MuscleMeat

"battle ropes" als HIIT?

Radmau

Cool Novice
Waardering
5
Lengte
1m83
Massa
86kg
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het proberen en experimenteren gegaan met mijn trainingsschema's en oefeningen.

Nu ben ik er achter gekomen dat ik de zogenaamde battle ropes een bijzonder fijne manier vind om in 20 tot 30 minuten aan het eind van mijn ub/lb schemaatje nog even helemaal kapot te gaan bij wijze van HIIT. Maar ik heb mijn bedenkingen over het effect op mijn lichaam.

Mijn vraag is: denken jullie dat ik dit als HIIT training kan gebruiken 2x in de week na mijn UB training (na UB omdat ik vermoed dat mijn UB te weinig rust krijg als ik het op LB dagen ga doen) of zijn deze oefeningen te zwaar en pleeg ik een aanslag op mijn gains door te veel belasting? Er zijn namelijk veel mensen die deze vorm van training in hun normale hypertrofie schema zetten (wat ik dan ook niet helemaal kan volgen)

alvast dank voor het meedenken

geen probleem.

Systematische uitputting werkt groei tegen. In de cut kan ik het nog begrijpen al zou ik het niet adviseren (liever dan gewoon meer trainen, hiit heb je geen drol aan behalve droog worden). Tijdens bulken is de grootste onzin en werkt de groei tegen. Rusten is een kunst. Blijf bij de basis zonder al die fratsen (hiit) en rust goed.

Wat is je doel dan? Conditie of groeien? Meerdere doelen tegelijk werkt over het algemeen niet.

Het is wat je zelf zegt, je probeert hier en daar wat te experimenteren met je oefeningen.
Probeer 't een week of 2, en kijk of het een (negatief) effect heeft op je kracht, dan kan je voor jezelf meer zeggen.
Niemand gaat jou een definitief antwoord kunnen geven, ieder lichaam is anders, voor de een zal het beter werken dan een ander.
En 2x in de week 20 minuten gaat je geen erge schade aanrichten.
M.a.w. gewoon knallen en kijken wat het je brengt.

• Topic Starter Topic Starter
@Adonis: mijn doel is op dit moment rustig aan groeien. Ik kom op een punt waarop mijn vetpercentage nog netaan kan in mijn ogen (16%). Maar wil pas in april gaan cutten (heeft te maken met tijd om eten klaar te maken en alles clean binnen te krijgen als in: nu eet ik nog te veel brood etc. geen tijd om maaltijden met rijst,groenten en kip voor overdag te maken). Verder ben ik niet enorm fan van puur en alleen krachttraining aangezien er tig studies zijn die aantonen dat enige vorm van conditie positief effect heeft op gemoed en gezondheid, in mijn geval vooral de eerste van de 2. Zonder andere vorm van inspanning voel ik me gewoon minder lekker.

puur uit interesse: waarom raad je meer trainen aan in de cut als je zegt dat je voldoende rust moet nemen ivbm spiergroei. Klinkt een beetje tegenstrijdig.

@dominic Ik vroeg om 2 redenen naar andermans gedachtegangen hierover. 1: zelfs voor HIIT is dit nmi. behoorlijk belastend, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe belastend het daadwerkelijk is. Misschien hoopte ik achteraf zelfs wel op wat achtergrond info betreft deze manier van trainen. In de topsport zweren ze er vaak bij omdat het "alles flink belast". Maar ik heb er weinig diepgaande informatie over kunnen vinden. 2: ik zat te twijfelen of het beter zou zijn deze inspanning dan direct na mijn routine te doen..of 8 uur later (dus voor en na werk)

Bedankt voor de reactie iig!

@Adonis: mijn doel is op dit moment rustig aan groeien. Ik kom op een punt waarop mijn vetpercentage nog netaan kan in mijn ogen (16%). Maar wil pas in april gaan cutten (heeft te maken met tijd om eten klaar te maken en alles clean binnen te krijgen als in: nu eet ik nog te veel brood etc. geen tijd om maaltijden met rijst,groenten en kip voor overdag te maken). Verder ben ik niet enorm fan van puur en alleen krachttraining aangezien er tig studies zijn die aantonen dat enige vorm van conditie positief effect heeft op gemoed en gezondheid, in mijn geval vooral de eerste van de 2. Zonder andere vorm van inspanning voel ik me gewoon minder lekker.

puur uit interesse: waarom raad je meer trainen aan in de cut als je zegt dat je voldoende rust moet nemen ivbm spiergroei. Klinkt een beetje tegenstrijdig.
!

Het is niet tegenstrijdig. Vet verbranden = meer kcal's verbruiken dan je binnenkrijgt. Vaker trainen = veel verbruiken. Dezelfde training met hetzelfde gewicht, dezelfde setjes en dezelfde hoeveelheid rust in tweeen gesplitst zorgt er alleen al voor dat je meer kcal's verbrand. Dus meer trainen. Vaak kan je ook nog genoeg lichte sets doen (niet tot falen) na de sets die je normaal doet. Meer sets = meer oefening = ook nogeens betere techniek aanleren tijdens cut = groot voordeel tov cardio wat niets toevoegt aan je kracht. Doe maar gewoon wat iedereen doet, waarschijnlijk ga je er dan ook uitzien als iedereen? Zo lullig als het klinkt meen ik het ook. Het zijn altijd de ecto's die op de ecto's reageren en de adviezen van elkaar overnemen ipv andere dingen te proberen. Je wist het antwoord op je vraag al voordat je hem stelde, waarom stel je hem dan?

Terug
Naar boven