Fitness Seller

Behoefte uitrekenen + beginnen cutten

The Son

Novice
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
95kg
Vetpercentage
23%
Beste members,

Omdat ik eerst altijd een schatting maakten bij cutten qua '' behoefte kcal'' dacht ik dat het verstandig was om een keer hier sticky's te lezen over behoefte berekenen. dus zo gezegd zo gedaan, nu kwam ik bij een formule. deze heb ik uitgerekend en kom op 2100 kcal uit. dan lees ik ga hier 20% onder zitten, dan kom ik uiteindelijk op een innamen van 1680 kcal in de cutt. ligt het aan mij of is dit drastisch laag! normaal zit ik in de cutt op 1800/1850kcal en dit gaat best lekker. als je ook nog een na gaat dat ik uiteindelijk in de opbouwfases 1200 kcal verbrand bij een totale sessie vind ik 1680 niet kunnen. Naar mijn mening dus gewoon kcal innamen nemen rond de 1800/1850kcal.. doe ik hier verstandig aan?:D

Heb je ook je energieverlies van je KT (en eventueel cardio) in meegerekend?

• Topic Starter Topic Starter
@ Alterac

Nee dit heb ik niet mee gerekend, kon hier verder niets over terug vinden.
Ik weet dat je dit kunt berekenen maar dat het niet perse nodig is om een goed voedingsschema in elkaar te zetten.
Het enigste wat ik hoef te weten, is hoeveel kcal ik moet zitten in mijn cutt.

Laatst bewerkt:
Post eens hoe vaak per week je krachttraining doet en hoe lang je dan gemiddeld per keer bezig bent. Zonder dit gegeven kunnen we vanalles roepen.

En doe je ook nog cardio?

In de cutt zal ik beginnen om full body te doen, 3 sets van 12 reps. vervolgens
word het opbouwen in het begin, dus ik zal eerst 5 x per week 30 min gaan doen
en uiteindelijk 5 x per week 1 uur (cardio)

Dit lijkt mij het beste te doen voor mezelf.

2100 kcal is wat je verbruikt zonder dat je überhaupt je bed uit komt. Met sporten en alles erbij verbruik je toch al een 1000kcal meer per dag. ;)

Als ik alleen je krachttraining bekijk en als je stats kloppen zoals je ze hebt opgegeven dan kom ik volgens de Katch-McArdle methode uit op zo'n 2600 cal voor onderhoud. Da's dus zonder de cardio. Die kan je het beste gebruiken om het calorietekort te veroorzaken wat je wilt nastreven (10-30%) afhankelijk van jouw lichaam.

Oke dat begrijp ik. maar hoe kan ik uitrekenen wat ik op een dag moet eten in de cutt?

Bedoel je welk voedsel je moet eten? Dan moet je de stickies maar even nalezen. Kortgezegd 5-6 maaltijden per dag met een ratio aan KH EW en VET.

Als je bedoelt hoeveel calorieen je in de cut moet eten (zonder cardio) dan is het dus 2600 - (10 tot 30% van 2600) afhankelijk van hoe diep je kunt gaan. Ik zou zelf op onderhoud eten en het verschil met cardio maken om in ieder geval je spieren goed te blijven voeden. Minder eten en geen cardio blijft toch gokken is mijn mening.

Oke bedankt, dat is meteen duidelijk. zal het uitrekenen en beginnen met voedingsschema in elkaar te zetten. Verder weet ik wat ik moet eten, en hoe ik schema moet opstellen. ik kan hem hier posten als het af is.

---------- Toegevoegd om 19:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:27 ----------

Dus als ik het goed heb, zal ik tijdens de cutt rond de 1800/1850 zitten, en stel dat ik in onderhoud moet. moet ik dan terug zitten op 2600 kcal?

Oke bedankt, dat is meteen duidelijk. zal het uitrekenen en beginnen met voedingsschema in elkaar te zetten. Verder weet ik wat ik moet eten, en hoe ik schema moet opstellen. ik kan hem hier posten als het af is.

---------- Toegevoegd om 19:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:27 ----------

Dus als ik het goed heb, zal ik tijdens de cutt rond de 1800/1850 zitten, en stel dat ik in onderhoud moet. moet ik dan terug zitten op 2600 kcal?

Het is je dus kennelijk NIET duidelijk.

Je moet cutten met minimaal ca 2600cal, dus niet ver onder de 2000cal.

Of wil je een mager sprietje worden wat bij elke minuut extra cardio kans heeft om dood neer te vallen?

Normaal heb je minimaal zo'n 3000cal nodig dus 2600 is al minimaal voor de cut. Tenzij je een 14 jarig meisje bent......

@ Martinnoppert

Wat ik verkeerd had begrepen is dat ik dacht dat ik van mijn dagelijks verbruik (2108kcal) nog eens 20% af moest halen. en dat ik hiermee in de cutt moest gaan, dit was dus verkeerd.

Op dit moment gebruik ik schema die alles uitrekent. Hier vul ik vervolgens:
Gewicht: 90
Lengte: 185
Leeftijd: 17

Bereken vetverlies:
Kcal innamen: 2600
Energie verbruik BMR: 2108
Energieverbruik cardio: 1200
Energieverbruik KT: 500

Totaal gram vetverlies per dag: -155

hoe kom je aan 1200 kcal van de cardio.. dat is echt veel. Als ik 1200 kcal wil verbranden alleen met cardio ben ik na me kt minimaal 5 a 6 kwartieren (op de cross)bezig.. op de fiets en lopen nog veel langer ..

Na mijn weten is hier niks verkeerd mee, het staat zelfs in sticky's vermeld dat het niet verkeerd is om 1000kcal te verbranden of meer.

Hoelang loop jij om 1200 kcal te verbranden met cardio?
Want als ik 1200 kcal heb verbrand ben ik uiteindelijk 2 uur bezig geweest met een snelheid van +10km/u. Ik zou eerst eventjes kijken wat je nu daadwerkelijk nodig hebt. Dus je onderhoud. Neem hier ook cardio + KT in je berekeningen mee. Vervolgens haal je van het totale 10-15% af.

Groetjes

@ Beer

2108+1200+500= 3808 - 10/15% = 571,2. Dan kom ik op 3226.8kcal. betekend dat ik hierop mijn schema moet baseren?

Er kan een slotje op hoor.

Ik zeg niet dat het verkeerd is om meer dan 1000 kcal te verbranden. Ik vraag wat je doet? uurtje crossen of 1,5 uurtje lopen of fiets lopen cross allen 30 min>?

Combineren, crosstrainer hou ik het langste vol 1 uurtje ongv. de rest met hardlopen/fiets

Combineren, crosstrainer hou ik het langste vol 1 uurtje ongv. de rest met hardlopen/fiets

In 1 uur Cardio verbrand je nooit geen 1200 kcal.
Met spinnen verbrand je zo`n 500-700 kcal in 45 min. en dan ben je volkomen gesloopt!
Dus kweet niet hoe je aan die 1200kcal in een uur komt?

Terug
Naar boven