MuscleMeat

Beginnen met fitness zonder voedingsschema..?

SuperGlenneke

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
55kg
Hallo,

Zal mezelf even voorstellen, ik ben een jongen van 15 jaar (word 16 in November), ik ben 1 meter 83 ongeveer en weeg (maar) 55 kilo. Ik ben echt helemaal niet sterk en veel te smal/slank. Nu wil ik beginnen met fitness omdat ik er niet meer zo wil uitzien. Cardio zal niet nodig zijn want ik voetbal 3x per week, de conditie zit dus wel goed :D Ik denk dat 3x per week het beste is? is mogelijk want de fitness is dicht bij mij school dus kan na het school wel gaan :D Een eetschema volgen zal denk ik niet lukken, gewoon omdat mijn ouders altijd koken :grumble: nu is de vraag zowat, kan je zonder een echt voedingsschema ook spieren bijkweken? En is het dan wel aangeraden om van die eiwitshakes te drinken?

En is het het beste om elke keer full body te doen of op te splitsen? Heeft iemand toevallig een goed trainingschema voor me of waar ik dat kan vinden.. :) in de fitness willen ze me geen trainingsschema geven omdat ik nog geen 16 ben.. :eek2:

Kan ook iemand 'voorspellen' na hoeveel maanden ik resultaat ga zien? :)

Alvast bedankt iedereen!!
P.S.: Sorry weet er niet veel van want ben een beginner :s

Hallo,

Zal mezelf even voorstellen, ik ben een jongen van 15 jaar (word 16 in November), ik ben 1 meter 83 ongeveer en weeg (maar) 55 kilo. Ik ben echt helemaal niet sterk en veel te smal/slank. Nu wil ik beginnen met fitness omdat ik er niet meer zo wil uitzien. Cardio zal niet nodig zijn want ik voetbal 3x per week, de conditie zit dus wel goed :D Ik denk dat 3x per week het beste is? is mogelijk want de fitness is dicht bij mij school dus kan na het school wel gaan :D Een eetschema volgen zal denk ik niet lukken, gewoon omdat mijn ouders altijd koken :grumble: nu is de vraag zowat, kan je zonder een echt voedingsschema ook spieren bijkweken? En is het dan wel aangeraden om van die eiwitshakes te drinken?

En is het het beste om elke keer full body te doen of op te splitsen? Heeft iemand toevallig een goed trainingschema voor me of waar ik dat kan vinden.. :) in de fitness willen ze me geen trainingsschema geven omdat ik nog geen 16 ben.. :eek2:

ik heb een voedingsschema gemaakt en mijn ouders koken savonds ook gewoon, je kan kijken hoeveel calorieen en eiwit,vet etc je gemiddelde maaltijd s'avonds bevat en daar omheen plannen, eiwitshakes zijn handig maar niet nodig en alleen in combinatie met een voedingsschema, ze zijn alleen maar een aanvulling als je eiwitinname te laag is en dat weet je niet zonder een goed voedingsschema, als beginner kun je het beste beginnen met full body en daarna bijv push/pull leg split volgen. na hoelang je resultaat gaat zien is moelijk te zeggen en verschilt bij iedereen en hangt ook van veel factoren af(genetische aanleg ezv)

Meer lezen.
Meer eten.

Je bent erg licht voor je leeftijd en lengte. Een goede manier om breder en gespierder te worden is door te gaan bulken. Bulken betekent letterlijk gigantische hoeveelheden eten, om dat vervolgens om te zetten in spiermassa. Dit lijkt makkelijk, maar is het niet. Je mag voortaan niet meer alles gaan eten wat je normaal gewend bent, zoals chocolade. Tijdens het bulken adviseer ik je om alles te eten zolang het maar geen slechte vetten bevat. Tijdens het bulken is het belangrijk dat je eiwit,- en vezelrijk eet. Eiwit zorgt voor de opbouw van spieren. Natuurlijk heeft het geen nut om te bulken als je niet intensief traint, dan word je dikker i.p.v gespierder.

