XXL Nutrition

Brood wordt aangevallen

Bezoekers in dit topic

Florizs

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2008
Berichten
29
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
76kg
media_xl_1378612.jpg


Beste mensen,

Brood is iets wat in menig dieet van de Hollandse man te vinden is. Volgens het voedingscentrum moet jong en oud volkoren producten eten. Nu heb ik al eerder gehoord dat volgens het paleo dieet dit tegen alle natuur indruist omdat ons spijsverteringssysteem daar helemaal niet aan gewend is. Toch maakte ik me er geen zorgen over omdat het door de hoofd voedingsadviseurs nog steeds al gezond werd bestempeld.

Nou kwam ik laatst dit tegen:

http://melchiormeijer.wordpress.com...-graan-diabetes-en-springen-zonder-parachute/

http://wholehealthsource.blogspot.nl/2008/07/grains-and-human-evolution.html

http://freetheanimal.com/2009/05/the-thing-with-grains.html

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184...korenbrood-worden-we-alleen-maar-dikker.dhtml

http://www.ingevanhaselen.nl/voeding/wat-eten-ipv-brood-pasta/

http://www.workthates.nl/brood-is-het-nou-goed-of-slecht/

Wat is jullie mening hierover.
Heb gezocht of hier al draadjes over zijn, maar met de zoekfunctie niets gevonden. Vind dit toch best zorgwekkend, want het paleo dieet is denk ik toch wel een stuk duurder. Brood is makkelijk en kost relatief weinig geld.
 
Brood is de shit.
 
Het Voedingscentrum is een verschrikkelijk slechte bron voor advies over voeding, meestal papegaaien ze maar na wat de gemiddelde aanvaarde norm is, en die is bijna altijd fout of maar half waar.

Het probleem met brood is hetzelfde als bij alle andere koolhydraatbronnen, het wordt gezien als de basis van de (compleet foute) voedselpiramide. Daarom gaan mensen er teveel van eten, en dat is waar de problemen ontstaan (typisch Westerse ziekten).

Het andere uiterste is het geromantiseerde Paleodieet, waar door de aanhangers beweert wordt dat de mens niet in staat is om gezond te zijn, tenzij men eet zoals een oermens.

De waarheid ligt meer in het midden. Het Paleodieet geeft goede richtlijnen die mensen helpen om makkelijker op een normaal gewicht te blijven. En het is zeker correct om te stellen dat mensen tegenwoordig teveel pure koolhydraatbronnen en de daarvan afgeleide producten eten, en dat dit voor een groot aantal kwalen zorgt.

Maar het is onzinnig om te gaan beweren dat alle graanproducten kwaadaardig zijn en helemaal vermeden moeten worden. Indien men vet wilt verliezen is het een goede richtlijn om geen of weinig brood te eten, maar anders volstaat het om de voeding gevarieerd te houden. Er is geen wetenschappelijke reden om te stellen dat graanproducten altijd slecht zouden zijn en volledig verbannen zouden moeten worden uit het dieet.
 
Ik hoor anders ook geregeld dat het hele concept van Paleo allang achterhaald is, en dat met name omdat Paleo er van uit gaat dat onze spijsvertering al 10.000en jaren stil zou staan qua evolutie. Dit klopt dus niet, en ons lichaam is inmiddels allang wél aangepast aan wat wij vandaag de dag eten en drinken (in grote lijnen dan). Het misverstand komt voort uit een verkeerd begrip van evolutie, en dan met name de aanname dat evolutie per sé een langzaam proces is. Dit is een misvatting; er kunnen al mutaties plaatsvinden bínnen 1 generatie, laat staan meerdere.

Anyway, Paleo is leuk omdat je minder troep (suikers e.d.) naar binnen hoort te krijgen, maar neem het niet al te serieus.
 
Alle oermensen zijn ondertussen dood dussss :) het voedsel dat ze aten bestaat niet meer. En trouwens ze leden heel vaak honger en aten bepaald niet gevarieerd. Ze werden hooguit een jaar of 40... (te jong om aan kanker te sterven, dat dan weer wel)

Eet gevarieerd en vooral echte voeding. Wees voorzichtig met alles wat meer dan 3 ingrediënten heeft of in een pakje, zakje, blik of pot zit.
 
