XXL Nutrition

BCAA of AMINOZUREN???

BCAA betekend Branched Chain Amino Acids
dat zijn de essenciële aminozuren die je lichaam nodig heeft voor herstel enz..
BCAA zijn dus aminozuren, alleen BCAA bevat aleen L-Valine, L-Leucine en L-Isoleucine.
aminozuren is dus een breder begrip dan BCAA. BCAA zijn maar 3 amino's

kdacht ook dat BCAA en amino hetzelfde waren...:)

gorgasm zei:

dat is het ook.. aleen in BCAA zitten de drie essenciële aminozuren en in aminozuren sups zit gewwon de hele verzameling aminozuren..

(DIt hoort trouwens wel thuis in de sups sectie..)

gorgasm zei:

BCAA's zijn aminozuren.

Dat is dus iets anders als te stellen dat BCAA's en aminozuren hetzelfde zijn. Als je nl zegt aminozuren te slikken kan je er van uitgaan dat je alle aminozuren neemt (aminocomplex)

FF wat sleur & pleur

Aminozuren
Print Pagina | Send a Friend

Aminozuren zijn organische zuren die stikstof bevatten. De belangrijkste functie van aminozuren is het opbouwen van weefsels. Daarnaast wordt het ook wel gebruikt door het lichaam als brandstof, maar alleen als er vrijwel geen andere brandstof aanwezig is. De belangrijkste aminozuurgroepen voor sport zijn de zogenaamde BCAA's en de Ornithine-, Arginine- en Lysine- aminozuren. De BCAA's (vertakte aminozuren) worden zo genoemd omdat deze aminozuren (extra) ketens hebben aan de zijkant van hun koolstof- skeletten. Het lichaam is niet in staat om deze 3 verschillende aminozuren (Leucine, Isoleucine en Valine) zelf aan te maken en daarom worden ze ook wel essentiële aminozuren genoemd. Naast een opbouwende functie (waarover je later in dit artikel meer kan vinden) hebben deze aminozuren ook een energieleverende functie.

Hiernaast zie je een drie dimensionale afbeelding van de molecuulstructuur van Valine.

BCAA's als energieleveraars
Het energieleveringsproces werkt als volgt: De koolstof skeletten van de BCAA's worden verbruikt als brandstof door de spieren. De stikstoftakken die zijn overgebleven worden dan omgezet naar het aminozuur Alanine. Dit aminozuur wordt dan naar de lever getransporteerd, waar het vervolgens omgezet wordt naar glucose. Dit wordt dan weer terug getransporteerd naar de spieren, waar het als energie gebruikt wordt.
Naast de energieleverende functie van deze aminozuren verzorgt het ook een spieropbouwende (anabolisch) en spierbehoudende (anti-catabolisch) functie.

BCAA's als spieropbouwers en spierbehouders
Deze aminozuren (vooral Leucine) stimuleren rechtstreeks de eiwitsynthese (het eiwit aanmaakproces), waardoor de -voor spier opbouw- benodigde aminozuren beter door het lichaam verwerkt en aangeleverd kunnen worden. Recent onderzoek laat ons ook zien dat deze aminozuren een direct effect hebben op het voorkomen van de afbraak van spiereiwitten (onafhankelijk van het hormoon insuline in dit proces).

Andere voordelen van BCAA's
Andere onderzoeken hebben nog meer positieve effecten van BCAA's op het lichaam aangetoond. Hieronder vallen onder andere de positieve effecten van BCAA's op dieeten (doordat deze stof 'gezonde' energie aanlevert, waardoor er minder vetten/koolhydraten ingenomen hoeven te worden voor voldoende energie), het positieve effect op de omvang van de voorraden glycogeen in de spier (waardoor de spieren meer werk kunnen verrichten) en een vermindering van het zware trainingsgevoel (percieved exertion).

BCAA's en vitamine B6
Vitamine B6 is zeer belangrijk voor een goed metabolisme van BCAA's. Deze stof ondersteunt het proces dat ervoor zorgt dat deze BCAA's kunnen worden omgezet naar de benodigde bouwstenen van bijvoorbeeld de spieren. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat het lichaam een tekort heeft aan BCAA's, maar aan vitamine B6 waardoor de BCAA's niet goed kunnen worden gebruikt. Door beide stoffen in te nemen worden alle oorzaken van een mogelijk tekort opgevangen.

Ornithine, Arginine, Lysine aminozuren
Deze aminozuren bevorderen de uitscheiding van de stof somatotrofine. Deze stof werkt in het lichaam bevorderend op de spiergroei, waardoor supplementen met deze aminozuren veel gebruikt worden in de sportwereld.

