AndroidHealthClinic

Alternatief leg extension (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bobby69

Cool Novice
Lid geworden
26 nov 2019
Berichten
63
Waardering
11
Lengte
1m92
Massa
83kg
Vetpercentage
13%
Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een redelijke onderrug blessure door mijn werk en ik kan in principe al mijn oefeningen nog doen alleen bij leg extension kan ik maar 70% range of motion halen en daarna trekt het enorm in mijn onderrug.
Dus mijn vraag is waarmee kan ik deze oefening vervangen?
Of kan ik deze gewoon vergeten en evt extra sets doen bij squats, split squats en leg press?

Mijn beentraining:
squats 4x 10-12
split squats 4x 8-10
leg press 4x 8-10
leg extension 3x 12-15 (die ik dus wil vervangen)
leg curl 3x 12-15
calf raises
 
En met overige oefeningen naast de leg ext. heb je er geen last van? Vaak is leg ext. (Indien goed uitgevoerd) een oefening die je onderrug juist totaal niet aanspreekt. Squats bijv is veel meer onderrug dan leg ext. Bij de leg press moet je ervoor zorgen dat je billen op het bankje blijven anders krijg je hierbij ook last van je onderrug.

Je zou eventueel de bulgarian split squats kunnen doen met dbs, maar persoonlijk zou ik eerste dubbel check je leg ext. uitvoering nogmaals controleren.

Rug tegen de leuning en absoluut niet je rug krom trekken (denk dat hier het probleem zit en je wellicht te zwaar gaat?). Benen omhoog, maar niet je knieeen “locken” en langzaam laten zakken. Eventueel de handvaten aan de zijkant vasthouden gedurende de hele set.
 
Bij een blessure merk je juist wat je wel en niet belast. Mijn ervaring is dat bij een onderrug blessure de leg extension inderdaad geen fijne oefening is. Kijkend naar het schema van TS, vind ik het heel slecht qua verhouding. Veel aandacht voor quadriceps, heel weinig aandacht voor hamstrings en helemaal geen aandacht gluteus, een van de sterkste spieren van het lichaam. Dus gooi die leg extension er gewoon uit, zolang deze niet prettig voelt.
 
Squat en LP is al voldoende. Skip het maar tot je weer hersteld bent
 
Naar mijn mening ben je er met 4 sets squats en 4 sets bulgarian split squats al voor je quads qua volume. Ik zou eerder leg extensions en leg press uit je schema halen. Voegt weinig meer toe.
 
En met overige oefeningen naast de leg ext. heb je er geen last van? Vaak is leg ext. (Indien goed uitgevoerd) een oefening die je onderrug juist totaal niet aanspreekt. Squats bijv is veel meer onderrug dan leg ext. Bij de leg press moet je ervoor zorgen dat je billen op het bankje blijven anders krijg je hierbij ook last van je onderrug.

Je zou eventueel de bulgarian split squats kunnen doen met dbs, maar persoonlijk zou ik eerste dubbel check je leg ext. uitvoering nogmaals controleren.

Rug tegen de leuning en absoluut niet je rug krom trekken (denk dat hier het probleem zit en je wellicht te zwaar gaat?). Benen omhoog, maar niet je knieeen “locken” en langzaam laten zakken. Eventueel de handvaten aan de zijkant vasthouden gedurende de hele set.
Nee als ik squat goed uitvoer met goede rechte rug en met squat schoenen aan heb ik nergens last van zelfde met leg press als ik mijn rug tegen de leuning houdt en mijn billen op het zitvlak gaat het ook prima zolang ik mijn benen maar niet volledig strek (doe sws nooit knee lockout) alleen als ik mijn benen volledig wil strekken lukt dat niet ivm pijn en bij leg extension kan ik mijn benen niet helemaal omhoog brengen. het is niet perse een onderrug blessure maar iets met mijn bekken.
 