Havermout is nog goedkoper. En het paleo-dieet houdt maar rekening met bepaalde aspecten van voeding en mensen. Je moet het ruimer zien; eet gevarieerd & zo puur mogelijk; havermout, vlees, vis, eieren, zuivel, olijfolie, visolie, groenten, fruit, zaden, noten, etc. Verder kan ik jou de adviezen van gezondheidsraad aanraden. Daar zijn allerlei soorten wetenschappers actief, die veel van dit soort zaken afweten. Je weet dan hoeveel gram eiwitten, kh's & vetten jij tot je moet nemen op dagelijkse basis. Al moet de krachtsporter iets meer eiwitten tot zich nemen, om zo hypertrofie te bewerkstelligen of om spiermassa te behouden in zijn huidige vorm.
 
Ik was zelf ook heel sceptisch over het nieuws dat brood niet gezond zou zijn. Maar nadat ik het een maandje liet vallen kon mijn maag en ik het echt niet meer verdragen. Werd steeds erg moe als ik het dan toch had gegeten. Sindsdien eigenlijk niet meer over nagedacht en gewoon geen brood/pasta meer voor mij.
 
Ben geen fan van brood, maar van havermout wel. De voornaamste reden dat brood in een kwaad daglicht wordt gezet, is vanwege gluten, phytic acid en lectin).
Als je een gluten intolerantie hebt is het beter om brood te vermijden. Maar een gluten intolerantie komt al snel naar voren als het in je systeem komt. Zeker als je een bodybuilder bent omdat de hoeveelheid die er gegeten wordt, hoger ligt dan de "normale" mens.

Het Paleo dieet is geen slecht dieet om te volgen. Uiteindelijk komt het toch altijd op macros neer als je wilt groeien.
Het Paleo dieet is mijn optiek zeer kortzichtig. Je bent namelijk pas Paleo als het voedsel biologisch is, want, zeggen de Paleo goeroes, zo werd de voeding in het Paleo tijdperk ook aangeboden. Die tijden zijn niet meer en die tijden zijn ook niet meer na te bootsen. We leven in een hele andere wereld en er zijn nu factoren die meespelen in de agrarische sector, die er in het Paleo tijdperk niet waren. Nabootsen is mogelijk, eliminatie niet.
 
Ik eet geen brood. En geen pasta.

Wel havermout, rijst, bonen, zoete aardappel, fruit. YOLO
 
Ik hoor anders ook geregeld dat het hele concept van Paleo allang achterhaald is, en dat met name omdat Paleo er van uit gaat dat onze spijsvertering al 10.000en jaren stil zou staan qua evolutie. Dit klopt dus niet, en ons lichaam is inmiddels allang wél aangepast aan wat wij vandaag de dag eten en drinken (in grote lijnen dan). Het misverstand komt voort uit een verkeerd begrip van evolutie, en dan met name de aanname dat evolutie per sé een langzaam proces is. Dit is een misvatting; er kunnen al mutaties plaatsvinden bínnen 1 generatie, laat staan meerdere.

Anyway, Paleo is leuk omdat je minder troep (suikers e.d.) naar binnen hoort te krijgen, maar neem het niet al te serieus.
Dat verhaal over de evolutie van de mens heeft inderdaad de nodige kritiek gekregen. Ik zie dat als het onzinnige deel van het verhaal.

Maar je kan Paleo ook anders benaderen: als je de evolutie van de mens erbuiten laat dan houd je gewoon een bepaalde eetgewoonte over die duidelijk en aantoonbaar beter is als je overgewicht / diabetes enz. wilt voorkomen en voldoende micronutriënten wilt binnenkrijgen.

