Fitness Seller

Bloedonderzoek

Moet hij wel, toch in België. Hij mag je vragen waarom je dat nodig acht etc, maar hij mag jou geen bloedonderzoek weigeren.
Testosteron, oestrogeen, LH, FSH en nog andere hormoonwaardes moet hij helemaal niet meten wanneer daar geen reden toe is. Ik laat ook om de twee jaar een algemene bloedcheck doen maar daar zijn die hormoonwaardes (behalve schildklier) niet bij. Dat moet ik speciaal aanvragen en dan wil hij toch weten waarom ik die waardes wil weten. Daar moet dan wel degelijk een reden voor zijn. Dokters weten ook dat dit meestal nutteloze bloedtesten zijn en dat mensen die geen specifieke klachten hebben, normale hormoonwaardes hebben en zullen dat dan soms niet doen. Ik mag gerust aan mijn dokter vragen om elk jaar mijn cholesterol te laten checken maar ik moet niet vragen om elk jaar mijn testosteron te laten meten.

Laatst bewerkt:
Testosteron, oestrogeen, LH, FSH en nog andere hormoonwaardes moet hij helemaal niet meten wanneer daar geen reden toe is. Ik laat ook om de twee jaar een algemene bloedcheck doen maar daar zijn die hormoonwaardes (behalve schildklier) niet bij. Dat moet ik speciaal aanvragen en dan wil hij toch weten waarom ik die waardes wil weten. Daar moet dan wel degelijk een reden voor zijn. Dokters weten ook dat dit meestal nutteloze bloedtesten zijn en dat mensen die geen specifieke klachten hebben, normale hormoonwaardes hebben en zullen dat dan soms niet doen. Ik mag gerust aan mijn dokter vragen om elk jaar mijn cholesterol te laten checken maar ik moet niet vragen om elk jaar mijn testosteron te laten meten.

Vreemd. Bij mij worden dergelijke hormonen altijd standaard opgemeten. GH ed vroeger ook. Misschien doet hij dat omdat ik nog 'aan het ontwikkelen ben' (20) [emoji39]

Vreemd. Bij mij worden dergelijke hormonen altijd standaard opgemeten. GH ed vroeger ook. Misschien doet hij dat omdat ik nog 'aan het ontwikkelen ben' (20) [emoji39]
Zal natuurlijk ook van de dokter afhangen. De ene zal daar wat gemakkelijker in zijn dan de andere.

Je huisarts mag geen vragen weigeren. Nog mag die je zaken ontzeggen. Als jij zegt "Ik wil een bloedtest en deze waarden moeten gecheckt worden" dan MOET ie dat gewoon doen, en dat gaat hij ook doen. Als hij vraagt waarom kun je ofwel zeggen waarom, ofwel niet zeggen waarom, die keuze is aan jou.

Zorg wel dat je geen waarden aantikt die bakken geld kosten. Als je in de AAS FAQ kijkt kun je best enkel de bovenste tabel met waarden kiezen, de rest zoals cardiovasculaire testen zijn best prijzig, en niet terugbetalend.
Hier in NL in ieder geval absoluut niet en ik kan het me eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat dit het geval is in Belgie.

Terug
Naar boven