XXL Nutrition

Andere manier van trainen. Wat denken jullie?

Gekke Henkie

Cool Novice
Waardering
3
luitjes,

Iedereen traint eigenlijk het zelfde met een bepaald aantal herhalingen, rusttijd, volgorde, snelheid en gewicht maar volgens een gozer op de sportschool die overigens dik gespierd is, is er een veel betere manier van trainen.

Het draait er allemaal om je spieren constant te verwarren en ze meerdere malen uit te putten per training. Je gebruikt nauwelijks vaste herhalingen, rusttijd, volgorde, snelheid en gewichten.

Stel je traint benen en schouders dan begin je met squatten. Alleen deze oefening doe je dan volgens de vaste herhalingen, gewichten rusttijd enz.. zodat je wel een beetje kan bijhouden of je vooruit gaat.

Vanaf dat moment boeit eigenlijk niks meer, zolang je je spieren maar uitput. Heb je zin om een bepaald apparaat te pakken dan doe je dat. Je neemt de ene keer 20sec rust en de volgende keer 50sec rust.

Wat betreft de gewichten.. Stel je doet legg extension met 60kg tot je niet meer kan, dan neem je 30sec rust en haal je er 10kilo af en ga je weer verder tot je niet meer kan. Daarna doe je een oefening voor je schouders, ondertussen kunnen je benen rusten en kom je weer terug bij de legg extension waar je die 10kilo er gewoon weer bij doet.
óf je haalt er nog 10 kilo af en je doet de setjes op een laag tempo.

Ik vind het apart maar het lijkt wel te werken als ik naar hem kijk.. Geen enkele training is het zelfde en je spieren kunnen geen enkel moment wennen.

Wat denken jullie van deze manier van trainen?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ja dat ken ik. Maar volgens mij gaat dit nog iets verder. Want hier doe je automatisch verschillende herhalingen omdat je niet telt maar gewoon voelt wanneer je spier die je traint overbelast raakt waarna je weer wat rust neemt of een lager gewicht pakt.

En wat vinden jullie er van dat je een oefening (bijv die legg press) zo'n 3x doet in een training met verschillende gewichten, herhalingen, snelheden en rusttijden?

Laatst bewerkt:
spieren "wennen" niet als zodanig en je kunt ze dus ook niet "verrassen"... Spieren kennen alleen belasting en vermoeidheid. Wat dat betreft komt het inderdaad niet zo heel veel uit hoe of wat je traint, als je maar voldoende hoeveel herhalingen maakt met voldoende gewicht.

spieren "wennen" niet als zodanig en je kunt ze dus ook niet "verrassen"... Spieren kennen alleen belasting en vermoeidheid. Wat dat betreft komt het inderdaad niet zo heel veel uit hoe of wat je traint, als je maar voldoende hoeveel herhalingen maakt met voldoende gewicht.

En muscle memory dan? Of heeft dat weer met iets heel anders te maken?

luitjes,

Iedereen traint eigenlijk het zelfde met een bepaald aantal herhalingen, rusttijd, volgorde, snelheid en gewicht maar volgens een gozer op de sportschool die overigens dik gespierd is, is er een veel betere manier van trainen.

Het draait er allemaal om je spieren constant te verwarren en ze meerdere malen uit te putten per training. Je gebruikt nauwelijks vaste herhalingen, rusttijd, volgorde, snelheid en gewichten.

Stel je traint benen en schouders dan begin je met squatten. Alleen deze oefening doe je dan volgens de vaste herhalingen, gewichten rusttijd enz.. zodat je wel een beetje kan bijhouden of je vooruit gaat.

Vanaf dat moment boeit eigenlijk niks meer, zolang je je spieren maar uitput. Heb je zin om een bepaald apparaat te pakken dan doe je dat. Je neemt de ene keer 20sec rust en de volgende keer 50sec rust.

Wat betreft de gewichten.. Stel je doet legg extension met 60kg tot je niet meer kan, dan neem je 30sec rust en haal je er 10kilo af en ga je weer verder tot je niet meer kan. Daarna doe je een oefening voor je schouders, ondertussen kunnen je benen rusten en kom je weer terug bij de legg extension waar je die 10kilo er gewoon weer bij doet.
óf je haalt er nog 10 kilo af en je doet de setjes op een laag tempo.

Ik vind het apart maar het lijkt wel te werken als ik naar hem kijk.. Geen enkele training is het zelfde en je spieren kunnen geen enkel moment wennen.

Wat denken jullie van deze manier van trainen?

Ik hoorde net hetzelfde, en ook van een grote gespierde beer. Ik zag hem een paar weken in de gym, inderdaad zijn training aan het "scramblen".
Dus ik denk dat het wel werkt,alhoewel ik geen deskundige ben, integendeel. :)

Het zal wellicht ook wel een beetje een hype zijn met die P90x shit die je op TV ziet nu.