Als je via je normale voeding niet voldoende eiwitten binnen krijgt adviseer ik je pas om te beginnen aan eiwitshakes. Het heeft totaal geen nut om shakes te nemen als je al voldoende eiwit binnen krijgt, shakes zijn namelijk geen wondermiddel, wat veel 15 jarigen denken.

Ik adviseer je om te beginnen met lichte full body workouts, train altijd je full body.

Het is genetisch bepaald of je aanleg hebt om spieren te kweken, maar als je mijn advies volgt weet ik zeker dat je na 3 maand geen 'botje' meer bent.

• Topic Starter Topic Starter
Je bent erg licht voor je leeftijd en lengte. Een goede manier om breder en gespierder te worden is door te gaan bulken. Bulken betekent letterlijk gigantische hoeveelheden eten, om dat vervolgens om te zetten in spiermassa. Dit lijkt makkelijk, maar is het niet. Je mag voortaan niet meer alles gaan eten wat je normaal gewend bent, zoals chocolade. Tijdens het bulken adviseer ik je om alles te eten zolang het maar geen slechte vetten bevat. Tijdens het bulken is het belangrijk dat je eiwit,- en vezelrijk eet. Eiwit zorgt voor de opbouw van spieren. Natuurlijk heeft het geen nut om te bulken als je niet intensief traint, dan word je dikker i.p.v gespierder.

Als je via je normale voeding niet voldoende eiwitten binnen krijgt adviseer ik je pas om te beginnen aan eiwitshakes. Het heeft totaal geen nut om shakes te nemen als je al voldoende eiwit binnen krijgt, shakes zijn namelijk geen wondermiddel, wat veel 15 jarigen denken.

Ik adviseer je om te beginnen met lichte full body workouts, train altijd je full body.

Het is genetisch bepaald of je aanleg hebt om spieren te kweken, maar als je mijn advies volgt weet ik zeker dat je na 3 maand geen 'botje' meer bent.

Hartelijk bedankt!! Ga het zeker proberen!!

Wat

Hallo,

He SuperGlenneke,

Aan je lengte/leeftijd/gewicht te zien heb je ondergewicht. Het is dus wel degelijk belangrijk om een goed voedingsschema op te zetten waarbij je meer calorieën eet dan je verbruikt zodat je aankomt in gewicht. Je kan ook ondanks dat je ouders koken een eetschema volgen, dat doe ik namelijk ook. Zorg dat je veel eiwitten binnenkrijgt, goede vetten, en langzame koolhydraten. Aan de ene kant raad ik eiwitshakes zeker aan als je voedingsschema niet echt in orde is, zodat je toch nog eiwitten binnenkrijgt. Aan de andere kant raad ik het af omdat het zonde is van je geld, want als de rest van je voeding niet in orde is zal je er niks aan hebben.

Als beginner kan je snel in kracht en massa winnen. Daarom raad ik je aan om inderdaad 3x per week een full-body workout te doen met de nadruk op compound oefeningen zoals de squat, deadlift, bench press, dips, bent over row, etc. Na een tijdje kan je overstappen op een push-pull split of een upper/lowersplit. En als je echt een goede basis hebt opgebouwd naar elke spiergroep een 1x per week split.

Na hoelang je resultaat gaat zien is van vele facoren afhankelijk. Train je goed? Eet je goed? Rust je goed? Heb je een goede genetische aanleg om gespierd te worden? Als dat optimaal is zal je na ongeveer 2 maanden al een behoorlijk verschil merken.

Ik vind het trouwens wel apart dat je sportschool je geen trainingsschema wilt geven omdat je nog geen 16 bent, als je 1x googled dan zullen ze er vanzelf uitkomen rollen.

eens een botje altijd een botje

Terug
Naar boven