Fitness Seller

Bor

johan1980

Novice
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
94kg
Vetpercentage
14%
Ik vroeg me af wat het verschil is m.b.t. belasting van verschillende spieren als je bor onderhands of bovenhands doet?

bij onderhands doen je biceps meer als bij bovenhands

dat het enige?

---------- Toegevoegd om 17:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:11 ----------

onderhands: bovenste deel van monnikkapspier en biceps
bovenhands: ruitvormige spier, en onderste en middeste deel van de monnikkap spier.

Wat bij BOR van belang is, is waar je bovenarmen heen gaan tijden de beweging.

De aanhechting van de lats gaan over een heel lang bereik waardoor je door de hoek armen/romp te wijzigen het accent kan verplaatsen (verglijk het maar met decline/vlak/incline bij bankdrukken)

Hoe dichter je de armen bij de romp hou, hoe meer het accent naar de lagere aanhechting wordt verplaatst, hoe groter je de hoek armen/romp houd, des te hoger het accent komt te liggen.

Bij de onderhandse greep hebben de meesten de neiging de armen dichter langs de romp te trekken wat het accent op de lagere aanhechtingen plaatst, bij een overhandse greep gaan de ellebogen meestal naar buiten waardoor het accent wat hoger komt te liggen. (yates rows is bv voor de meesten een lage lat oefening terwijl Pendlay row meer gezien wordt als een oefening voor het middendeel)

dat het enige?

---------- Toegevoegd om 17:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:11 ----------

onderhands: bovenste deel van monnikkapspier en biceps
bovenhands: ruitvormige spier, en onderste en middeste deel van de monnikkap spier.

Waarom zou een onderhandse greep de bovenkant trapezius meer belasten? Accentplaatsing van de trapezius ligt aan de stand van je romp (hoek tov de vloer) niet aan de stand van je handen.

Zelfde geld voor de bovenhandse greep

En om met rows het onderste deel van de traps te accentueren zou je verder dan horizontaal naar voren moeten buigen.

Waarom zou een onderhandse greep de bovenkant trapezius meer belasten? Accentplaatsing van de trapezius ligt aan de stand van je romp (hoek tov de vloer) niet aan de stand van je handen.

Zelfde geld voor de bovenhandse greep

En om met rows het onderste deel van de traps te accentueren zou je verder dan horizontaal naar voren moeten buigen.

sorry stond in mijn boeke :) Krachttraining - Een Anatomische Benadering (Deluxe) - Frederic Delavier

onderhandse greep pak je ook meer de lats mee, maar dat doe ik al met pull ups
Dus pak hem bovenhands omdat ik dan andere spieren van me rug belast

onderhandse greep pak je ook meer de lats mee, maar dat doe ik al met pull ups
Dus pak hem bovenhands omdat ik dan andere spieren van me rug belast

Zou mij heel sterk verbazen.

Welke "andere" spieren train je bovenhands die je onderhands niet traint?
Volgens mij ligt het verschil vooral in het deel van de lats dat je aanspreekt, maar zeker niet in of je al dan niet lats aanspreek, bor is en blijft toch hoofdzakelijk een oefening voor lats.

Correct me if I'm wrong..

Terug
Naar boven