AndroidHealthClinic

Bang voor loshangend vel

Bezoekers in dit topic

Matto

Novice
Lid geworden
9 sep 2020
Berichten
14
Waardering
66
Lengte
2m01
Massa
100kg
Vetpercentage
14%
Hey, ik ben Matto 20 jaar 2m01 en 120kg.
Sinds 3maanden geleden ben ik redelijk wat gewicht verloren door op mijn voeding te letten en om elke dag na mijn werk 1uur op een cross trainer te staan. (van motivatie geen tekort ;))
Ik kwam echter van 145kg en ben dus 25kg afgevallen op een korte tijd nu ben ik bang dat als ik zo blijf voort doen dat ik redelijk wat los vel ga hebben.
ik was echter van plan om pas bij de 100kg mijlpaal te beginnen met spiermassa op te bouwen maar nu lijkt mij dat geen goed idee meer.
Op het moment heb ik geen zichtbaar loshangend vel maar denk niet dat het nog lang zou duren.
Hierbij vraag ik dan aan jullie wat jullie mening is over best stoppen met gewicht te verliezen of blijven door gaan.
Ik dacht om dan rond de 115-120kg te schommelen en 4keer in de week te gaan fitnissen. 2x Borst, shouders en triceps en dan 2x Rug buikspieren en biceps

Alvast bedankt,
Matto :wave2:
 
Als je af wilt vallen moet je daar je aandacht op leggen, zorg voor ongeveer 0,5 tot 1kg per week. Daarna kan je gaan bouwen. Loshangend vel kan je een kans geven om of minder te worden, spieropbouw te doen zodat het ook minder wordt of weg laten snijden.
Misschien heb je geluk en krijg je er helemaal geen last van.
 
Gewoon lekker doorgaan zou ik zeggen. Als je huid is uitgerekt en je dit ook kunt zien aan striae, dan is de huid niet meer elastisch. De kans is dan heel groot dat je loshangend vel overhoudt. Maar dat lijkt mij minder erg dan (veel) te zwaar en ongezond zijn. Die losse huid kun je accepteren, maar een cosmetische ingreep is ook mogelijk.
 
Gefeliciteerd met de eerste 25kg!

1. Niet stoppen met afvallen, op een rustig tempo door naar een gezond vetpercentage en/of gewicht, in eerste instantie tot 0,7 kg/week, daarna tussen de 0,5 en 0,25 zijn getallen die vaak genoemd worden, pin me daar niet op vast;
2. Het beste moment om met krachttraining te beginnen is altijd nu! Met flink wat overgewicht is er geen reden dat je niet spiermassa zou kunnen opbouwen en vet kunnen verliezen en zelfs nog in gewicht omlaag kunnen gaan;
3. Ik mis benen in je schema, daar zitten de grootste spiergroepen! Denk eens aan een 3x pw fullbody beginnersschema en 3 tot 6 dagen op de crosstrainer of andere cardio, 1 dag als rust en hersteldag, dan een half uur tot een uur rustig wandelen of fietsen;
4. Los vel kan gezien je leeftijd meevallen, maar dat zou misschien niet je grootste zorg moeten zijn;
5. Eet gezond, niet crash dieet, niet eenzijdig, beloon jezelf af en toe met iets lekkers.

Wat zijn je doelen op de korte en lange termijn?

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Geweldig gedaan!
Nu je voeding goed gezond op orde hebben, en op een verstandige en correcte manier trainen.
Dus niet een schema zoals je aangeeft.
 
Enig idee van je vetpercentage?

Ik weet niet op welk gewicht 2m uit kan komen met spiermassa, 115 behoorlijk lean? Als je daarbij in de buurt kunt blijven gaat het misschien niet hangen of valt het misschien mee?
 
Gefeliciteerd met de eerste 25kg!