Dus daar bewijs je eigenlijk mee dat een schema dat je strikt volgt eigenlijk helemaal niet nodig is
Waarschijnlijk is het zelfs minder goed.

Dus daar bewijs je eigenlijk mee dat een schema dat je strikt volgt eigenlijk helemaal niet nodig is
Waarschijnlijk is het zelfs minder goed.

Ligt aan je doelen en aan hoe je schema in elkaar steekt. In een goed schema zit al variatie. Wat ik veel zie is dat mensen continu 3x10 oid. trainen, imo. is dat niet erg efficient.

Ik hoorde net hetzelfde, en ook van een grote gespierde beer. Ik zag hem een paar weken in de gym, inderdaad zijn training aan het "scramblen".
Dus ik denk dat het wel werkt,alhoewel ik geen deskundige ben, integendeel. :)

Dan blijft de vraag : hoe is hij zo groot geworden dan ? Hij draait nu dus een schema voor vergevorderden zal hij ook zo begonnen zijn ? Waarschijnlijk niet.

En wat betreft de snelheid van de reps en de rusttijden, moet je dit ook telkens veranderen?

Over de volgorde van trainen zijn de meningen ook nog verdeeld. De een zegt dat je één spiergroep eerst moet aanpakken voordat je de volgende doet. Bijvoorbeeld eerst borst en dan triceps.
Andere zeggen dat het beter is om - in dit geval - triceps tussendoor te doen zodat je borst weer even kan rusten en hem daarna weer aan te pakken.
Wat doen jullie meestal?

Tussen sets gewoon 30 seconden en tussen de oefeningen per groep 90 seconden.
tussen groepen maakt het niet zoveel uit, maar 3 minuten is optimaal.

Hoe langer je rust hoe minder effect de sets hebben.
Maar aan de andere kant, hoe minder rust hoe meer aerobe de oefening of de training wordt.
Hierin moet je je dan afvragen wat je wil.
Wil je verbranden en conditie kweken of wil je sterker worden en groeien.

Tussendoor, bijvoorbeeld bij bankdrukken triceps pakken kan, maar ik zou het pas doen als je op een plafond zit.
Omdat je de triceps voor 40% laat meewerken bij bankdrukken, ga je meer nadruk leggen op de borst als je de triceps vermoeid tussendoor.
Dat betekent dan weer dat je in principe minder gaat drukken in de volgende set.
Als je dus de triceps echt te zwaar zou belasten (in theorie) dan druk je uiteindelijk bijna niks meer. Terwijl je dus wel zwaarder wil om betere groei te krijgen.

mbt gewenning het variatie aanbrengen of van schema veranderen;
na een periode van een week of 6 is je lichaam gewend aan de oefenstof en krijg je minder progressie, op dat moment kan je een oefening gaan vervangen als je dat al nodig vindt.
Meestal wordt 2 tot 3 maanden aangehouden om iets te veranderen, en dan na 6 maanden een grotere verandering.
Extra oefeningen, definitie oefeningen, iets andere volgorde, enz enz.
Als je dan na een paar jaar een zwaar plafond bereitk kan je over op pre-exhaust, negative reps, en scramble workout.
Deze varianten doe je pas na een paar jaar omdat overtraining bij deze trainingsvormen erg makkelijk opgelopen wordt.
Vandaar dus dat je ook eigenlijk alleen de grote jongens deze trainingen ziet doen, en dan nog lang niet allemaal, maar slechts enkelen die een plafodn bereitk hadden en iets willen forceren.
Als je nog niet zo lang traint valt er nog weinig te forceren. Als je goed traint, eet en rust groei je al aardig hard.
Als je teveel wil, loop je de kans om juist achteruit te gaan. Je groeit niet, de spieren lijken minder te worden, je wordt sneller moe en de kracht wordt langzaamaan minder.
Je kan zelfs de interesse in de sport helemaal kwijt raken.
Je bent dan overtraind en er is niets meer dat werkt. Dan rest alleen nog rust, je bent daar dan een paar maanden zoet mee. En na die tijd moet je weer helemaal opnieuw beginnen.

Aan allen zou ik zeggen, denk goed na over wat je wil en of je dat ook echt wil.
Stel doelen voor langere periode, geef het een jaar of meer.
10 kilo zwaarder worden is een mooi doel, maar binnen 3 maanden onhaalbaar, in een jaar is wel te doen, maar ook niet voor iedereen en ook alleen als de omstandigheden optimaal zijn.
En om te trainen als een pro, moet je wel de kracht en weerstand en ervaring van een pro hebben. De pro's hebben er 10 tot 20 jaar voor gewerkt en allemaal op dezelfde manier, omdat die manier het beste werkt.

succes gewenst.