Wie voeding begrijpt kan zelf uitmaken wat eraan klopt en wat onzin is, maar voor de gemiddelde mens is het geen slechte zaak, ook al is de theorie niet helemaal wetenschappelijk juist.
 
is brood nu iets wat je liever toch moet vermijden? snap het niet helemaal, eet zelf namelijk grotendeels mijn kcal uit brood. Wel volkoren natuurlijk.
 
is brood nu iets wat je liever toch moet vermijden? snap het niet helemaal, eet zelf namelijk grotendeels mijn kcal uit brood. Wel volkoren natuurlijk.
Brood kan prima deel uitmaken van een gebalanceerd dieet, m.a.w. een dieet dat voorziet in voldoende:
- eiwit (dus ook rekening houden met compleetheid en biobeschikbaarheid)
- vet (ook rekening houden met de balans hiervan)
- vitamines (rekening houden met vormen en biobeschikbaarheid)
- mineralen (rekening houden met vormen en biobeschikbaarheid)
(en eventueel)
- vezels
- koolhydraten

Als je het lekker vindt en je kan het in je schema verwerken is er geen reden om het te vermijden.
Als je het niet lekker vindt en/of het past niet in je schema voor wat dan reden dan ook, dan vermijdt je het. Geen rocket science dit.

Ik vraag me wel af of je schema in balans is als je kcal grotendeels uit brood komen.
 
Brood kan prima deel uitmaken van een gebalanceerd dieet, m.a.w. een dieet dat voorziet in voldoende:
- eiwit (dus ook rekening houden met compleetheid en biobeschikbaarheid)
- vet (ook rekening houden met de balans hiervan)
- vitamines (rekening houden met vormen en biobeschikbaarheid)
- mineralen (rekening houden met vormen en biobeschikbaarheid)
(en eventueel)
- vezels
- koolhydraten

Als je het lekker vindt en je kan het in je schema verwerken is er geen reden om het te vermijden.
Als je het niet lekker vindt en/of het past niet in je schema voor wat dan reden dan ook, dan vermijdt je het. Geen rocket science dit.

Ik vraag me wel af of je schema in balans is als je kcal grotendeels uit brood komen.

dankje voor de info, mijn schema is niet helemaal in balans. Ik eet brood alleen omdat ik op school niks anders weg krijg. Rijst in bakjes etc lukt mij gewoon niet van daar boterhammen, enigste wat mist is eigenlijk nog een eiwitrijk iets wat er bij zou moeten.
 
Oermensen aten wel graan

Seems legit

---------- Post toegevoegd 18 September 2013 om 12:57 ----------

is brood nu iets wat je liever toch moet vermijden? snap het niet helemaal, eet zelf namelijk grotendeels mijn kcal uit brood. Wel volkoren natuurlijk.

Hoeveel ingredienten heb je nodig om brood te maken?

-gist
-suiker en zout
-water
-bloem

In de winkel zul je op de verpakking zien dat er meer bij toegevoegd word.

Je kunt best brood eten maar liever maak ik het zelf dan kan ik het. Gezonder maken
 
Brood met pindakaas.. Wie is er niet groot mee geworden!? :rolleyes::D
 
Oermensen aten wel graan

Seems legit

---------- Post toegevoegd 18 September 2013 om 12:57 ----------



Hoeveel ingredienten heb je nodig om brood te maken?

-gist
-suiker en zout
-water
-bloem

In de winkel zul je op de verpakking zien dat er meer bij toegevoegd word.

Je kunt best brood eten maar liever maak ik het zelf dan kan ik het. Gezonder maken

heb ook gedacht het zelf te maken, kun je evt noten etc toe voegen. zal binnekort eens gaan kijken hiervoor
 
Ik eet ook het liefst zo min mogelijk brood.. En dan niet omdat ik geloof dat graan zo slecht is, maar omdat het vol wordt gestopt met broodverbeteraars, suiker en zout.

En verder sluit ik me aan bij wat al gezegd is in het topic. Zo min mogelijk onbewerkt voedsel eten en variatie aanbrengen.

En koolhydraatinname niet overdrijven, 30-40 en% is genoeg.
 
Ik hoorde laatst dat ze in brood uit de meeste supermarkten ook gewoon allerlei rotzooi, stof, grond en andere troep verwerken in met name donker brood. Wtf?!
 
Ik hoorde laatst dat ze in brood uit de meeste supermarkten ook gewoon allerlei rotzooi, stof, grond en andere troep verwerken in met name donker brood. Wtf?!

rotzooi, stof, grond en andere troep ... right.

volgens de verpakking:

tarwemeel, water, bakkersgist, broodzout, weipoeder, emulgatoren [E471, E482], plantaardige olie, dextrose.

dus dat moeten we dan maar geloven, want als je dat niet meer gelooft kun je überhaupt wel ophouden (met alles)
 
Back
Naar boven