1. Niet stoppen met afvallen, op een rustig tempo door naar een gezond vetpercentage en/of gewicht, in eerste instantie tot 0,7 kg/week, daarna tussen de 0,5 en 0,25 zijn getallen die vaak genoemd worden, pin me daar niet op vast;
2. Het beste moment om met krachttraining te beginnen is altijd nu! Met flink wat overgewicht is er geen reden dat je niet spiermassa zou kunnen opbouwen en vet kunnen verliezen en zelfs nog in gewicht omlaag kunnen gaan;
3. Ik mis benen in je schema, daar zitten de grootste spiergroepen! Denk eens aan een 3x pw fullbody beginnersschema en 3 tot 6 dagen op de crosstrainer of andere cardio, 1 dag als rust en hersteldag, dan een half uur tot een uur rustig wandelen of fietsen;
4. Los vel kan gezien je leeftijd meevallen, maar dat zou misschien niet je grootste zorg moeten zijn;
5. Eet gezond, niet crash dieet, niet eenzijdig, beloon jezelf af en toe met iets lekkers.

Wat zijn je doelen op de korte en lange termijn?

Succes!
zo zie ik het ook
knappe prestatie zover OP!
 
Allereerst: goed bezig!

Ik zal je even vertellen hoe ik het heb aangepakt zodat je er wellicht wat uit kan halen.

Ik ben ook 20 en besloot op mijn 18e af te vallen. Ik woog toen 110kg en was rond de 1m80 (heb er nog posts van op dit account). Ik viel in een enorm snel tempo af, zonder krachttraining. In het begin rond de 1,5 kilo, daarna ong. een kilo per week. Ik deed dit door erg onder mijn onderhoud te eten en wandelingen te maken als cardio.

Ik heb geen last gehad van loshangend vel (wel van striae op mijn buik maar dat vaagt langzaamaan weg) maar nu ik op een “gezond gewicht” ben, 74kg, ben ik nog steeds niet tevreden. Ik heb nog best wel wat vet, zoals lovehandles, manboobs. Ik denk zelf dat het komt omdat ik ook veel spiermassa ging inleveren, en niet alleen vetmassa verloor. Ik begon later met krachttraining en was ook best zwak, zelfs voor een beginner. Zo begon ik bijvoorbeeld met 8kg per kant voor shoulder press, bankdrukken geloof ik 2.5kg per kant. Nu ben ik zelf op/net onder onderhoud aan het eten om wat spiermassa te kweken en het te compenseren.

Wat ik met dit verhaal wil duidelijk maken is dat ik zsm zou beginnen met krachttraining als ik jou was. Het zorgt ervoor dat je spiermassa behoudt of zelfs gaat aanmaken omdat je net begint en je verbrandt er natuurlijk ook wat calorieën mee. Probeer je niet zoals ik deed je blind te staren op de weegschaal maar kijk ook in de spiegel!

Hopelijk heb je er wat aan!
 
Danku voor jullie meningen,

hoe ik het nu zie met alle tips dat jullie mij geven stop ik inderdaad niet met mijn afval traject.
Maar zal ik wel trager proberen afvallen met 0.25-0.50kg per week

Ik ga kijken voor een extra dag in te plannen om de beentjes te trainen (iemand die een goed fitness schema kan aanraden voor alles te trainen?, 5dagen)

Een slimme weegschaal aanschaffen, doen of niet?

Ik hou jullie nog op de hoogte
Matto
 
Enig idee van je vetpercentage?

Ik weet niet op welk gewicht 2m uit kan komen met spiermassa, 115 behoorlijk lean? Als je daarbij in de buurt kunt blijven gaat het misschien niet hangen of valt het misschien mee?
Als je zwaar overgewicht hebt gehad dan ben je op 115kg op 2m1 niet lean.

Danku voor jullie meningen,

hoe ik het nu zie met alle tips dat jullie mij geven stop ik inderdaad niet met mijn afval traject.
Maar zal ik wel trager proberen afvallen met 0.25-0.50kg per week

Ik ga kijken voor een extra dag in te plannen om de beentjes te trainen (iemand die een goed fitness schema kan aanraden voor alles te trainen?, 5dagen)

Een slimme weegschaal aanschaffen, doen of niet?

