Fitness Seller

Bereken ik mijn dagelijkse behoefte op de juiste manier?

web

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
120kg
Ik wil gaan cutten om van mijn vet af te komen (Waar zou je het anders voor doen). Nu ben ik al 2 dagen aan het zoeken naar wat mijn onderhoud is.

Ik heb op deze site een berekening gedaan:
http://www.giantpt.com/voeding-gewicht/algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte.html

Daar komt een onderhoud uit van:
(66 + (13.7 * 120) + (5 x 189) - (6.8 x 25)) * 1.55 = 3852.
Jullie weten het waarschijnlijk al, maar de 1.55 is omdat ik 4 keer per week sport. 3 keer KT + Cardio en 1 keer per week een vrij zware honkbaltraining. Omdat het een cut is moet ik 20% eronder zitten.... toch?

Mijn onderhoud zou dan uitkomen op 3081.6 Kcal.

Nu is mijn vraag of dit de juiste waarde is... Ik vind het aantal Kcal toch wel erg veel en ben echt bang dat ik dus vet kweek dan dat ik het vet er juist afhaal. Het kan natuurlijk zijn dat het wel goed is, maar ik wil het toch zeker weten.

Graag jullie reactie.

• Topic Starter Topic Starter
Nee, zou er bij deze berekening dan niet LBM ipv gewicht in kilo's moeten staan?

BMR= 66 + (13.7 * gewicht in kilo's) + (5 x lengte in cm) - (6.8 x leeftijd in jaren)

Ik wou gisteren bij de sportschool een huidplooimeting laten doen, maar die man die dat altijd doet was ziek. Als ik dat weet kan ik pas mijn LBM berekening maken.

Berekening is goed.
Verschil in berekeningen met of zonder je vet% te weten scheelt niet zo gruwelijk veel dat je daar op moet wachten.
Geef toe: je bent redelijk zwaar, dan heb je die kcals ook nodig.
Cutten op 3000kcals: als het te doen is voor je dan zou ik dat ook doen.

Thnx voor je antwoord. Dan kan ik nu eindelijk echt aan de gang met een goed voedingsschema. Ik geef ook toe dat ik vrij zwaar ben ;). Moet in ieder geval een kilo of 25/30 vanaf, dat weet ik waneer ik mijn vetpercentage weet.

Voel trouwens dat sinds ik in de sportschool zit, mijn spieren onder mijn vet een stuk harder zijn, ik beter slaap en lekker fit wakker wordt. Heb ook zin om elke dag te trainen, maar wil dit rustig opbouwen. Zit nu op 3 keer per week, wil dit binnen een maand opkrikken naar 5 keer per week en 1 keer honkbal training. De zaterdag houd ik dan als rustdag.

Zit nu op 3 keer per week, wil dit binnen een maand opkrikken naar 5 keer per week en 1 keer honkbal training. De zaterdag houd ik dan als rustdag.
Don't overdo it.
3 of 4 keer per week is genoeg, meer is niet beter.
Ik zou minimaal 2 volledige rustdagen per week pakken (waarop je niet sport). Herstel is belangrijk!

Dus dan zou ik het het beste ma-di-do-vr (Cardio + KT) en zondag honkbal training kunnen doen. In de zomer trainen we op woensdag met honkbal en zondag een wedstrijd. Training is vooral voor mijn bovenlichaam zwaar. Dan de donderdag maar een LB training doen.

Dus dan zou ik het het beste ma-di-do-vr (Cardio + KT) en zondag honkbal training kunnen doen. In de zomer trainen we op woensdag met honkbal en zondag een wedstrijd. Training is vooral voor mijn bovenlichaam zwaar. Dan de donderdag maar een LB training doen.
Klinkt goed.
Als je merkt dat je meer slaap nodig hebt (merkte ik op bepaald moment), of minder goed herstelt dan doe je teveel, dan beter een dagje terugschroeven.

