AndroidHealthClinic

Beste cardio apparaat

Elderson, we dwalen veel te veel af en je verdraait nu stelselmatig mijn woorden. Zinloze discussie dus, ik laat het hier bij.

Een beroerde techniek kan leiden tot blessures, dus ga dat nou niet als pluspunt zien. Ik ga er verder niet over in discussies, maar bij iedere activiteit staat een goede techniek wel voor op.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

tha best :)

leuk topic :D Misschien een ideetje voor topic van de week

Wat is het beste cardio-apparaat
- geef een overzicht van alle cardio apparaten
- Hoe onderscheiden deze zich in functionaliteit ten opzichte van de gebruikte spiergroepen, intensiteit en mogelijkheden ten opzichte van elkaar
- wat is het beste cardio-apparaat en waarom?

Ik begrijp allebei de betekenissen uitstekend, maar het kan niet tegelijk waar zijn. Het is ofwel een vast genetisch gegeven, ofwel een veranderbaar, aktueel gegeven, allebei kan niet.

Het is heel simpel. Wat genetisch vastligt wilt niet zeggen dat je dat ook haalt, dus in die zin kan het trainbaar zijn tot je aan je limiet zit.

Als je zondagavond toevallig naar Panorama op Canvas (Belgische TV) hebt gekeken dan zou je kunnen weten dat toprenners wel in wattage vooruit gaan, maar de VO2max blijft nagenoeg gelijk. Een van de renners bleek over 'n aantal jaren zijn wattage met 70 te verbeteren, maar zijn VO2max was maar met 2% gestegen. De meeste renners zijn rond de 28 jaar op 'n sterkst en dat waren ze nog niet. Metingen werden uitgevoerd bij de universiteit in Leuven.

Om nog even op je theorie van 65% VO2max terug te komen. Tom Boonen bereikt zijn max. op 74%. Zou hij jouw theorie hebben gevolgd dan was de man nu waarschijnlijk met pensioen terwijl hij nu zijn maximale kracht nog niet heeft bereikt. Dus trainen betekent arbeid leveren en met je lichaam bezig zijn en niet met het tellen van het aantal hartslagen.

.

kwa aparaat neem ik heel graag de fiets, maar het best lijkt me tog buiten in de natuur een goede cardiosessie weer of geen weer.

Laten we het er op houden dat je per sport een andere genetisch vastgelegde VO2max hebt. Daarom zal je ook nooit bij zwemmen sporters zien met een uitzonderlijke VO2max. Te meer omdat die sport niet alleen om zuurstofopname draait. Je hebt echter wel 1 genetische bovengrens wat je maximaal aan zuurstof kan opnemen en daarom zei ik dat je met langlaufen het dichtst in de buurt kan komen van die grens.

Handig, nu hebben we drie VO2max-en :

- Je huidige VO2max
- Sportspecifieke VO2max
- Absolute en genetisch vastgelegde VO2max

Het ging mij er om en dat heb ik inmiddels al meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken welke sport er voor zorgt dat je het dichtst komt bij die laatste VO2max. Dat is dus langlaufen of wil er iemand beweren dat zwemmers gewoon niet zo genetisch begiftigd zijn en daarom gemiddeld een lagere VO2max hebben?

Laten we het er op houden dat je per sport een andere genetisch vastgelegde VO2max hebt. Daarom zal je ook nooit bij zwemmen sporters zien met een uitzonderlijke VO2max. Te meer omdat die sport niet alleen om zuurstofopname draait. Je hebt echter wel 1 genetische bovengrens wat je maximaal aan zuurstof kan opnemen en daarom zei ik dat je met langlaufen het dichtst in de buurt kan komen van die grens.

Handig, nu hebben we drie VO2max-en :

- Je huidige VO2max
- Sportspecifieke VO2max
- Absolute en genetisch vastgelegde VO2max

Het ging mij er om en dat heb ik inmiddels al meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken welke sport er voor zorgt dat je het dichtst komt bij die laatste VO2max. Dat is dus langlaufen of wil er iemand beweren dat zwemmers gewoon niet zo genetisch begiftigd zijn en daarom gemiddeld een lagere VO2max hebben?

:roflol: het wordt er niet makkelijker op :roflol:

dus kan je in principe voor de ene sport een kl* conditie (VO2max) hebben,
voor de andere een perfecte conditie (VO2max) hebbe maar over het algemeen
een middelmatige conditie (VO2max) ... mmm

Laatst bewerkt:

Zo werkt het natuurlijk weer niet, VO2max is ook weer niet de meest complete voorspeller voor prestaties. Wel een graadmeter hoeveel zuurstof je lichaam kan opnemen en per sport zijn daarvoor gewoon andere benodigdheden.

Een topzwemmer met een relatief lage VO2max t.o.v. andere sporten heeft voor zijn sport geen matige conditie maar verkeert gewoon in topconditie. Net zo goed als een marathonloper wel een hoge Vo2max heeft (vooral de relatieve VO2max is hoog) maar die hoef je gelet op de weinig ontwikkelde mitochondriale ontwikkeling in de armen en rug toch echt geen langlaufwedstrijd te laten doen. Conditionering voor de ene sport is niet altijd overdraag naar een andere sport, daar helpt zelfs een hoge VO2max weinig aan.

