MuscleMeat

anterior pelvic tilt, Wat nu?

Ano_93_94

Competitive Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
126
Heb al een lange tijd afgevraagd waarom mijn rug zo raar staat en buik naar voren steek.
Laatst zij iemand op ddb dat het ''anterior pelvic tilt is. Heb het opgezocht en ja dat was dus het probleem..

Zover ik er uit kan opmaken komt dit door een disbalans in de core/glutes.

Ik heb geen idee hoe je dit moet aan pakken. Zijn hier oefeningen voor? En moet ik ook mijn houding aanpassen zoals de houding bij het zitten?
Of e.v.t een andere stoel.

-bas

Volgens mij veel core oefeningen, durf dat niet met zekerheid te zeggen hoor.
Ben zelf ook wel geïnteresseerd hier naar, want heb er zelf ook last van.
Denk dat het vaak ook door de uitvoering komt. Heeft het toevallig ook te maken met benchen met Arch ? Want heb dat ook tijdje gedaan.

Eerste hit op Google.
inhumanexperiment.blogspot.nl/2009/11/5-simple-exercises-for-correcting.html

Lengthened (weak) hamstrings
Lengthened (weak) abdominals
Lengthened (weak) glutes
Shortened (tight) erector spinae
Shortened (tight) hip flexors

Make the hamstrings, deeper abdominals and glutes stronger
Stretch the spinal erectors and hip flexors

Zoek ook eens naar Elliott Hulse(YouTube).
Hij heeft meerdere video's hier over, een recente video hier over had 'donald duck butt' in de titel dacht ik.

anterior tilt komt meestal door strakke hip flexors, dus je kunt stretches opzoeken en beginnen foamrollen. Elliot hulse heeft er iets voor uitgevonden dat de bioenergetic stool heet, kun je eens opzoeken

stomach vacuums helpt ook om strakke hip flexors te rekken en tegelijkertijd je transverse abdominis te versterken.

kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar dit zou je toch al op weg moeten helpen.

^ voila de persoon hierboven heeft alles :d

Een oefening om je glutes en hams te versterken is stiff legged deadlift.

Dus een goede manier om van je pelvic telt af te komen is veel core oefeningen en stiff legged deadlift toevoegen ?

Niet persé stiff legged dl, maar een oefening om je hams en glutes te training. Ik vind SLDL daar fijn voor.

En wat guts zei.

Als je overdreven je heup de andere kant op kantelt, dus je kruis naar voren drukken, dan voel je ook je glutes aanspannen.

Zelf had ik ook een klein beetje last hiervan, in het dagelijkse leven heup geforceerd correct houden heeft geholpen.

In, heb ik ook

In volgorde van meest tot minst waarschijnlijke oorzaak:
-gewoonte
-gebrek aan flexibiliteit
-spieronbalans

Letten op je postuur en het bewust aanpassen totdat dit je 'default' postuur wordt.
Stretchen (vooral hamstrings en heupen zijn probleemgebieden bij velen tegenwoordig ivm veel zitten)
Het is vrij onwaarschijnlijk dat het probleem een spier/krachtonbalans is tenzij je al een jaar lang alleen hyperextensions doet.

Kan structureel of functioneel zijn. Sommige mensen hebben nu eenmaal een anterior positie van hun bekken. Zoals iemand X of O benen heeft zeg maar. Dan ga je er weinig aan kunnen doen natuurlijk. In het andere geval is (zit) houding inderdaad belangrijk. Daar creëer je stijfheid en disbalans. Verder zoals gezegd stretchen iliopsoas en erector. Optrainen buikspieren en glutes al zal dit weinig effect hebben.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt iedereen voor de info,Ik ga die oefeningen in mijn training's schema zetten en elke dag wat streches doen.

Zo even dat filmpje bekijken

stretchen/foamrollen en mobility oefeningen hebben bij mij het beste geholpen. Qua krachtoefeningen ben ik niet zeker of het iets heeft uitgemaakt. Ik heb bv na elke deadlift training terug een heel lichte APT gewoon omdat m'n erectors direct super tight worden, zelfde met m'n hip flexors. Na de volgende dag te stretchen en te rollen is het meestal terug normaal. APT wil ook niet perse zeggen dat je hamstrings/glutes/obliques zwak zijn, maar het KAN wel mee het probleem veroorzaken.

Je kan er zoiezo wel een paar maand mee voort voor het helemaal is weggetrokken (bij mij toch).

Terug
Naar boven