XXL Nutrition

bescherming tijdens squat?

The Gift

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m76
Massa
85kg
Vetpercentage
14%
ik ben nu 17jaar en squat zonder veel problemen 120kg. jongens in de fitness hebben me gezegt dat ik met een riem moet beginnen squatten en ook tape gebruiken voor mijn knieen.

dus mijn vraag is: is dit wel nodig?

grtz

Valt over te discusseren, goede warming-up is het voornaamst.

Als jij verder geen klachten erbij hebt en je rug en knieën stabiel genoeg voelen lijkt me dat niet nodig.

Riem is aan te raden maar is niet nodig zolang je geen last hebt. Kniebanden zou ik achterwegen laten.

ik ben nu 17jaar en squat zonder veel problemen 120kg. jongens in de fitness hebben me gezegt dat ik met een riem moet beginnen squatten en ook tape gebruiken voor mijn knieen.

dus mijn vraag is: is dit wel nodig?

grtz

Zo lang je geen -eventueel competitiegerichte- maximale 1-3RM pogingen gaat doen, raad ik je ten zeerste af een riem en/of kniebandages te gaan gebruiken.

Zo lang je geen fysieke afwijkingen hebt en je techniek correct is, zullen je rug en knieen alleen maar sterk worden van squats zonder hulpmiddelen.

Een riem is niet perse om je rug te beschermen, maar kan je heel goed helpen om zwaarder te squatten

Zo lang je geen -eventueel competitiegerichte- maximale 1-3RM pogingen gaat doen, raad ik je ten zeerste af een riem en/of kniebandages te gaan gebruiken.

Zo lang je geen fysieke afwijkingen hebt en je techniek correct is, zullen je rug en knieen alleen maar sterk worden van squats zonder hulpmiddelen.

Helemaal mee eens!

• Topic Starter Topic Starter
zo te zien redelijk verschillende meningen hier ;p maar denk wel dat ik een riem ga beginnen gebruiken

Zeker wel, dat maakt alles een stuk stabieler en heb je minder kans er doorheen te gaan;)

Het beschermt wel, maar je gebruikt het niet als bescherming bedoelde ik. Als je rugklachten hebt, zou ik het wel idd aanraden vanwege do hoge intra-abdominale druk

Ik squat nu ook redelijk wat gewicht, ik gebruik geen belt of wraps simpelweg omdat ik mijn raw strength omhoog wil krijgen. Ik merk wel dat ik wat moeite heb om de beweging strak te houden, of dit nou komt door relatief zwakke buikspieren of zwakheid van de benen.

Zie het zo, wil je meer gewicht kunnen verzetten? gebruik dan een belt, ik denk dat dit sowieso wel je training ten goede komt zolang je hem niet te vaak gaat gebruiken. gebruik voor de setjes van rond de 6 reps geen belt zou ik zeggen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik squat nu ook redelijk wat gewicht, ik gebruik geen belt of wraps simpelweg omdat ik mijn raw strength omhoog wil krijgen. Ik merk wel dat ik wat moeite heb om de beweging strak te houden, of dit nou komt door relatief zwakke buikspieren of zwakheid van de benen.

Zie het zo, wil je meer gewicht kunnen verzetten? gebruik dan een belt, ik denk dat dit sowieso wel je training ten goede komt zolang je hem niet te vaak gaat gebruiken. gebruik voor de setjes van rond de 6 reps geen belt zou ik zeggen.

ja tuurlijk alleen bij de laatste set van 6reps ;)

Ik squat zelf ook 120 kilo voor maximaal 5 reps. Ik vind het persoonlijk veel fijner en veiliger aanvoelen om een riem te dragen. Vanaf 100 kilo doe ik hem om, misschien is het ook wel mentaal maar ik vind het fijner. Kneewraps draag ik niet.

17j 1m76 75kg en zonder problemen 120kg squat.

Filmpje dan trololol

Aan zo'n bodybuildriem met smalle voorkant heb je zoiezo niet zoveel.

Het beschermt wel, maar je gebruikt het niet als bescherming bedoelde ik. Als je rugklachten hebt, zou ik het wel idd aanraden vanwege do hoge intra-abdominale druk

Preventie als je zwaar gaat, waarom zou iemand anders zo'n riem gebruiken? Hebben wel veel mensen last van hun rug ;)

Een riem kun je gebruiken, maar zet het dan in als hulpmiddel voor de aller laatste sets die anders te zwaar worden. Daarbij is het aan te raden niet elke training tot dit punt te gaan.

Beschouw het dus ongeveer hetzelfde als mixed grip bij deadlift gebruiken...

Terug
Naar boven