft is de allernederlander?

Zoals de Amerikanen het doen bijvoorbeeld. Op basis van je culturele achtergrond, motivatie, ben je een aanwinst? Dit meisje is veel Westerser dan Afghaans en een aanvulling op datgeen wat we graag willen zijn, een kennisland.

waar komt zo een cultuur dan vandaan?

een cultuur wordt mijns inziens niet echt belijft als een land, maar meer een wereldregio. Maar daarbuiten op basis van aanwinst mensen catagoriseren voor een maatschappij lijkt mij nogal op mensen in hokjes stoppen.

maar ik ben het eens met je vorige stelling

ook al woont de 14 jarige gymnaste al 10 jaar hier en heeft ze amper banden met haar geboorteland.

Een cultuur is altijd in beweging, een dynamisch concept en wordt zowel door interne als externe krachten gevormd. Dit meisje is een grotendeels 'westers product', die heeft niets te zoeken in Afghanistan. Mensen categoriseren op basis van komaf zonder verder te kijken dan de neus lang is lijkt mij een schadelijkere vorm van 'in hokjes stoppen'.

Sahar + familie zouden toch echt uitgezet dienen te worden, ook al is dat zeer vervelend voor Sahar.

Het gezin Hbrahim Gel kwam in 2000 naar Nederland, op de vlucht voor de Taliban. Haar vader was ingenieur, haar moeder studeerde, Sahar was vier. ‘Ik weet niks meer over Afghanistan, echt niks meer.’ In 2004 werd de asielaanvraag afgekeurd en trok het gezin naar Zweden om na een paar maanden terug naar Nederland te komen. Ze stonden op straat, sliepen in een bushalte en kwamen uiteindelijk terecht in Sint Annaparochie. Daar wonen ze nu al een tijdje in een caravan op het terrein van het asielzoekerscentrum. Sahars ouders doen al jaren vrijwilligerswerk, haar oudere broer zit in vwo 4, hij praat volgens zijn zusje bijna niet over wat er aan de hand is. De jongste zit in groep 8, en is te jong om het echt te begrijpen. ‘Mijn ouders praten er niet echt over met ons. Om ons te beschermen, denk ik.’

Het gezin kwam niet in aanmerking voor het Generaal Pardon van 2007 door het korte verblijf in Zweden. Het pardon gold alleen voor hen die tien jaar achter elkaar in Nederland waren geweest. ‘Grensgevallen,’ heten de mensen in deze categorie. Er zijn volgens vluchtelingenwerk zelfs voorbeelden van mensen die een dagje voor een begrafenis naar Duitsland zijn gegaan, en daardoor buiten de boot vallen. Het is niet duidelijk om hoeveel mensen het gaat, in 2008 waren het er 2500 waarover Trouw bericht.
[Link niet meer beschikbaar]

Nu heeft de IND er wel een handje van om te eisen van verblijfsrechtaanvragers dat ze papierwerk binnen een zeer korte termijn dienen aan te leveren of in te vullen terwijl ze zelf bijna altijd de maximale doorloopduur aanhouden voor hun verwerking. Maar in dit geval is er overduidelijk misbruik gemaakt van de procedure voor asielaanvraag en is het aan de ouders van Sahar te wijten dat ze in deze situatie is beland. Uitzetten dus, overtreden van regels zou niet beloond dienen te worden.

Een cultuur is altijd in beweging, een dynamisch concept en wordt zowel door interne als externe krachten gevormd. Dit meisje is een grotendeels 'westers product', die heeft niets te zoeken in Afghanistan. Mensen categoriseren op basis van komaf zonder verder te kijken dan de neus lang is lijkt mij een schadelijkere vorm van 'in hokjes stoppen'.

touché

met die stelling was ik het inmiddels eens, mijn vraag/opmerking was meer filosofisch bekeken richting cultuur en jouw gedachtengoed daarover, wat maakt iemand een ....-lander, ....-iër, .....-staan enz.

ik zou een dozijn mensen op straat kunnen vinden die liever wegstuur dan zo een moeder of kindje....

minister leers scoort het minste op de lijst:
-met counterproductiviteit;
-vertrouwen;

maar ik vind dat hij hier juist gehandeld heeft.

Sahar + familie zouden toch echt uitgezet dienen te worden, ook al is dat zeer vervelend voor Sahar.

[Link niet meer beschikbaar]

Nu heeft de IND er wel een handje van om te eisen van verblijfsrechtaanvragers dat ze papierwerk binnen een zeer korte termijn dienen aan te leveren of in te vullen terwijl ze zelf bijna altijd de maximale doorloopduur aanhouden voor hun verwerking. Maar in dit geval is er overduidelijk misbruik gemaakt van de procedure voor asielaanvraag en is het aan de ouders van Sahar te wijten dat ze in deze situatie is beland. Uitzetten dus, overtreden van regels zou niet beloond dienen te worden.

Als je ze iets kan verwijten, moet je ook met een alternatief durven opkomen. Wat zou jij in de plaats van die ouders gedaan hebben?

Als je ze iets kan verwijten, moet je ook met een alternatief durven opkomen. Wat zou jij in de plaats van die ouders gedaan hebben?

Weet ik niet, dat is zo hypothetisch omdat ik als luie en relatief rijke Westerling toch niet in zo'n situatie kan belanden.

Maar we hebben nog wel regels voor asielaanvragen en gelet op de eerste afwijzing en het gedrag van de ouders na die afwijzing wisten ze zelf ook wel dat ze hier geen enkele kans maakten op verblijfsrecht.

• Topic Starter Topic Starter
-

Laatst bewerkt:
hoe participeer je eigenlijk in een samenleving?

In Nederland is dat gewoon naar de h**ren gaan en weed roken.

Toch nog een geluk bij een ongeluk voor de familie. Lekker gratisch verblijfsvergunning, mogen we alstublieft ook de vliegtickets betalen?

Ik kan nu wel een moralistisch kloppend verhaal hier op gaan hangen, maar eerlijk gezegd kan het aan mijn reet roesten of hij blijft of weg moet.

Terug
Naar boven