Ik hou jullie nog op de hoogte
Matto
Inderdaad gewoon blijven doorcutten. Zou toch wel zeker 0,5 kg per week afvallen, iets meer lijkt mij op een dergelijk vetpercentage ook niet eens erg. Zoals Mentat al had aangeraden kun je ook prima een fullbody schema draaien 3x p/w. Stronglifts is een erg goed beginnersschema waarmee je de basisoefeningen onder de knie krijgt en mooi kracht kan opbouwen. Wat betreft een weegschaal is een 'slimme' weegschaal is nergens voor nodig (erg inaccuraat). Gewoon zelf je gewicht bijhouden (bv elke ochtend op lege maag wegen en gemiddelde van de week pakken) en de spiegel in de gaten houden.

Goed bezig OP!
 
Danku voor jullie meningen,

hoe ik het nu zie met alle tips dat jullie mij geven stop ik inderdaad niet met mijn afval traject.
Maar zal ik wel trager proberen afvallen met 0.25-0.50kg per week

Ik ga kijken voor een extra dag in te plannen om de beentjes te trainen (iemand die een goed fitness schema kan aanraden voor alles te trainen?, 5dagen)

Een slimme weegschaal aanschaffen, doen of niet?

Ik hou jullie nog op de hoogte
Matto
Je hebt ons nog niet verteld wat je korte en lange termijn doelen zijn.

Tips:
A. Je bent een beginner, train dan ook gewoon zo. Meer betekent niet noodzakelijk beter. Begin met 3 maanden Stronglifts, er is een app, stap dan over op het GreySkull LP Fatboy program uit de link in het trainingsprogramma's voor beginners sticky.

B. Geen slimme weegschaal, je wilt een spiegel, een gewone weegschaal, een meetlint, en een schriftje*. Maak eventueel ook foto's om je progressie terug te kunnen zien. Vetpercentage schatten kan goed genoeg via de US Navy methode, meet ook armen, benen, borst. Het gaat om de trent.

C. Voeding en herstel, denk aan je macro's, groente en fruit en je slaap.

D. Voorlopig kan je nog prima mikken op 0,5 kg/week, blijf ook cardio doen.

E. Overweeg een log op het forum dat kan helpen met de support en is leuk.

Succes!

* Of digitaal, want schriftjes zijn ouderwets volgens sommigen op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ons nog niet verteld wat je korte en lange termijn doelen zijn.

Momenteel geen korte termijn doelen. (kan wel nog veranderen)
als we het over lange termijn doelen hebben zou ik toch wel wat spiermassa willen hebben (zo snel mogelijk natuurlijk maar denk eerder aan 2jaar), ook me 10 keer kunnen optrekken is ook altijd iets geweest wat ik zou willen :p.

Ik vraag mij wel af zijn eiwitshakes goed als beginner, want ik denk niet dat ik aan genoegt proteïne kom per dag.
Vraag me dit af want als ik iets doe wil ik het onmiddellijk goed doen :knipoog:

Matto
 
Momenteel geen korte termijn doelen. (kan wel nog veranderen)
als we het over lange termijn doelen hebben zou ik toch wel wat spiermassa willen hebben (zo snel mogelijk natuurlijk maar denk eerder aan 2jaar), ook me 10 keer kunnen optrekken is ook altijd iets geweest wat ik zou willen :p.

Ik vraag mij wel af zijn eiwitshakes goed als beginner, want ik denk niet dat ik aan genoegt proteïne kom per dag.
Vraag me dit af want als ik iets doe wil ik het onmiddellijk goed doen :knipoog:

Matto
Je stelt de verkeerde vraag en je geeft zelf al het antwoord.

Wat zijn je macro's?
 
Wat zijn je macro's?
Geen idee wat "macro's" zijn maar een snelle google search zegt dat de calorieën zijn die je mag in nemen op een dag die je er zo van af brand
nooit echt calorieën geteld of is dat met een formule?
 
