Fitness Seller

Belt tegen aambeien?

Mikeh18

Freaky Bodybuilder
Waardering
8
Lengte
1m69
Massa
63kg
Vetpercentage
12%
Vandaag was ik aan het squatten en kwam er iemand naar me toe. Hij raadde mij aan een belt te gebruiken bij de squats, omdat ik anders op latere leeftijd last zou krijgen van mijn rug en een belt goed helpt om de druk 'naar boven' te houden. Hij zei dat als je zonder doet je last van aambeien kan krijgen.

Volgens mij is er iemand op het forum die hier weleens last van heeft gehad.

Is het waar wat hij zegt? Zal ik beter een belt gebruiken bij squats, BOR en deadlifts?

Nou ehhh, met een belt komt er nog net zoveel druk te staan op je anjer hoor.

• Topic Starter Topic Starter
K had laatst nog gelezen in een topic dat er werd aangeraden om die spier aan te spannen zodra je kracht zette bij zulke oefeningen.

Wat doet zo'n belt nou eigenlijk?

stabiliteit en bescherming rugwervels..
Een belt houd dus niet je aambeien tegen. En daarbij zou ik niet je sluitspier aanspannen, want dan zit je broek vol ellende.

duuuude
geloof niet alles wat iemand je wijsmaakt
en beneden de 100 kg zou ik zeker geen belt gebruiken, je maakt er je rug alleen maar zwakker mee

Ik geloof ook niet alles, daarom vraag ik het hier.

't Is toch niet zo moeilijk? Gebruik een belt als je wilt, als je 't niet wilt gebruik 't dan niet. Als je last hebt van aambeien moet je gewoon wat gezonder eten.

ff serieus reageren die gast gaat bijna janke

een belt heeft in mijn oge niks te make met aambeien

OT graag en liever geen reaties als rare opmerkingen.

Even OT, riem verhoogd de intraabdominale druk en stabiliseerd zodoende de wervelkollom. Ik zie niet in hoe een riem de druk naar boven zou sturen?

Ik ook niet. Ik voelde het ook niet toen ik die riem om had en mijn sets had gedaan. Dat is dus de reden dat ik het vraag want het klonk allemaal maar erg vaag en geloofde het niet echt :D

Andere vraag; blijft je onderrug zwakker als je hem gebruikt bij deadlifts van 120 kg? Of train je die net zo hard mee als zonder?

Andere vraag; blijft je onderrug zwakker als je hem gebruikt bij deadlifts van 120 kg? Of train je die net zo hard mee als zonder?

Er zal nu massal geroepen worden dat riem gebruiken de onderrug (erector) ontlast en dus minder traint, maar volgens onderzoek is de betrokkenheid van de erector bij gebruik van een riem juist groter!

The results indicate that subjects' mean erector spinae activity was greater (p < 0.0125) in the lumbar region of the spine when wearing weight belts (*258 SD; 69.0 analog-to-digital units) during squatting exercises than the mean activity in subjects who were not wearing weight belts (*235 SD; 71.3 analog-to-digital units).
http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/riem-ontziet-onderrug-27650/

Uit hetzelfde onderzoek.

In short, if anything less than a decrease in erector spinae activity is observed in someone who performs a squat while wearing a belt, the belt does not provide the biomechanical change people expect to help minimize the risk of lower-back injury. Our findings do not support wearing weight belts during submaximal lifting as a method of reducing erector spinae muscle activity. Athletes, coaches, and industry in general must be made aware that weight belts do not elicit the biomechanical benefits in trunk stabilization and support that they are commonly thought to provide.

als je niest kan je ook aambeien krijgen.

Er zal nu massal geroepen worden dat riem gebruiken de onderrug (erector) ontlast en dus minder traint, maar volgens onderzoek is de betrokkenheid van de erector bij gebruik van een riem juist groter!

The results indicate that subjects' mean erector spinae activity was greater (p < 0.0125) in the lumbar region of the spine when wearing weight belts (*258 SD; 69.0 analog-to-digital units) during squatting exercises than the mean activity in subjects who were not wearing weight belts (*235 SD; 71.3 analog-to-digital units).
http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/riem-ontziet-onderrug-27650/

Uit hetzelfde onderzoek.

In short, if anything less than a decrease in erector spinae activity is observed in someone who performs a squat while wearing a belt, the belt does not provide the biomechanical change people expect to help minimize the risk of lower-back injury. Our findings do not support wearing weight belts during submaximal lifting as a method of reducing erector spinae muscle activity. Athletes, coaches, and industry in general must be made aware that weight belts do not elicit the biomechanical benefits in trunk stabilization and support that they are commonly thought to provide.

Dus gewoon altijd met riem trainen als je squat, deadlift en BORs in je workout doet. Bij welke oefeningen is hij nog meer aan te raden? Staande Military press misschien? Nog meer? :)

Ik stelde mij al een belt voor die je in je slip moet moest steken enzo. Gelukkig had ik het mis :p

Mijn rug is na een paar reps al gaar als ik een belt om doe. Dat lijkt me gevaarlijker liften dan met een frisse rug en zonder belt wat mijn techniek ook direct ten goede komt. Maw ik ben geen fan van die dingen en merk er eerder hinder van. Daarom gebruik ik dat ding eigenlijk zelden met oefeningen waar je (onder)rug rechtop blijft.

edit: Ook heb ik geexperimenteerd met verschillende belts relatief strak en minder strak om te doen.

Misschien dat ik in de toekomst wel eentje ga gebruiken, maar voorlopig mooi niet.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven