- Waardering
- 2.652
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Misschien een ideetje voor topic van de week Ik begrijp allebei de betekenissen uitstekend, maar het kan niet tegelijk waar zijn. Het is ofwel een vast genetisch gegeven, ofwel een veranderbaar, aktueel gegeven, allebei kan niet.
Laten we het er op houden dat je per sport een andere genetisch vastgelegde VO2max hebt. Daarom zal je ook nooit bij zwemmen sporters zien met een uitzonderlijke VO2max. Te meer omdat die sport niet alleen om zuurstofopname draait. Je hebt echter wel 1 genetische bovengrens wat je maximaal aan zuurstof kan opnemen en daarom zei ik dat je met langlaufen het dichtst in de buurt kan komen van die grens.
Handig, nu hebben we drie VO2max-en :
- Je huidige VO2max
- Sportspecifieke VO2max
- Absolute en genetisch vastgelegde VO2max
Het ging mij er om en dat heb ik inmiddels al meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken welke sport er voor zorgt dat je het dichtst komt bij die laatste VO2max. Dat is dus langlaufen of wil er iemand beweren dat zwemmers gewoon niet zo genetisch begiftigd zijn en daarom gemiddeld een lagere VO2max hebben?
het wordt er niet makkelijker op 
dus kan je in principe voor de ene sport een kl* conditie (VO2max) hebben,
voor de andere een perfecte conditie (VO2max) hebbe maar over het algemeen
een middelmatige conditie (VO2max) ... mmm
Okee, duidelijk. Ik neem het van je aan. Het zou ook inhouden dat top(duur)sporters allemaal langlauftraining moeten gaan doen, dan krijgen ze een hogere zuurstofcapaciteit zodat ze in hun eigen sport weer extra kunnen presteren.
Maar dat geldt voor mensen die die sport op enig niveau beoefenen, die trainen voor prestatie. Is dat nou toepasbaar op afvaltraining, waar de mensen door de bank genomen nog heel ver uit de buurt van hun genetische maximum zijn?
Konkreet: Ik fiets ik inmiddels heel wat af, en ik durf rustig te stellen dat er in mijn gym niemand is die meer kalorieën wegwerkt zonder in het rood te gaan. Maar vanuit de wielersport gezien presteer ik heel weinig. Mijn aktuele VO2max is gestegen van Bedroevend naar Best Wel Redelijk.
Nu, op de fiets heb ik dus nog enorm veel ruimte om te verbeteren. De weerstand kan nog ruim omhoog, de draaisnelheid ook, ik kan nog zwaartes instellen die ik hooguit 15 sekonden kan draaien. Daarbij zijn het niet de spieren die de limiet vormen, maar de zuurstofcapaciteit. De vraag is wat een ander apparaat daar dan nog aan toe kan voegen?
Het is MI heel goed denkbaar dat langlauftraining pas aan het topeinde voordeel biedt, dus als je je VO2max-grens bijna bereikt hebt met bv fietsen, dat langlaufen je dan nog net een stukje verder kan krijgen. Bijvoorbeeld door een net iets gunstiger kombinatie van slagvolume en bloeddruk, ik noem maar iets.
dus kan je in principe voor de ene sport een kl* conditie (VO2max) hebben,
voor de andere een perfecte conditie (VO2max) hebbe maar over het algemeen
een middelmatige conditie (VO2max) ... mmm
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Concept2, staat hier thuis
Ik heb gemerkt dat bij roeien de techniek, het beweginstempo en de weerstand heel veel uitmaakt voor het wattage dat je op kan brengen. En getraindheid van rug, schouders en armen scheelt ook, bij lopers blijft dat nogwel eens een beetje achter. (Ze worden wel gebruikt en ontwikkelen wel, maar niet belast zoals bij roeien nodig is).
Soms wou ik dat ik het allemaal nog niet wist ... toen ging ik gewoon
fietsen, steppen en lopen tot ik erbij neer viel. Nu zit ik meer te denken
en te puzzelen wat ik allemaal moet doen dat ik soms door de bomen
het bos niet meer zie.
I think it's time to go back to basics en sport gewoon tot je er BIJNA
bij neervalt.
(zacht zand)