Bij een blessure merk je juist wat je wel en niet belast. Mijn ervaring is dat bij een onderrug blessure de leg extension inderdaad geen fijne oefening is. Kijkend naar het schema van TS, vind ik het heel slecht qua verhouding. Veel aandacht voor quadriceps, heel weinig aandacht voor hamstrings en helemaal geen aandacht gluteus, een van de sterkste spieren van het lichaam. Dus gooi die leg extension er gewoon uit, zolang deze niet prettig voelt.
Oke bedankt voor de tip wat zou ik evt kunnen toevoegen of verwijderen uit mijn schema om deze beter te maken? of gewoon leg extension verwijderen en nog een oefening toevoegen voor mijn hamstrings/gluteus?
 
Naar mijn mening ben je er met 4 sets squats en 4 sets bulgarian split squats al voor je quads qua volume. Ik zou eerder leg extensions en leg press uit je schema halen. Voegt weinig meer toe.
Oke bedankt voor de tip!
 
of gewoon leg extension verwijderen en nog een oefening toevoegen voor mijn hamstrings/gluteus?
In die richting zou ik het wel zoeken. Het evenwicht tussen hamstring en quad gerichte oefeningen lijkt nu een beetje zoek. Doe je ook een deadlift(variatie)?
 
In die richting zou ik het wel zoeken. Het evenwicht tussen hamstring en quad gerichte oefeningen lijkt nu een beetje zoek. Doe je ook een deadlift(variatie)?
Nee niet echt ivm mijn onderrug/bekken blessure lukt Romanian deadlift sowieso niet en normale of sumo deadlift Zou wel kunnen maar had gehoord dat deze niet optimaal zijn voor spiergroei. Of kan ik beter toch wel Gaan deadliften?
 
Nee niet echt ivm mijn onderrug/bekken blessure lukt Romanian deadlift sowieso niet en normale of sumo deadlift Zou wel kunnen maar had gehoord dat deze niet optimaal zijn voor spiergroei. Of kan ik beter toch wel Gaan deadliften?
Als je geen deadlift of variatie daarop kunt doen vanwege een blessure, moet je ze natuurlijk niet doen. Wilde alleen maar aangeven dat je leg day nu erg quad focussed is met 16(!) werksetjes, terwijl daar tegenover maar 1 isolatieoefening staat waarin de hamstrings worden belast.
 
Lekker skippen die oefening, is sws overrated en niet functioneel. Maar is mijn mening. Andere oefeningen zijn top. Als squatten wel lukt vraag ik me af hoe je dan last kunt hebben van je onderrug idd...
 
Sissy squat kan een goede vervanging zijn. Soort leg ext met je bodyweight. Mits je geen last van je rug krijgt en je knieen goed zijn. Otherwise, lekker skippen die leg extensions, herstellen en hard gaan op de rest.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2022-06-16 om 11.47.34.png
    Schermafbeelding 2022-06-16 om 11.47.34.png
    949,5 KB · Weergaven: 65
Onderrug bij leg extention? Heb je dat ook als je het rustiger en met minder gewicht doet?
 
Ik denk dat je het niet perse nodig hebt als je genoeg andere oefeningen kan.

Front squatten kan je wel?
 
Lekker skippen die oefening, is sws overrated en niet functioneel. Maar is mijn mening. Andere oefeningen zijn top. Als squatten wel lukt vraag ik me af hoe je dan last kunt hebben van je onderrug idd...
Ik heb in principe geen last van mijn onderrug maar alleen als ik mijn been omhoog moet bewegen heb ik er last van. vandaar dat ik er bij leg extension wel last van heb en niet tijdens het squatten.
 
Onderrug bij leg extention? Heb je dat ook als je het rustiger en met minder gewicht doet?
Nee heb dat ook zonder gewicht ik kan mijn been gewoon niet zover naar boven bewegen lukt tot ongeveer 70% range of motion daarna lukt het gewoon niet om verder te komen en begint het pijn te doen in mijn bekken/onderrug
 
Maar.... Dan ga je toch maar tot 70% op de leg extension? Onderste deel is het belangrijkst anyways
 
Back
Naar boven