MuscleMeat

boeken films etc over politiek

Animal Farm gaat dan wel weer over politiek, ook al gaat het dan vooral over het gestoorde systeem genaamde communisme en de onvermijdelijke uitwassen waar het toe leidt.

Animal farm is inderdaad het meest gequote boek als het gaat om anti-communisme discussies. Maar om nou een fictief boek te nemen om iets over een politiek systeem te leren....

Animal farm is inderdaad het meest gequote boek als het gaat om anti-communisme discussies. Maar om nou een fictief boek te nemen om iets over een politiek systeem te leren....

Ja zo ken ik er ook nog wel een paar, alsof boeken met een fictief verhaal geen maatschappelijke kritiek kunnen bevatten. Juist die abstracte vorm van zo'n verhaal kan tot meer inzicht leiden dan een droge verhandeling over hoe een politiek systeem werkt.

Lees dan liever het communistisch manifest.

Hangt er natuurlijk vanaf of je wilt lezen over de utopie of over waar zo'n utopisch denkbeeld toe kan leiden. Vind zelf de gevolgen van politieke systemen interessanter.

Dan kan je ook brave new world lezen als je de gevolgen van technologie wilt weten. Begrijp dat ik wat chargeer, maar Orwell wilde ook gewoon een leuk boekje schrijven.

Animal Farm gaat dan wel weer over politiek, ook al gaat het dan vooral over het gestoorde systeem genaamde communisme en de onvermijdelijke uitwassen waar het toe leidt.

je bedoelt het stalinisme dat zich onrechtmatig de naam communisme heeft toegeeigend.

Land van kleine gebaren is ook wel een goed klein instap boekje over NL politiek.

• Topic Starter Topic Starter
je bedoelt het stalinisme dat zich onrechtmatig de naam communisme heeft toegeeigend.

Ik bedoel het communisme dat meestal leidt tot stromingen als het stalinisme, maar goed die discussie hebben we al eens gevoerd. Communisme is een voedingsbodem voor een ziek totalitair systeem waar bijna niemand beter van wordt en zeker het proletariaat niet.

We hadden het hier over animal farm, dat wel degelijk direct te linken is aan het stalinisme. Niet per se aan het gedachtengoed van Marx.

Film: Ides of March.

Terug
Naar boven