AndroidHealthClinic

beginnersvragen

Powdercat

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
72kg
Hallo

Ik ben vorige week vrijdag begonnen met de fitness en ik ben van plan maandag woensdag en vrijdag naar de fitness te gaan (dit gaat ook makkelijk lukken)
nu ben ik vrijdag en maandag geweest en heb niet specifiek 1 apparaat gebruikt maar bijna alles wat er leuk uitzag en heb overal 3 rep´s gedaan van elk 16x want dit blijkt normaal te zijn maar wat ik nergens zie is wat moet ik met de gewichten doen ik heb het nu zo gedaan 1e rep op 35kg 2e rep 40 kg en 3e rep op 45 kg

Is dat de bedoeling ? of zie ik dit verkeerd ?

En mijn andere vraag ik kwam dit schema tegen :

Maandag: Benen, kuiten en schouders

Squats
Lunges
Calf raises
Shoulder press
Shoulder side raise
Shoulder frontal raise
Alles 3 sets van 16 reps.

Dinsdag rust

Woensdag: Rug en biceps

Seated row
Lateral pull
Back flyes
Lower back
Biceps curl
hammer curl

Donderdag rust

Vrijdag: Borst, triceps en buik

Barbell chest press
Dumbbell chest fly
Incline dumbbell press
Triceps pull down
Triceps overhead extensions
Dips

Zaterdag rust

Zondag rust

Iemand die bekend met dit schema is en hier iets positiefs of negatiefs op te melden heeft ? en is dit bedoeld voor mij, ik ben 16 en mijn doel is afvallen en kracht trainen en natuurlijk een goed lichaam, kan ik dat met dit schema bereiken ?

+ heeft iemand tips met watvoor gewichten ik zou moeten beginnen of hoe ik het ideale gewicht kan vinden en met watvoor stappen ik het gewicht moet opbouwen ??

Tis een hoop tekst maar kan het doormiddel van zoeken niet vinden
Dus hoop dat iemand me kan helpen :P
Mvg Pc:rolleyes:

teveel reps. Algemeen geaccepteerd is 1-5 reps voor kracht en 8-12 voor massa.

of gewicht opbouwen nut heeft weet ik niet. Kan geen kwaad lijkt mij. maar ik doe gewoon zelfde gewicht voor 5 reps. Als je begint met trainen kan het wel slim zijn om laag te beginnen met gewicht zodat je de correcte vorm leert. vooral bij squats/deadlifts/bench press zou ik zeker eerst goed inlezen over de correcte vorm.

oefeningen lijken wel goed. misschien iets teveel. maar ik heb niet genoeg verstand van alle oefeningen om hier een mening over te geven.

Ik zou het in het begin gewoon simpel houden. Incline's, flys en regular chest oefeningen hebben weinig nut in een beginnersschema. Doe gewoon Bench Press of Push Ups. Idem andere spiergroepen. Zoiets:

Bench Press OF push ups
Pull Ups
Squats
Crunches
Shoulder Press
Tricep Dips
DB Curls

Doe dat de eerst een paar maanden 3x / week progressief met toenemend gewicht rond de 8-12 reps. Het ideale gewicht is dat gewicht waarbij je 3 sets russen de 8-12 reps kunt doen, waarbij je in de laatste set tot of nabij failure gaat. Als je progressie maakt zul je zien dat dit gewicht steeds verder toeneemt, bouw dit op zodat je steeds in de 8-12 reps range blijft en in 3 sets tot of nabij failure gaat.

En inderdaad is goede vorm van het grootste belang.. Niet cheaten dus.

Keep it simple en je zult na een aantal maanden duidelijk progressie zien.

Qua reps zit je wat hoog maar blijf wel rond de tien zitten, als beginner is het goed om de oefening veel te doen en zo de juiste vorm te leren. Een specifiek schema voor kracht o.i.d. kan altijd nog als je beginnersgains op beginnen te raken en je een goed idee hebt van welke oefeningen je fijn vindt en hoe je ze moet uitvoeren.

Train op gevoel qua gewicht en ga niet de gast kijk-mij-even-stoer-80kg-benchen uithangen. Qua reps blijf ik tussen de 6 en de 12 laatste set probeer ik altijd tot failure te gaan. Succes

Terug
Naar boven