AndroidHealthClinic

bescherming tijdens squat?

Preventie als je zwaar gaat, waarom zou iemand anders zo'n riem gebruiken? Hebben wel veel mensen last van hun rug ;)

riem kan je zeker als preventie gebruiken, echter ben ik er geen voorstander van. Zeker niet op 120kg al, want zo zwaar is het nog niet.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat een riem je rug stabiliseert, waardoor je zelf je kleine spieren in je rug/buik die normaal voor stabilisatie zorgen, niet genoeg traint. Als je dus bij bijna elk gewicht en elke serie een riem gebruik, heb ik het gevoel dat je juist zorgt voor een zwakkere rug en hierdoor sneller last krijgt op den duur, als je bij oefeningen geen preventiematerialen gebruik.

Echter dat is mijn mening/ervaring. En iedereen zal verschillende meningen en ervaringen hebben, dus moeten zelf kiezen.

Preventie als je zwaar gaat, waarom zou iemand anders zo'n riem gebruiken? Hebben wel veel mensen last van hun rug ;)

De historische reden waarom men ooit een riem is gaan gebruiken is er maar één:
Omdat je er meer mee kan squatten en deadliften, door de eerder genoemde verhoogde intra-abdominale druk.

Blessure preventie is iets wat er vermoedelijk later bij verzonnen is.

In hoeverre een riem daadwerkelijk blessure preventief is, of zelfs eerder blessures in de hand kan werken, daar valt zéker over te discussieren!

---------- Post toegevoegd 1 April 2013 om 23:01 ----------

Ik gebruik mijn riem helemaal niet ter preventie of bescherming van wat dan ook.

Dat weet ik, jij ziet er gewoon een stuk stoerder en knapper uit mét! ;)

Ik squat momenteel ook 105kg zonder riem.

Riem is altijd een goed ondersteuning.

Ik squat momenteel ook 105kg zonder riem.

Riem is altijd een goed ondersteuning.

Zelfs al squatte je 200kg ;)
Een riem is een goede ondersteuning, echter niet altijd ben ik van mening.
Je laat de riem een deel van je natuurlijke buikspier/rugspier gordel overnemen, waardoor je natuurlijke gordel mknder sterk word

Riem

Waarom? Je rug zal eerder opgeven dan je benen.

Kan je zeggen: "versterk je rug dan", maar dat doe ik wel met deads en niet met squats

Zelfs al squatte je 200kg ;)
Een riem is een goede ondersteuning, echter niet altijd ben ik van mening.
Je laat de riem een deel van je natuurlijke buikspier/rugspier gordel overnemen, waardoor je natuurlijke gordel mknder sterk word

Mijn ervaring is juist dat ik mijn core beter aanspan als ik een riem gebruik. Soort van tactiele feedback.

Boven een bepaald gewicht gebruik ik altijd wraps en belt. In de opbouw (om op werkgewicht aan te komen) en op lichte dagen squat ik raw. Squat in de opbouw wel tot 160-165 raw en laat dat ook langzaam oplopen, net als pronated grip t.o.v. mixed grip. Kniebandages zijn er voor je kruisbanden op zijn plek te houden, zou niet weten waarom ik die niet extra wil beschermen (moet mijn hele leven mijn gewicht nog meeslepen op die twee dingen.)

Op je 17e, 120kg squatten lijkt me sowieso niet echt gezond voor je nog groeiende lichaam.

complete onzin???
Goede techniek is gewoon prima, krachttraining heeft geen/zeer gering effect op je groei...

BS indeed, typische ondoordachte reactie,
techniek is alles en daar eindigt dat, je mag nog 30 zijn als je slechte techniek hebt ga je er toch aan onderuit.

120kg is nog steeds relatief weinig voor een squat, dus doe gwn rustig zonder riem etc..

BS indeed, typische ondoordachte reactie,
techniek is alles en daar eindigt dat, je mag nog 30 zijn als je slechte techniek hebt ga je er toch aan onderuit.

120kg is nog steeds relatief weinig voor een squat, dus doe gwn rustig zonder riem etc..

Precies, maar zelfde bij oefeningen als deadlift voor je rug. Slechte techniek is op den duur problemen.
Kan ook bij bankdrukken zijn, maar dan krijg je het sneller in schouders etc...

techniek is gewoon belangrijkste

Meen me een artikel te herinneren dat je je core juist meer gebruikt met een riem. Op zich ook wel logisch om bovengenoemde redenen.

Ik draag overigens een riem als mode accessoires. Heb zo'n roze met diamantjes.

de historische reden waarom men ooit een riem is gaan gebruiken is er maar één:
Omdat je er meer mee kan squatten en deadliften, door de eerder genoemde verhoogde intra-abdominale druk.

Blessure preventie is iets wat er vermoedelijk later bij verzonnen is.

In hoeverre een riem daadwerkelijk blessure preventief is, of zelfs eerder blessures in de hand kan werken, daar valt zéker over te discussieren!

+1

mijn ervaring is juist dat ik mijn core beter aanspan als ik een riem gebruik. Soort van tactiele feedback.

+2

boven een bepaald gewicht gebruik ik altijd wraps en belt. In de opbouw (om op werkgewicht aan te komen) en op lichte dagen squat ik raw. Squat in de opbouw wel tot 160-165 raw en laat dat ook langzaam oplopen, net als pronated grip t.o.v. Mixed grip. Kniebandages zijn er voor je kruisbanden op zijn plek te houden, zou niet weten waarom ik die niet extra wil beschermen (moet mijn hele leven mijn gewicht nog meeslepen op die twee dingen.)

+3

op je 17e, 120kg squatten lijkt me sowieso niet echt gezond voor je nog groeiende lichaam.

-1

precies, maar zelfde bij oefeningen als deadlift voor je rug. Slechte techniek is op den duur problemen.
Kan ook bij bankdrukken zijn, maar dan krijg je het sneller in schouders etc...

Techniek is gewoon belangrijkste

+4

meen me een artikel te herinneren dat je je core juist meer gebruikt met een riem. Op zich ook wel logisch om bovengenoemde redenen.

Ik draag overigens een riem als mode accessoires. Heb zo'n roze met diamantjes.

+5

dat weet ik, jij ziet er gewoon een stuk stoerder en knapper uit mét! ;)

+1000

+1 op de plusjes van tymboo

My job here is done

Terug
Naar boven