Je borst is waarschijnlijk sterk gegroeid ten koste van je schouders. Je hebt dan bepaalde spieren die je ook gebruikt tijdens je borst training, niet genoeg tijd gegeven om te herstellen.Genetische aanleg heeft er waarschijnlijk ook iets me te maken.
Opties die ik voorstel:
1) Full body (3x week) waarbij je begint met je schouders
Normaal begin je bij full body met je grootste spiergroep, je benen. In dit geval ga je je workout beginnen met je schouders en dan pas je ben trainen waardoor:
- je energiepeil maximaal is
- je ze duidelijk voorrang geeft op je borst
- je schouders als kleinere spiergroep optimaal kunnen mee genieten van de boost die een benentraining je lichaam geeft.
2) Borst en schouders en triceps op 1 dag
Je begint je workout met schouders, daarna borst en daarna triceps. Het lijkt veel op 1 training, maar de nadruk van je training zou moeten liggen op je schouders (en je triceps pak je sowieso hard aan tijdens deze training). Beperkt borst training door slechts 1 compound en 1 isolation uit te voeren. Als je het gevoel hebt dat naast je schouders, je triceps eigenlijk ook wat achterlopen op je borst (waardoor je schouders ook kunnen gaan achterlopen), dan zou ik kiezen voor dips ipv bench.