--------------------------------------------------------------------------------

Referenties

Blomstrand, E., et al. Influence of ingesting a solution of branched-chain amino acids on plasma and muscle concentrations of amino acids during prolonged submaximal exercise.
Nutrition 12:485-490, 1996.
Blomstrand, E., et al. Influence of ingesting a solution of branched-chain amino acids on perceived exertion during exercise.
Acta Physiologica Scandinavica 159:41-49, 1997.
Blomstrand, E., Newsholme, E. Effect of branched-chain amino-acid supplementation on the exercise-induced change in aromatic amino-acid concentration in human muscle.
Acta Physiologica Scandinavica 146:293-298, 1992.

http://www.fitnessnet.nl/aminozuren/aminozuren.php3

• Topic Starter Topic Starter
Das allemaal goed maar welke moet ik nu allemaal gebruiken????

Gewoon een whey shake na de training. Is je voedingsschemain orde?
Eventueel kan je bcaa's 15 minuten voor de training nemen.

amino`s dienen om tekorten in je voeding op te vullen, bcaa`s neem je voor en na je training voor sneller spierherstel

Gewoon een whey shake na de training. Is je voedingsschemain orde?
Eventueel kan je bcaa's 15 minuten voor de training nemen.

Direct na de traing dextrose. ongeveer 45 min na je training je eiwitten..

Neem s'morgens bij opstaan je bcaa's,voor de training een whey shake en na de training whey+dextrose.

BCAA's kan je het beste timen rondom je training, dus vlak ervoor en direct erna.

Vlak ervoor zorgt ervoor dat je lichaam minder snel lichaamseigen BCAA's gaat verbruiken )catabool) en dat de verhouding BCAA's - tryptofaan in het voordeel van de BCAA's blijft staan.

Direct erna zorgt ervoor dat de aminopoel weer snel aangevoerd word zodat eventuel catabolisme stopt.

Idealerwijze zou ik kiezen voor

- wei concentraat 30-45 voor training
- BCAA' direct voor en na de training (eventueel tijdens de training)
- wei hydrolisaat na de training eventueel met snelle koolhydraten
- 30-45 later koolhydraten

Over de laatst 2 lopen de meningen trouwens uiteen (er is voor ieder standpunt wel wat te vinden en in dat geval moet je op je ervaring afgaan)

3XL zei:
Vlak ervoor zorgt ervoor dat je lichaam minder snel lichaamseigen BCAA's gaat verbruiken )catabool) en dat de verhouding BCAA's - tryptofaan in het voordeel van de BCAA's blijft staan.

Is het niet zo, dat ook suikers voorkomen dat tryptofaan door de bloedhersenbarriere dringt, zich hecht aan de receptoren en vervolgens wordt omgezet in serotonine en melatonine? Dit omdat bepaalde suikers diezelfde receptoren bezetten?
Of doel je op een andere eigenschap van tryptofaan?
Zo ja, welke?

Dr. Worf zei:
Direct na de traing dextrose. ongeveer 45 min na je training je eiwitten..
Ik neem na de training dextrose + whey+ creatine. 45 minuten wachten voor je eiwitten in te nemen zie ik het nut niet van in? Dan komt mijn voedingsschema niet meer uit ook niet.

GoKU zei:
Is het niet zo, dat ook suikers voorkomen dat tryptofaan door de bloedhersenbarriere dringt, zich hecht aan de receptoren en vervolgens wordt omgezet in serotonine en melatonine? Dit omdat bepaalde suikers diezelfde receptoren bezetten?
Of doel je op een andere eigenschap van tryptofaan?
Zo ja, welke?

Voor zover ik weet word bij tryptofaan iname juist aanbevolen er suiker oid te nemen om het passeren te vergemakkelijken (als carrier)

Is ook 1 van de reden dat mensen na koolhydraten vaak "Suf" worden

Laatst bewerkt:
Zie trouwens steeds meer top-amateurs en profs uit Duitsland, hun BCAA-tabs.
ook nog s'nachts nemen.... :eek: in een wedstrijd dieet.
Is dit zo'n Duitse hype..... :scratch: Heeft iemand hier ervaring mee ???

Ik neem wel eens een beker melk als ik 's nachts niet kan slapen, maar die BCAA's die worden toch nog sneller opgenomen dan wei ? Waarom zou je die dan 's nachts innemen ? ik begrijp dat je graag eiwit in je systeem wilt hebben, maar supersnel opneembare bcaa's ? (toch ?)

3XL zei:
Idealerwijze zou ik kiezen voor

- wei concentraat 30-45 voor training
- BCAA' direct voor en na de training (eventueel tijdens de training)
- wei hydrolisaat na de training eventueel met snelle koolhydraten
- 30-45 later koolhydraten

Over de laatst 2 lopen de meningen trouwens uiteen (er is voor ieder standpunt wel wat te vinden en in dat geval moet je op je ervaring afgaan)

Is de combinatie eerst dextrose en dan BCAA's daarna geen efficiente optie direct na de training? Wil namelijk ook BCAA's toevoegen aan m'n dieet, maar wil weten wat het ideal moment is voor iname? Iemand?

@3XL: ik dacht dat BCAA's op je lijstje "niet-werkend" stonden, of vergis ik me?

Terug
Naar boven