Ik heb op de een of andere vage manier minder slaap nodig, al zit ik ongeveer 3 kwartier op de fiets met Cardio en 3 kwartier krachttraining, kom wel super makkelijk in slaap, iets waar ik 3 maanden geleden nog van droomde (Letterlijk). Ben bijvoorbeeld gisteren om 11 uur gaan slapen en werd om 5:45 uit mezelf wakker en gewoon super fit. Zal nog wel komen als ik de training wat op ga schroeven. Durfde nog niet echt voluit te gaan omdat ik bang was dat ik spieren zou verbranden ivm nog geen voedingsschema. Die ga ik vanavond dus volledig in elkaar zetten en dan knallen!

Heel goed!
Ondanks dat ik al een tijdje train (2 jaartjes) merkte ik toen ik een ander trainschema kreeg dat ik daar meer slaap bij nodig had: meer hersteltijd. Jij merkt nu al dat je makkelijk in slaap komt - wanneer je niet toe komt qua slaap zul je minder moeten gaan doen, dat is wat ik bedoel ;-)

Ik zal het binnen afzienbare tijd gaan merken. Heb al een paar pogingen gedaan om af te vallen (Lees:minder eten) maar kwam er hier dus achter dat dat niet helemaal goed is, eerder slecht. Mijn vader wilt het niet geloven dat je door meer gebalanceerd en meerdere keren per dag te eten, je ook vet kunt verliezen ;). We zullen kijken over een paar maanden ;)

Ik zal het binnen afzienbare tijd gaan merken. Heb al een paar pogingen gedaan om af te vallen (Lees:minder eten) maar kwam er hier dus achter dat dat niet helemaal goed is, eerder slecht. Mijn vader wilt het niet geloven dat je door meer gebalanceerd en meerdere keren per dag te eten, je ook vet kunt verliezen ;). We zullen kijken over een paar maanden ;)
Heb hetzelfde ondervonden. Zie ook eerste post van log. ;)

BMR= 66 + (13.7 * gewicht in kilo's) + (5 x lengte in cm) - (6.8 x leeftijd in jaren)

Daarmee kom ik op 2100,8 uit voor mezelf. 66+1260,4+890-115,6 Dat is wel erg weinig, via een excel sheet kom ik op 3000kcal uit voor mn onderhoud. Misschien klopt die berekening niet

Hij sport ook nog he. 1500 is veel te weinig man. Zou je toch moeten weten na 40 posts, althans, dat denk ik.

Hij sport ook nog he. 1500 is veel te weinig man. Zou je toch moeten weten na 40 posts, althans, dat denk ik.

Hij weegt 125 kilo op 1.90? Dat wil zeggen dat we ofwel met een mass monster te maken hebben of een buffe kerel met een bf van rond de 25%.

Op 1500 calls zou hij effectief ongeveer 1 kilo droppen in 2 weken? Hoelang wil je cutten topic starter ? Ik hoop niet langer dan 1 jaar?

Het ging in mijn bericht over BossHogg, ben zelf de topic starter ;). Ik ben zeg maar het 2e. Buffe kerel met redelijk wat BF inderdaad. Als ik volgens alle berekeningen op het forum hier mijn caloriebehoefte bereken, incl. sporttoeslag - 20% voor de cut, kom ik uit op *3000 Kcal.

Berekeningen zijn op basis van deze thread:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/

Wat is precies je doel ? Een mooi bf van 12-14% of echt een diced 8 tot 10%?

Het liefste een BF van rond de 12-14 procent, ik speel vrij fanatiek honkbal, dus heb wel een beetje vet nodig volgens de diverse site's.

---------- Toegevoegd om 18:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:30 ----------

En als ik trouwens fout zit met mijn berekening, dan hoor ik het natuurlijk graag, maar dan wel het liefst van iemand met veel ervaring qua cutten.

Wat is nou precies de bedoeling als je wilt cutten ?

Moet je nou je schema berekenen op je "basisbehoefte" of je "onderhoud" ?

Want mijn basisbehoefte = 1648,08 kcal

En mijn onderhoud = 3247 kcal

Als ik het goed begrepen heb moet je het berekenen op je basisbehoefte, maar dit is de 1e keer dat ik ga cutten, heb voorheen alleenmaar gebulkt.

En als ik nu opeens 1648,08 kcal moet gaan eten dan kiep ik om van de honger.

Maar klopt dit wel of moet je het toch berekenen op je onderhoud - 20% ?

Terug
Naar boven