MuscleMeat

Beginner - 5 dagen split + cardio

RaF007

Cool Novice
Waardering
2
Ik ben pas begonnen met fitness/bodybuilding. Mijn primair doel is vetverbranding (wat overtollige kilo's er af krijgen), maar zou tegelijkertijd wat aan mijn spieren willen doen. Ik ben bereid 5 dagen per week naar de gym te gaan. Ik opteer voor een fullbody-workout, doch stel ik triceps & biceps voorop (heb hiermee weinig rekening gehouden met het opstellen van mijn schema, dus tips hieromtrent zijn meer dan welkom).

Mijn schema:

Alle trainingsdagen:

• Voor de training 10 minuten cardio
  • Na de training +35 minuten cardio
  • Elke oefening in sets van 3x12
Dag 1: quadriceps/buikspieren

Dag 2: borst/schouders

Dag 3: rug

Dag 4: triceps/biceps

Dag 5: hamstrings/kuiten

Dag 6: rusten

Dag 7: rusten

Wat vinden jullie van dit schema? Is het OK om elke spiergroep slechts 1x per week te trainen (geeft dit een goed effect? snel/traag zichtbaar?) ? Alle meningen/tips zijn meer dan welkom!

Op dit forum heb ik ook hulp gevraagd betreffende mijn voeding. Indien je dit nuttig zou vinden, kan je het hier nalezen: http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/hulp-ivm-voor-na-training-202113/#post3620010. Uiteraard zijn tips/meningen hier omtrent nog steeds meer dan welkom.

Waar is de squat ?

Bij rug eerst de compounds: eerst deadlift en BOR en dan lat pull down etc
Voor de rest redelijk schema

• Topic Starter Topic Starter
Waar is de squat ?

Bij rug eerst de compounds: eerst deadlift en BOR en dan lat pull down etc
Voor de rest redelijk schema

Dank voor je input, zunnepitte.

Ik zal de Barbell Full Squat (http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html) toevoegen aan Dag 1 (quadriceps/buikspieren).

Volgorde van rug-oefeningen zal ik vervolgens aanpassen, eerst deadlift & BOR. Vraagje: ik heb momenteel BOR opstaan met dumbbells - is met barbell effectiever? In het voorbeeld (link) gebruiken ze dumbbells + bankje trouwens, lijkt me redelijk verschillende van een staande BOR met barbells.

Alle trainingsdagen:

• Voor de training 10 minuten cardio
  • Na de training +35 minuten cardio
  • Elke oefening in sets van 3x10
Dag 1: quadriceps/buikspieren

Dag 2: borst/schouders

Dag 3: rug

Dag 4: triceps/biceps

Dag 5: hamstrings/kuiten

Dag 6: rusten

Dag 7: rusten

Een licht aangepast schema. Heb er voor gezorgd dat elke spiergroep minstens 3 oefeningen krijgt (dus dat maakt 6 oefeningen per work-out).

Het schema verder aangepast (kijk vorige post). Aangezien ik vind dat ik redelijk snel klaar ben met 3 oefeningen (elk 3 maal) heb ik het aantal oefeningen wat uitgebreid, aantal reps verlaagd tot 10.

Minder trainen. Gun je lichaam eens wat tijd om te herstellen.

Minder trainen. Gun je lichaam eens wat tijd om te herstellen.

Wat bedoel je hier juist bij? Het aantal oefeningen of het aantal trainingsdagen?

Als het om het laatste gaat: ik geef mijn lichaam per week zowiezo 2 dagen volledige rust. Daarbij krijgt elke spiergroep 1 week rust (OK, op sommige dagen worden sommige van deze spieren gebruikt als synergie spieren, maar allezins geen volledige belasting). Trouwens, er zijn enorm veel 5-split schema's te vinden - doen deze mensen het dan allemaal verkeerd ???

Nooit de dag voor/na rug je biceps trainen.
Geldt ook voor borst met schouders / triceps.

Vb goede split :
Benen
x
Borst/Schouders/Buik
Rug/Trap
x
Biceps/Triceps/Buik
x

Bij intensief trainen is 4x per week genoeg.

Wat bedoel je hier juist bij? Het aantal oefeningen of het aantal trainingsdagen?
Dat hangt nogal met elkaar samen. Train je minder intensief of met minder volume, dan kan je vaker dezelfde spieren belasten (vanuit dit principe zijn ook de splits en fullbody's met hun verschillen afgekomen).
Daarbij krijgt elke spiergroep 1 week rust (OK, op sommige dagen worden sommige van deze spieren gebruikt als synergie spieren, maar allezins geen volledige belasting).
En wat maakt volgens jou een 'synenergist' een spier die geen volledige belasting op zich krijgt? Dus jij belast je triceps maar 'half' bij de benchpress in vergelijking met een close grip bench press?

Edit: een zogenoemde 'target' spier (volgens jou borst bij de BP) en 'synenergist' spier (volgens jou triceps bij de BP) zijn subjectieve benamingen. Als jij je wilt richten op je triceps bij de BP, dan is dat je 'target'. Beide spieren (en nog wel meerdere) werken even hard om het gewicht omhoog te krijgen.
Trouwens, er zijn enorm veel 5-split schema's te vinden - doen deze mensen het dan allemaal verkeerd ???
Je hebt mij nooit horen zeggen dat je het verkeerd doet. Ik zeg alleen dat er enorm veel 3- en 4-daagse routines zijn. En waarmee je minstens net zo goed (of wss beter) resultaat kunt boeken, omdat je hier beter om kunt gaan met je schade/herstel periodes.

Meer trainen is niet altijd beter. Vooral niet waneer je én een hoog volume, én een hoge intensiteit én een hoge frequentie van training hebt.

Naast de antwoorden op de vragen van RaF007 ben ik ook erg benieuwd naar wat jullie denken over de cardio op dezelfde dag. Ik heb een ander schema voor mezelf gemaakt en wil ook op elke trainingsdag 30 min. cardio (roeien) doen maar dan vooraf. In de sportschool lijken de mensen over het algemeen maar wat te roepen: Vooraf, achteraf, nooit op dezelfde dag enz.

Dank voor de antwoorden iedereen. Ik ga alvast nog wat knutselen aan mijn schema.

Naast de antwoorden op de vragen van RaF007 ben ik ook erg benieuwd naar wat jullie denken over de cardio op dezelfde dag. Ik heb een ander schema voor mezelf gemaakt en wil ook op elke trainingsdag 30 min. cardio (roeien) doen maar dan vooraf. In de sportschool lijken de mensen over het algemeen maar wat te roepen: Vooraf, achteraf, nooit op dezelfde dag enz.

Alhoewel ikzelf een beginner ben, ga ik toch een (gedeeltelijk) antwoord op je vraag wagen, aangezien ik hierover de laatste tijd enorm veel over heb gelezen: indien één van de redenen voor je training vetverbanding is kan ik je met quasi 100% zekerheid aanbevelen cardio te doen NA je training.

Het biedt - zover ik weet - enkel maar voordelen:

• Door eerst je training te doen ga je al een flink stuk door je primaire energiebron zitten (koolhydraten) vooraleer je aan je cardio begint. Eens hij door die energiebron zit gaat hij over op je vet, en dit dan tijdens de cardio - welk ideaal is.
  • Je zal je training veel beter kunnen uitvoeren want ik kan me inbeelden dat als je eerst 30 minuten cardio doet, je al redelijk uitgeput zal zijn.
Let wel, indien je andere doeleinden hebt dan vetverbranding kan ik niet verzekeren of cardio NA training de beste aanpak is.

Terug
Naar boven