Okee, duidelijk. Ik neem het van je aan. Het zou ook inhouden dat top(duur)sporters allemaal langlauftraining moeten gaan doen, dan krijgen ze een hogere zuurstofcapaciteit zodat ze in hun eigen sport weer extra kunnen presteren.
Maar dat geldt voor mensen die die sport op enig niveau beoefenen, die trainen voor prestatie. Is dat nou toepasbaar op afvaltraining, waar de mensen door de bank genomen nog heel ver uit de buurt van hun genetische maximum zijn?

Konkreet: Ik fiets ik inmiddels heel wat af, en ik durf rustig te stellen dat er in mijn gym niemand is die meer kalorieën wegwerkt zonder in het rood te gaan. Maar vanuit de wielersport gezien presteer ik heel weinig. Mijn aktuele VO2max is gestegen van Bedroevend naar Best Wel Redelijk.
Nu, op de fiets heb ik dus nog enorm veel ruimte om te verbeteren. De weerstand kan nog ruim omhoog, de draaisnelheid ook, ik kan nog zwaartes instellen die ik hooguit 15 sekonden kan draaien. Daarbij zijn het niet de spieren die de limiet vormen, maar de zuurstofcapaciteit. De vraag is wat een ander apparaat daar dan nog aan toe kan voegen?

Het is MI heel goed denkbaar dat langlauftraining pas aan het topeinde voordeel biedt, dus als je je VO2max-grens bijna bereikt hebt met bv fietsen, dat langlaufen je dan nog net een stukje verder kan krijgen. Bijvoorbeeld door een net iets gunstiger kombinatie van slagvolume en bloeddruk, ik noem maar iets.

Mee eens, maar de vraagstelling in eerste instantie was welke apparaat het beste gebruikt kon worden. Dan noem ik in dat geval het apparaat waar in principe de hoogste efficientie op wordt gehaald. Inmiddels geleid tot een boeiende discussie maar de vraag zal ik in alle gevallen nog hetzelfde beantwoorden. Echter is het inderdaad zo dat voor de gemiddelde trainende amper een verschil is uit te maken tussen activiteiten, alleen was dat de vraag niet.

de beste cardio apparaat!

voor hem: de vagina
voor haar: de penis

:P

Je kan idd met bv hardlopen een betere conditie hebben, dan met roeien..
Klinkt gek, maar is het niet, tenminste, dat is wat ik ervaar.

Ik loop altijd buiten, maar als ik toch in de gym loop. loop ik soms met iemand, die altijd iets beter loopt dan ik dat doe (scheelt erg weinig btw).
Maar als we gaan roeien, dan blijft hij ver achter mij (hier scheelt het veel meer).
Echter we wegen ongeveer even zwaar, mijn vvm is iets hoger, toch snap ik niet dat ik beter en vooral langer kan roeien als hem...?

Ik heb gemerkt dat bij roeien de techniek, het beweginstempo en de weerstand heel veel uitmaakt voor het wattage dat je op kan brengen. En getraindheid van rug, schouders en armen scheelt ook, bij lopers blijft dat nogwel eens een beetje achter. (Ze worden wel gebruikt en ontwikkelen wel, maar niet belast zoals bij roeien nodig is).

Soms wou ik dat ik het allemaal nog niet wist ... toen ging ik gewoon
fietsen, steppen en lopen tot ik erbij neer viel. Nu zit ik meer te denken
en te puzzelen wat ik allemaal moet doen dat ik soms door de bomen
het bos niet meer zie.

I think it's time to go back to basics en sport gewoon tot je er BIJNA
bij neervalt.

voor mij crosstrainer. Veel verbranding zonder dat je het idee hebt dat je erg hard moet werken. Volet gewoon lekker en is dan ook nog uitstekend om blessures te vermijden omdat er geen schokken zijn zoals bij lopen of touwtje springen...

Soms wou ik dat ik het allemaal nog niet wist ... toen ging ik gewoon
fietsen, steppen en lopen tot ik erbij neer viel. Nu zit ik meer te denken
en te puzzelen wat ik allemaal moet doen dat ik soms door de bomen
het bos niet meer zie.

I think it's time to go back to basics en sport gewoon tot je er BIJNA
bij neervalt
.

Dat denk ik ook, ik loop tegenwoordig weer buiten, lekker vechten tegen de elementen van de natuur!
En dat lukt mij het beste door te gaan hardlopen op het strand, ik kijk vooraf niet of het EB of VLOED is, als het vloed is, dan word het een pittige training! :D (zacht zand)

Denk dat ik straks maar weer es gaat lopen :)

Enkele reis overtraining en onderprestatie om altijd te trainen tot je er bij neervalt. Zelf houd ik ook van intensieve sessies, maar je moet wel weten wanneer je gas terug moet nemen.

Laatst bewerkt:
niet een apparaat maar zwemmen is ook goede vorm van cardio

Ik vind de crosstrainer toch wel het fijnste, je voelt dat je echt je hele lichaam gebruikt.

Terug
Naar boven