Geen idee wat "macro's" zijn maar een snelle google search zegt dat de calorieën zijn die je mag in nemen op een dag die je er zo van af brand
nooit echt calorieën geteld of is dat met een formule?
Tijd om je wat in te lezen over voeding, kijk eens naar de stickies in de voedingsectie van het forum.

In het kort wil je mikken op een bepaalde hoeveelheid kcal onder onderhoud en wil je voldoende proteïnen en vetten binnen te krijgen, de rest vul je aan met koolhydraten.

Als jij weet hoeveel proteïnen je binnenkrijgt, dan weet je of je tekort komt, dan weet je of je dat met voeding of een shake aan zou moeten passen. Als je geen kcal tekort hebt, dan kom je van extra proteïnen gewoon aan, als je voldoende proteïnen binnenkrijgt, dan voegt een shake niets toe.
 
Hey, even een update.

Momenteel de laatste keer dat ik me gewogen heb was gistere avond en zat ik op de 111Kg. (34kg totaal eraf)
Ik heb niet meer het gevoel dat ik aan het diëten ben maar dat ik gewoon veel gezonder eet. Heerlijk om te weten dat je dan 9kg bent afgevallen op 2 maand.
Nooit echt downs gehad met eet buien of andere zaken dus dat is ook een pluspunt.
Heb ook een grafiek bij gehouden van wanneer ik op 145kg zat (het hoogste punt dat ik bereikt had). Dacht dat jullie het mss wel tof zouden vinden om hem te zien.
1605692917018.png

Na dit bericht ben ik gestopt met cardio en ben ik begonnen om spiermassa te trainen.
Onmiddellijk had ik het gevoel dat ik redelijk wat spiermassa kwijt was maar dat maakte me niet zo veel uit aangezien ik dit toch terug kan opbouwen.
Ik begon met een bench van 30kg, lijkt een beetje grappig om iemand van 2meter 30kg 5x5 te benchen (hoger lukte niet) maar we moeten allen ergens beginnen en bench nu 47kg 5x5
Squats doe ik op mijn gemak en probeer ik gewoon te doen maar niet te veel te pushen. begonnen met 20kg en een slechte range of motion en squat nu 43kg 5x5 full range of motion
in de sportschool deed ik nog tal van oefeningen zoals preacher curls, tricep pulldowns en tal van andere oefeningen maar die kan ik tijdelijk nu niet doen met dat de sportscholen dicht zijn in België.
Das heb ik maar men eigen sportschooltje gemaakt in men tuin voor 100euro waar ik basis oefeningen kan doen met een bar en dumbbells ( https://forum.bodybuilding.nl/topics/toon-je-home-gym.71678/post-10578249 )
Ben nu ook sinds 2 weken begonnen met sit ups te doen. eenmaal dat ik wat betere buikspieren heb ga ik wat moeilijkere oefeningen doen die nu niet echt gemakelijk zijn aangezien mijn lichaamsgewicht met buikspier ratio ;)

Voor de rest loopt alles lekker, meer updates volgen
Matto :hedbang:
 
Hey, even een update.

