Fitness Seller

Advies gevraagd bij stagneren bij gewichtverlies.

Madzilla

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
98kg
Hallo medesporters,

Graag zou ik advies/tips willen wanneer het afvallen stagneert en hoe dit doorbroken kan worden. De afgelopen half jaar is het afvallen stil komen te staan. Mijn eetgedrag is (nagenoeg) hetzelfde gebleven.
Echter ik blijf schommelen (tussen de 113 en 116kg).

Volgens de Katch-McArdle methode is mijn BMR 2100 en onderhoudsniveau 3270KCAL.
Mijn dagelijkse KCAL ligt tussen de 1800-2000.

Korte history
In een periode van 18 maanden (Jun 2011 - Dec 2012) ben ik 47 kg afgevallen.
Door simpelweg mijn voeding aan te passen (6x eten op een dag) naar ongeveer 1600-1800 KCAL per dag en actief bewegen (30 minuten op de hometrainer elke avond 5x pw)

Lengte 1.80
Start: 160 kg
Vetpercentage ??%

Heden: 114 kg
Vetpercentage 30% (2 maanden terug voor het laatst gemeten)

Voeding
0715 350ML soyamelk + 40g whey + 100gr All Bran
1000 Bruinbrood + 3 plakjes kalkoen filet
1300 Bruinbrood + 3 plakjes kalkoen filet
1600 Bruinbrood + 3 plakjes kalkoen filet / 2 gekookte eieren
1830 ong 250gr kipfilet gegrilld (of 2 blikjes tonijn) +250 gram brocoli /doperwten*
2230 350ML soyamelk + 40g whey + 50gram amandelen
1900KCAL 210e/146k/63v
ps: ik vermijd zuivelproducten (melk/kwark/yoghurt ivm lactose, vandaar soyamelk)

Cardio
Sinds april ben ik begonnen met hardlopen 10km schema 3x per week aan het hardlopen
En 2x per week 45 minuten op de hometrainer op een lage weerstand.

Aller eerst goede resultaten bereikt, erg knap! Ik moet aangeven dat ik het erg moeilijk vind om mensen te adviseren die zo'n hoog vetpercentage hebben/ hadden, maar ik denk dat je nu lang zo laag in Kcal zit dat je lichaam nu met heel weinig kcal al voldoende energie heeft en je zult dus NOG lager in kcal moeten gaan of meer lichaamsbeweging. Dit lijkt me helemaal geen goed idee want zo beland je in een negatieve (ongezonde spiraal). Ik ben benieuwd wat anderen ervan denken :)

(ps: in van die afvalprogramma's als obese zetten ze mensen volgens mij wél op een extreem hongerdieet dus ik weet niet precies hoe dat het daar gebeurd)

wat voor mij werkt is een week of 2 op onderhoud eten.
daarna weer op onderhoud -500.

inderdaad neem even een dietbreak en ga daarna weer verder, misschien zal een cheatday helpen

Gefeliciteerd met de bereikte resultaten so far, super!

En dat diet break lees ik zo nu en dan ook wel eens wat over. even uitproberen kan geen kwaad neem ik aan.\

Keep on goin'!

Allereerst: goed bezig man! 47kg is een hoop.

Wat betreft je stagnatie het volgende: je eet best weinig. Je behoefte met je huidige sportschema is 3270 cal. Als je gaat cutten op 80% dan moet je 2616 calorieen eten per dag. Iets minder is ook goed, maar minder dan 2500 zou ik niet doen. Met 2000 calorieen cut je op bijna 40%. Dat energietekort kan je lichaam echt niet helemaal aanvullen uit de verbranding van je lichaamsvet. En dus zal er ook spiermassa verbrand worden en dat wil je natuurlijk niet.

Mijn advies is om je stofwisseling even te resetten door twee weken op onderhoud te eten. Dus 3270 calorieen per dag, alles gezond uiteraard. Voeg 1 cheatmaaltijd per week in. Bijvoorbeeld patat of macdonalds, wat je wilt. Na die twee weken ga je op 80% cutten, dus 2500-2600 calorieen per dag. Die cheatmaaltijd kun je er ook gerust in houden om je stofwisseling te blijven prikkelen en om jezelf ook nog wat te gunnen :)

Je zult dan merken dat je weer af begint te vallen. Minder snel dan eerst, maar wat je kwijtraakt is dan wel hoofdzakelijk vet en dat wil je. Mocht je toch nog stagneren dan zou je moeten gaan kijken naar je macronutrientratio's, maar ik denk eigenlijk dat je met bovenstaande weer een tijd verder kunt. Blijf die "refeeds" doen. Dus elke 6-8 weken even een weekje op onderhoud eten.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor je reacties.
Heb nog een vraag voor eten op onderhoud. Kan ik dit ook aanvullen met noten etc. of moet het persee een extra maaltijd zijn?

Nee je hoeft niet een zevende maaltijd toe te voegen. Noten is inderdaad een makkelijke manier. Eet bij elke van de 6 maaltijden gewoon iets meer.

Misschien is het nu tijd om ondanks dat je iets meer moet gaan eten een ander tijdschema toe te passen?

Ik zou als ik jouw was eens een kijkje nemen naar Intermittent Fasting, het klinkt onwijs eng maar het komt erop neer dat je minimaal 16 uur geen eten aan raakt en de andere 8 uur die benut je om al je voeding naar binnen te krijgen.

Waarom raad ik het aan?

Omdat ik met een normaal tijdsschema op 2500 kcal al aan kom en als ik 2500 kcal tussen 14.00 uur en 22.00 uur naar binnen werk dan val ik af.

Nou weet ik niet of het waar is maar ik heb het idee dat je doordat je minder tijd besteed aan eten en meer tijd besteed aan vasten, je je lichaam harder forceert om lichaamsvet als brandstof te gebruiken, maargoed dat is broscience.

Google het eens, misschien gaat er een wereld voor je open.

Succes!

Kunnen mensen mij vertellen waarom een cheatday of 2 weken op onderhoud eten goed is om vervolgens weer af te vallen. Enige logica dat ik daarachter kan vinden is dat je spieren weer opgevuld zijn mijn glycogeen om vervolgens harder te kunnen trainen. Graag een aantal studies die dit verklaren (je lichaam resetten, metabolisme opvoeren etc.) want het is namelijk voor mij de grootste Bro bullshit die ik ooit heb gehoord.

Minder eten en hard trainen is afvallen.

Zijn veel verschillende opties, komt vaker voor dat je tijdens het afvallen even stil staat. Kijk niet naar het gewicht maar naar het vetpercentage, als dat omlaag gaat is het goed.

- Je moet je sportschema continue blijven veranderen (om de paar weken) aangezien je lichaam hier aan gaat wennen naar een bepaalde tijd.
- Hetzelfde geld voor je eetschema, blijf het aanpassen. (misschien brood voor andere dingen veranderen)

*doperwten zijn trouwens niet al te goed, probeer sperziebonen, bloemkool of paprika

Zelf ben ik in Mei begonnen, weeg nu 103 (blijf nu ook even hangen) voor 3 a 4 weken, alleen me vetpercentage gaat wel flink omlaag. Het is k*t dat het cijfer op de weegschaal niet meewerkt, maar als het vet maar weg gaat is het prima.

Terug
Naar boven