AndroidHealthClinic

Benchen met curl bar?

Adrian

Novice
Waardering
2
Ik heb onlangs een curl bar aangeschaft die ik ook gebruik met bankdrukken. Het verschil met een normale stang is dat je handen meer naar binnen gericht zijn. Ik pak hem vrij smal, ongeveer 50 cm, waardoor mijn polsen meer in 1 lijn zijn met mijn onderarmen.
Nou vraag ik me af of er meer mensen zijn die met curl bar benchen, en of dit invloed heeft op de spieren die je traint?
Ik merk zelf dat ik wat minder bench dan met een rechte stang, maar ik heb wel minder last van mijn polsen.

Hallo Adrian, leuk dat je je even voorsteld als nieuweling op dit forum.

En nee, heb geen curl bar, dus heb geen flauw idee. Zou ook niet weten wat de meerwaarde ervan zou moeten zijn t.ov. een normale barbell.

je hebt een smallere grip, dus je spreekt meer triceps aan en minder borst. als je met een rechte bar last van je polsen krijgt is je grip verkeerd. je moet de stang meer onderin je hand leggen, de kant van je pink iets meer, maar wel je duim onder de stang.

• Topic Starter Topic Starter
Met de rechte stang had ik ook niet echt last van mijn polsen hoor, ik voelde ze alleen een beetje. Mijn theorie was dat je doordat je handen qua hoek meer naar het midden gericht zijn ook meer naar het midden toe drukt met je armen en dus meer je borstspieren aanspreekt.

Ik train eigenlijk alleen thuis, ik doe voornamelijk benchen (4 sets 10x50) en chinnen (4 sets van 10) bij 1.75 en 67 kilo. Ik focus vooral op techniek en goede uitvoering, daarom vroeg het me af. Op internet is er niks over te vinden dus misschien ben ik wel belachelijk bezig ;)

Ik gebruik de EZ voor small bench (heel smal, handen 15cm uit elkaar)
Voel altijd een enorme pomp in mijn borst dan, wat ik niet heb bij gewoon benchen, maar of dit komt door de grip en de EZ of gewoon omdat ik dit helemaal op het einde van een workout doe.
Geen idee

komt waarschijnlijk doordat je het aan het einde van je borsttraining doet jumperke. Als ik cable pushdown doe voor tri's voel ik m'n borst ook bij de laatste rep als ik tot faillure ga.

Met een curl stang staan je handen meer naar binnen, dus je ellebogen meer naar buiten. Is dat wel goed voor bench press?

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk dat je meer je borst pakt en minder triceps, inderdaad omdat je ellebogen meer naar buiten staan. Je kan op deze manier ook beter je armen naar binnen drukken, maar dat kan bij een rechte stang opzich ook wel door de stang inelkaar te drukken of proberen door te buigen (meestal lukt dit niet ;)) Proberen jullie anders eens te benchen met curlstang en post je ervaring!

nog nooit van dit gehoord of gezien maar lijkt me ook niet echt handig

Ik gebruik de EZ voor small bench (heel smal, handen 15cm uit elkaar)
15cm? hoe bewaar je dan ooit evenwicht met zwaardere gewichten:P
Lijkt me niet echt goed zo "small" pakken.

@adrian
Wat jij doet is gewoon small benchpress. hiermee worden triceps meer aangepakt.
En ellebogen niet tever naar buiten gooien. lijkt me niet echt gezond.

Terug
Naar boven