Momenteel de laatste keer dat ik me gewogen heb was gistere avond en zat ik op de 111Kg. (34kg totaal eraf)
Ik heb niet meer het gevoel dat ik aan het diëten ben maar dat ik gewoon veel gezonder eet. Heerlijk om te weten dat je dan 9kg bent afgevallen op 2 maand.
Nooit echt downs gehad met eet buien of andere zaken dus dat is ook een pluspunt.
Heb ook een grafiek bij gehouden van wanneer ik op 145kg zat (het hoogste punt dat ik bereikt had). Dacht dat jullie het mss wel tof zouden vinden om hem te zien.
Bekijk bijlage 513099
Na dit bericht ben ik gestopt met cardio en ben ik begonnen om spiermassa te trainen.
Onmiddellijk had ik het gevoel dat ik redelijk wat spiermassa kwijt was maar dat maakte me niet zo veel uit aangezien ik dit toch terug kan opbouwen.
Ik begon met een bench van 30kg, lijkt een beetje grappig om iemand van 2meter 30kg 5x5 te benchen (hoger lukte niet) maar we moeten allen ergens beginnen en bench nu 47kg 5x5
Squats doe ik op mijn gemak en probeer ik gewoon te doen maar niet te veel te pushen. begonnen met 20kg en een slechte range of motion en squat nu 43kg 5x5 full range of motion
in de sportschool deed ik nog tal van oefeningen zoals preacher curls, tricep pulldowns en tal van andere oefeningen maar die kan ik tijdelijk nu niet doen met dat de sportscholen dicht zijn in België.
Das heb ik maar men eigen sportschooltje gemaakt in men tuin voor 100euro waar ik basis oefeningen kan doen met een bar en dumbbells ( https://forum.bodybuilding.nl/topics/toon-je-home-gym.71678/post-10578249 )
Ben nu ook sinds 2 weken begonnen met sit ups te doen. eenmaal dat ik wat betere buikspieren heb ga ik wat moeilijkere oefeningen doen die nu niet echt gemakelijk zijn aangezien mijn lichaamsgewicht met buikspier ratio ;)

Voor de rest loopt alles lekker, meer updates volgen
Matto :hedbang:
Mooi grafiekje, fantastische progressie!

Heel goed dat je gewoon lekker laag begint en rustig progressie maakt. Ook tof dat je je niet laat weerhouden door de sluiting van de sportscholen.

Weet niet of situps de beste oefening voor je core en gezondheid in het algemeen zijn. Crunches zijn volgens mij al minder belastend, denk ook eens aan planken (ook op de zij), supermans en backextensions.

Hoe gaat het met je voeding, macro's?

Doe je nog wel iets aan cardio/beweging/wandelen?

Succes!
 
Body recomposition.
Spiermassa aankomen terwijl je vet verliest (niet vet omzetten in spieren want dat kan niet). Zou moeten lukken gezien je nog noobgains kan maken.

Je kan een 3 daags per week full body workout doen zodat je elke spiergroep vaak pakt. Of 4 daagse upper/lower. Of starting strength. Dan hou je genoeg tijd en energie over voor je cardio zonder meteen te hard van stapel te lopen.

Dan qua voeding hoog in je eiwitten zitten om alsnog spiermassa aan te maken.

Met meer spiermassa verbrand je ook meer kcal in rust dus win-win.
 
Mooi grafiekje, fantastische progressie!

Heel goed dat je gewoon lekker laag begint en rustig progressie maakt. Ook tof dat je je niet laat weerhouden door de sluiting van de sportscholen.

Weet niet of situps de beste oefening voor je core en gezondheid in het algemeen zijn. Crunches zijn volgens mij al minder belastend, denk ook eens aan planken (ook op de zij), supermans en backextensions.

Hoe gaat het met je voeding, macro's?

Doe je nog wel iets aan cardio/beweging/wandelen?

Succes!
Zal crunches zeker een kans geven
Met voeding let ik er gewoon op dat ik geen koeken, snoep, chips die soort dingen eet. meestal eet ik savonds vaak een proteine ijs gemaak van diepvries fruit en ijsblokjes met whey. Dat klaart de klus, ook heb ik eens popcorn besteld van body en fit en dat is ook wel een goede chips vervanger. Smiddags eet ik vaak soep en/of greg duecette zijn french toast en savonds eet ik gewoon wat de pot schaft aangezien ik nog bij mijn ouders woon. Gelukkig kan mijn moeder goed en gezond koken.
Voor beweging qua cardio doe ik niet veel aangezien met men werk (Elektriciteit installaties) moet ik continu rondstappen boren ladders op en af, men stappen teller geeft op een werkdag van 8.000 tot 23.000 stappen per dag aan met het gemiddelde van meestal 15.000 stappen per dag en dan doe ik dus ook nog een kracht training in de avond.
 
Back
Naar boven