XXL Nutrition

Atheïsme schuldig aan greatest forms of cruelty en blabla

Interessant, nu nog uitzoeken hoe die twee andere heelallen ontstaan zijn ;)

:D Het is maar de vraag of het er maar twee zijn, wetenschappers denken eerder aan een ontelbaar aantal heelallen. Natuurlijk willen we wel weten waar het allemaal begonnen is, maar dat duurt nog wel even aangezien we na al die jaren niet eens bewijs hebben voor het ontstaan van onze eigen heelal.

Trouwens BuilderB heeft in zijn laatste bericht heel mooi verwoord, waarom ik mezelf geen atheïst noem maar een agnost. In het dagelijkse leven leef ik net als een atheïst in de zin dat ik geen rekening houd met een god, maar ik kan zijn/haar bestaan nog altijd niet uitsluiten.

Een atheïst die beweert dat hij zeker weet dat god niet bestaat neem ik voor alsnog niet serieus. (iemand die beweert dat hij zeker weet dat god wel bestaat neem ik net zo min serieus)
In die zin vind ik atheïsme dus ook niet erg sterk. Om hier omheen te kunnen draaien heb ik de term 'pragmatisch' atheïst bedacht voor mezelf: Bij keuzen in het leven ga ik er vanuit dat god niet bestaat.
In die zin ben ik zelf meer een agnost ja. Vanuit een dergelijk standpunt is iedere atheïst overigens net zo dogmatisch als een gelovige. Atheïsme is in die zin het verkondigen van het niet-bestaan van god, dat net zoveel inhoud heeft als het verkondigen van het wel-bestaan van god: nihil.
(je kunt hoogstens toekenning van eigenschappen aan een god met rationaliteit benaderen)

De term agnost echter, lijkt op een bepaalde wispelturigheid te duiden die ik ook weer niet aanhang; daar is god niet waarschijnlijk genoeg voor wat mij betreft, iig niet in een zin dat hij invloed op ons uitoefent, waardoor iig mijn keuzen buiten het bestek liggen van invloed door die god, waarbij we weer komen op het 'pragmatisch atheïsme'. God is gewoon niet belangrijk genoeg om er rekening mee te houden. Maar WETEN dat hij wel of niet bestaat is imo onmogelijk.
Als je het dus heel stringent wil doorvoeren zul je ook moeten zeggen dat zuiver atheïsme een dogmatisch geheel is en er eigenlijk alleen maar agnosten en gekken bestaan. :D

Het is een metafysisch probleem, dat zich niet 100% door rationaliteit laat vangen. (dat hoeft ook niet)

Kerel, let go. Je bent gewoon een agnost, er bestaat niet iets als een pragmatisch attheïst. En nee; het woord agnost impliceert niet noodzakelijk een soort van wispelturigheid, al lijkt men er dat op deze site wel wat mee te associeren (omdat men het begrip in al zijn betekenissen niet kent).

Verder ben ik het wel met je eens wat je levensvisie betreft. Het is gewoon onmogelijk om sluitende uitspraken over de motor van het leven te doen, maar het kan me eerlijk gezegd ook weinig rekken. Ik ben gewoon pragmatisch omdat dat me het meeste oplevert.

Een atheïst die beweert dat hij zeker weet dat god niet bestaat neem ik voor alsnog niet serieus. (iemand die beweert dat hij [..]

Dus als iemand zegt dat hij zeker weet dat er geen tuinkaboutertjes bestaan of elfjes dan maak je die ook voor gek uit? Voor mij staan die namelijk recht naast 'god'

Kerel, let go. Je bent gewoon een agnost, er bestaat niet iets als een pragmatisch attheïst. En nee; het woord agnost impliceert niet noodzakelijk een soort van wispelturigheid, al lijkt men er dat op deze site wel wat mee te associeren (omdat men het begrip in al zijn betekenissen niet kent).

Dan wordt het dus tijd me wat meer te verdiepen in dergelijke termen. Ben ook benieuwd naar de veeg uit de pan naar de agnosten waar ZoutZak het over heeft. Op het moment kan ik op grond van de regels van de logica (zoals ik ze ken) en de inhoud die ik toeken aan de begrippen agnost en atheïst mezelf inderdaad niet onder de atheïsten scharen. Al zal ik in mijn levenswandel me wel als een atheïst gedragen.

Verder ben ik het wel met je eens wat je levensvisie betreft. Het is gewoon onmogelijk om sluitende uitspraken over de motor van het leven te doen, maar het kan me eerlijk gezegd ook weinig rekken. Ik ben gewoon pragmatisch omdat dat me het meeste oplevert.

Dat is voor mij ook het belangrijkste aspect van het geheel. Ik vind de god vraag niet eens heel interessant eigenlijk als gevolg van de zéér magere bruikbaarheid van het antwoord. Als god wel bestaat, moet ik 'em niet, als god niet bestaat, verandert er niets aan m'n overtuigingen, zoals die zich dagelijks uiten.

Dus als iemand zegt dat hij zeker weet dat er geen tuinkaboutertjes bestaan of elfjes dan maak je die ook voor gek uit? Voor mij staan die namelijk recht naast 'god'

Same here. Iemand die tuinkabouters interessant genoeg vind om er een levenswandel aan vast te knopen moet met héél goede argumenten komen.

Als hij me kan bewijzen dat ze niet bestaan (ja ik speel de advocaat van de duivel op het moment) zal ik 'em volledig gelijk geven. 'Zeker weten' is een beetje het heikele punt in deze, ik ben er ook van overtuigd dat dergelijke wezens niet bestaan, op grond van mijn eigen observatie.
Ik geef natuurlijk op voorhand toe dat bijv het inrichten van je leven rondom dergelijke elfjes (waarvan je het wel bestaan óók niet kunt bewijzen, anders dan door me er één laten zien oid) erg bagger is. Dat is het pragmatische waar ik op doel.

Kwestie van bewijslast... Vandaar dat ik kies voor 'pragmatisch atheïsme' (al wist ik dat die term commentaar zou krijgen :D); iets is pas bruikbaar als je er logisch over kunt beredeneren. Dat kan over god niet in een bruikbare vorm, dus god bestaat niet, maar ik kan het niet bewijzen. Het is absurd om er dan alsnóg een leven er op in te richten. Het pragmatische is voor mij belangrijker dan het atheïstische.

Van alles wat niet bestaat valt niet te bewijzen dat het niet bestaat. Een bewijs van niet bestaande zaken is onmogelijk want als je eenmaal bewezen hebt wat aanwezig is in het heelal (vrij onwaarschijnlijk) zal er vanzelf wel weer een licht aankomen dat juist die goden zich buiten het heelal bevinden. Buiten het heelal kijken is voor ons als observant in dat zelfde heelal ten allen tijd onmogelijk.

We zijn zelfs niet in staat om volledig te doorgronden wat er gebeurt in de vierkante meter rondom ons. Wat zouden we dan bezig zijn met hoe ver we kunnen kijken in het heelal en alsof dat de bestaansmogelijkheid van een god zou elimineren. Vrij irrelevant lijkt me.

Hoezo zal je buiten het heelal willen kijken? Dit loopt een beetje op zaken vooruit!

Toen de moderne geloven zijn uitgevonden wisten ze nog niet eens wat er zich op de maan of de zon afspeelde, alles draaide (volgens de bijbel zelfs) om de aarde en niet om de zon (met alles bedoel ik dan ons zonnestelsel).

Als ik over het geloof nadenk, dan ga ik altijd terug naar waar het begon... en waarom ze deze dingen geloven... dan denk je na en is alles heel duidelijk en niet meer van deze tijd!

Het is misschien vaag allemaal, maar ik kan gewoon met 100% zekerheid zeggen (en dan mag builderB me ignorant of voorbarig noemen) dat er geen god is, plastisch gezien.

God bestaat absoluut... maar in de gedachte van de mensen die hem willen zien en die hem verzonnen hebben voor alles wat niet te verklaren viel!

Voordat bijvoorbeeld het christendom bestond geloofden de dominante volken zoals de grieken etc weer in hun eigen goden.

Ik denk dat er zodra het christendom, islam, etc achterhaald is voor zelfs de 3e wereldlanden (dan denk ik aan zo 500 jaar) er weer nieuwe geloven ontstaan.. waarschijnlijk met een compleet andere veel aannemelijkere insteek! en dit zal wel altijd zo door blijven gaan! Want geloven is prima, als je anderen er maar niet mee lastig gaat vallen.

Terug
Naar boven