Yoo,

Voor een 3 day FB schema hoeveel oefeningen voor de borst moet je doen per dag?
Voorlopig doe ik de bench press en de peck deck
En hoe zit het met het aantal sets en reps?
Is varriatie van reps goed en hoe werkt dit dan?

Greetz

Yoo,

Voor een 3 day FB schema hoeveel oefeningen voor de borst moet je doen per dag?
Voorlopig doe ik de bench press en de peck deck
En hoe zit het met het aantal sets en reps?
Is varriatie van reps goed en hoe werkt dit dan?

Greetz

1 oefening per spiergroep, anders ga je al snel richting veel te lange trainingen wanneer je een goed full body schema hanteert. Laatste 2 vragen zie de eerste post van me in dit topic.

Tussen sets gewoon 30 seconden en tussen de oefeningen per groep 90 seconden.
tussen groepen maakt het niet zoveel uit, maar 3 minuten is optimaal.

Hoe langer je rust hoe minder effect de sets hebben.
Maar aan de andere kant, hoe minder rust hoe meer aerobe de oefening of de training wordt.
Hierin moet je je dan afvragen wat je wil.
Wil je verbranden en conditie kweken of wil je sterker worden en groeien.

Tussendoor, bijvoorbeeld bij bankdrukken triceps pakken kan, maar ik zou het pas doen als je op een plafond zit.
Omdat je de triceps voor 40% laat meewerken bij bankdrukken, ga je meer nadruk leggen op de borst als je de triceps vermoeid tussendoor.
Dat betekent dan weer dat je in principe minder gaat drukken in de volgende set.
Als je dus de triceps echt te zwaar zou belasten (in theorie) dan druk je uiteindelijk bijna niks meer. Terwijl je dus wel zwaarder wil om betere groei te krijgen.

mbt gewenning het variatie aanbrengen of van schema veranderen;
na een periode van een week of 6 is je lichaam gewend aan de oefenstof en krijg je minder progressie, op dat moment kan je een oefening gaan vervangen als je dat al nodig vindt.
Meestal wordt 2 tot 3 maanden aangehouden om iets te veranderen, en dan na 6 maanden een grotere verandering.
Extra oefeningen, definitie oefeningen, iets andere volgorde, enz enz.
Als je dan na een paar jaar een zwaar plafond bereitk kan je over op pre-exhaust, negative reps, en scramble workout.
Deze varianten doe je pas na een paar jaar omdat overtraining bij deze trainingsvormen erg makkelijk opgelopen wordt.
Vandaar dus dat je ook eigenlijk alleen de grote jongens deze trainingen ziet doen, en dan nog lang niet allemaal, maar slechts enkelen die een plafodn bereitk hadden en iets willen forceren.
Als je nog niet zo lang traint valt er nog weinig te forceren. Als je goed traint, eet en rust groei je al aardig hard.
Als je teveel wil, loop je de kans om juist achteruit te gaan. Je groeit niet, de spieren lijken minder te worden, je wordt sneller moe en de kracht wordt langzaamaan minder.
Je kan zelfs de interesse in de sport helemaal kwijt raken.
Je bent dan overtraind en er is niets meer dat werkt. Dan rest alleen nog rust, je bent daar dan een paar maanden zoet mee. En na die tijd moet je weer helemaal opnieuw beginnen.

Aan allen zou ik zeggen, denk goed na over wat je wil en of je dat ook echt wil.
Stel doelen voor langere periode, geef het een jaar of meer.
10 kilo zwaarder worden is een mooi doel, maar binnen 3 maanden onhaalbaar, in een jaar is wel te doen, maar ook niet voor iedereen en ook alleen als de omstandigheden optimaal zijn.
En om te trainen als een pro, moet je wel de kracht en weerstand en ervaring van een pro hebben. De pro's hebben er 10 tot 20 jaar voor gewerkt en allemaal op dezelfde manier, omdat die manier het beste werkt.

succes gewenst.

Gast, jij bent hier allemaal van die zo genoemde "bodybuild wijsheden" aan het aankaarten. Je lult echt poep.

Was jij niet de vent die rippetoe afkraakte ? dat zegt al wel genoeg.

Laatst bewerkt:
1 oefening per spiergroep, anders ga je al snel richting veel te lange trainingen wanneer je een goed full body schema hanteert. Laatste 2 vragen zie de eerste post van me in dit topic.

En indien ik voldoende tijd zou hebben?
Want ik zou graag mijn bost wat extra trainen... Dus zou enkel 2 oefningen doen bij de borst, en 1 bij de andere spiergroepn

Laatst bewerkt:
niks!

het gaat niet om het hebben van tijd
oke merci, da moest ik weten:D
maar van die repranches versta ik niet te veel:

Men zegt 8-12 reps is goed voor massa te kweken, wat mijn doel is
als ik dan dag 1 8 reps doe
dag 2 : 12 reps
dag 3 : 10 reps

herhaling

zit ik dan goed?

Laatst bewerkt: