XXL Nutrition

Brood wordt aangevallen

Heb je hier onderbouwingen voor?

Diabetes type 2 heeft volgens mij een andere oorzaak.
Exacte oorzaken diabetes type 2 zijn onbekend, maar meer dan genoeg aanwijzingen dat hoge suikerinname een van de oorzaken is.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20693348

Sugar-sweetened beverages and risk of metabolic syndrome and type 2 diabetes: a meta-analysis.
Malik VS, Popkin BM, Bray GA, Després JP, Willett WC, Hu FB.
Source
Department of Nutrition, Harvard School of Public Health, and Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Boston, MA, USA.
Abstract
OBJECTIVE:
Consumption of sugar-sweetened beverages (SSBs), which include soft drinks, fruit drinks, iced tea, and energy and vitamin water drinks has risen across the globe. Regular consumption of SSBs has been associated with weight gain and risk of overweight and obesity, but the role of SSBs in the development of related chronic metabolic diseases, such as metabolic syndrome and type 2 diabetes, has not been quantitatively reviewed.
RESEARCH DESIGN AND METHODS:
We searched the MEDLINE database up to May 2010 for prospective cohort studies of SSB intake and risk of metabolic syndrome and type 2 diabetes. We identified 11 studies (three for metabolic syndrome and eight for type 2 diabetes) for inclusion in a random-effects meta-analysis comparing SSB intake in the highest to lowest quantiles in relation to risk of metabolic syndrome and type 2 diabetes.
RESULTS:
Based on data from these studies, including 310,819 participants and 15,043 cases of type 2 diabetes, individuals in the highest quantile of SSB intake (most often 1-2 servings/day) had a 26% greater risk of developing type 2 diabetes than those in the lowest quantile (none or <1 serving/month) (relative risk [RR] 1.26 [95% CI 1.12-1.41]). Among studies evaluating metabolic syndrome, including 19,431 participants and 5,803 cases, the pooled RR was 1.20 [1.02-1.42].
CONCLUSIONS:
In addition to weight gain, higher consumption of SSBs is associated with development of metabolic syndrome and type 2 diabetes. These data provide empirical evidence that intake of SSBs should be limited to reduce obesity-related risk of chronic metabolic diseases.

Jawel, zoals ik al zei spelen lichaamsbeweging en overgewicht daarbij ook een heel belangrijke rol, maar als je ziet hoezeer het voedingspatroon de laatste 200 jaar veranderd is denk ik dat dat toch wel een heel groot aandeel heeft.
En zeker weten doe ik het niet en er is ook niemand die het zeker weet. Maar dit is gewoon een vraagstuk waarbij ik een beetje gezond verstand probeer te gebruiken.
Maar waar baseer je het op? Louter een correlatie? Want die zijn er genoeg over de laatste 200 jaar.

Nee, je lichaam kan het prima verteren en glucose is ook een hele belangrijke stof die je nodig hebt om in leven te blijven. Diabetes type 2 daarentegen is wel het directe gevolg van te hoge suikerconsumptie en dan heb ik het ook over eten met een hoge glycemische index zoals witbrood.
Complexe koolhydraten zijn wel veel minder schadelijk imo, maar daar zou ik eveneens niet meer van eten dan je nodig hebt.
Heb verder ook niks tegen graanproducten hoor, bedoel met name de veranderingen in voedingsgewoonten van de laatste 50-100 jaar waar het gigantisch omgeslagen is.
Dan heb jij vast een experimentele studie, en geen observationele studie, waar jij zo'n harde conclusie op baseert. Suikers bestaan overigens al tienduizenden jaren, afhankelijk van de regio zal zo'n 'oermens' ook flink wat fruit hebben lopen eten; fruit dus ook vermijden? Of toch maar niet een nutrient generaliseren naar uiteindelijke voedingsproducten? Tevens had jij het specifiek over het verteringsstelsel, waar ik dus op inhaakte. Echter geef je nu te kennen dat je lichaam het wel prima kan verteren, zo praten we langs elkaar heen.

Ja nogmaals, ik wijs dan weer naar het ontstaan van het tal aan welvaartsziekten. Als jij van mening bent dat dat allemaal aan andere variabelen toegeschreven kan worden, blijf dan vooral lekker eten waar je zin in hebt.
Doe ik ook, en ik eet tevens al ruim 10 jaar geen brood mocht je het je afvragen, ik vind het simpelweg niet lekker. Want inderdaad, ik eet waar ik zin in heb :o

Kan goed zijn dat dat huidige Westerse dieet wel veel minder slecht is ik denk, maar ik voel me echt 10x beter bij een levensstijl die in mijn ogen gezond is ;)
Dat is ook helemaal prima, maar je maakt hier in dit topic een aantal bijzondere statements.

Verder: waarom zouden wij specifiek moeten evolueren om iets als brood te kunnen verwerken? Hebben we ook ooit moeten evolueren om handig met een computer om te kunnen gaan, of om de huidige geneeskunde te laten werken op ons? Voor dat laatste hebben we van alles gesynthetiseerd wat levensverlengend bleek te zijn, maar voorheen niet bestond.

Laatst bewerkt:
Maar waar baseer je het op? Louter een correlatie? Want die zijn er genoeg over de laatste 200 jaar.
Baseer dat op een heel sterke correlatie, maar bovenal op mn gezond verstand.

Dan heb jij vast een experimentele studie, en geen observationele studie, waar jij zo'n harde conclusie op baseert. Suikers bestaan overigens al tienduizenden jaren, afhankelijk van de regio zal zo'n 'oermens' ook flink wat fruit hebben lopen eten; fruit dus ook vermijden? Of toch maar niet een nutrient generaliseren naar uiteindelijke voedingsproducten? Tevens had jij het specifiek over het verteringsstelsel, waar ik dus op inhaakte. Echter geef je nu te kennen dat je lichaam het wel prima kan verteren, zo praten we langs elkaar heen.
Ik baseer dat op die meta analyse die je hier boven aan de pagina ziet. En jij begint opeens over brood en granen alsof ik daar specifiek op doelde.. Zoals ik eerder al zei had ik het over het 'typisch Westerse dieet'.

Doe ik ook, en ik eet tevens al ruim 10 jaar geen brood mocht je het je afvragen, ik vind het simpelweg niet lekker. Want inderdaad, ik eet waar ik zin in heb :o

Dat is ook helemaal prima, maar je maakt hier in dit topic een aantal bijzondere statements.

Verder: waarom zouden wij specifiek moeten evolueren om iets als brood te kunnen verwerken? Hebben we ook ooit moeten evolueren om handig met een computer om te kunnen gaan, of om de huidige geneeskunde te laten werken op ons? Voor dat laatste hebben we van alles gesynthetiseerd wat levensverlengend bleek te zijn, maar voorheen niet bestond.
En nu begin je in je laatste zin wederom over brood

ik overschat mijn KH inname ook wel soms, elke ochtend havermout en dan 400 gram ongekookte volkorenpasta bij de andere maaltijden :) activiteit is dan wel 1.5u cardio en 1u KT

Baseer dat op een heel sterke correlatie, maar bovenal op mn gezond verstand.
Een correlatie blijft een correlatie.

Ik baseer dat op die meta analyse die je hier boven aan de pagina ziet. En jij begint opeens over brood en granen alsof ik daar specifiek op doelde.. Zoals ik eerder al zei had ik het over het 'typisch Westerse dieet'.
Dus je extrapoleert correlaties m.b.t. een specifieke nutrient naar een geheel dieet van een bepaalde populatie? Mijn gezonde verstand vertelt me dat dat geheel in strijd is met alles wat ik heb geleerd over inferentiele statistiek. Je hebt het over een typisch Westers dieet en struikelt er flink over dat ik brood aanhaal, maar je plaatst een meta-analyse over suiker?

En nu begin je in je laatste zin wederom over brood
Oke, je mag het ook lezen als:
Verder: waarom zouden wij specifiek moeten evolueren om iets als een typisch Westers dieet te kunnen verwerken? Hebben we ook ooit moeten evolueren om handig met een computer om te kunnen gaan, of om de huidige geneeskunde te laten werken op ons? Voor dat laatste hebben we van alles gesynthetiseerd wat levensverlengend bleek te zijn, maar voorheen niet bestond.

Kanttekening dat ik zelf ook geen voorstander oid. ben van het Westerse dieet (snap sowieso niet waarom dat wordt aangehaald in een topic over brood? Net als dat er nu specifiek suiker wordt aangehaald wat nog een stap verder is). Ik bedoel dus overigens niet dat je standpunt per definitie onjuist is, maar je onderbouwing rammelt.

Laatst bewerkt:
Er is een verschil tussen een oorzaak en 'het directe gevolg'. Een te hoge suikerconsumptie leidt tot vervetting als je een hypercalorisch voedingspatroon hebt, hierdoor heb je zeker een verhoogde kans op diabetes type 2. Ben je hypo of eucalorisch heeft dit geen directe gevolgen richting diabetes type 2.

Je praat ook over de GI, maar dan refereer je naar de stijging van insuline? Als dit het geval is, dan geeft een eiwit shake ook een zeer grote kans op diabetes type 2, door de hoge insulinepiek na het innemen van eiwitten.

Ik ben vooral onrustig over die verhalen van "fytinezuur" en "fytaten" wat uitsluitend in de vliesjes van volkoren producten voorkomt:o

Wat moet je dan denken van de onderstaande artikelen met wetenschappelijke bronnen?

"Fytinezuur hecht zich niet alleen aan of verwijdert belangrijke mineralen, maar remt enzymen af die we nodig hebben om ons voedsel te verteren, inclusief pepsine1 dat nodig is voor de verdeling van eiwitten in de maag, en amylase2 dat nodig is voor de verdeling van zetmeel in suiker. Trypsine, nodig voor de vertering van eiwitten in de dunne darm, wordt ook geremd door fytaten"

Bron:

Singh M en Krikorian D. remming van de in vitro trypsine activiteit door fytaat. Journal van landbouw en voedsel scheikunde 1982 30 (4): 799-800.

www.leefbewust.com/themas/fytinezuur_granen.html

Ik ben echt in verwarring, ik overweeg ernstig om terug over te schakelen naar witte rijst en wit brood aangezien de vliesjes ontdaan zijn bij deze producten, tenzij er mensen zijn hier die mij kunnen geruststellen, maar ik vrees er voor:dunno:

Zolang je een gebalanceerd dieet volgt waar voldoende dierlijke producten (eieren, vlees/organen, zuivel, vis) in zitten, hoef je je daar niet echt zorgen om te maken. Als je 80% van je vitamines/mineralen uit granen en andere fytinezuur bevattende bronnen haalt is het misschien een ander verhaal, maar als je voeding gewoon goed is (eieren+zuivel+vlees+vis + groentes/fruit + complexe koolhydraten) hoef je je geen zorgen te maken.

Vegetariërs hebben een "big problem" dan:D

Los van het feit dat een vegetarisch dieet een k*t dieet voor fags is, valt zelfs dat wel mee. Zijn volgens mij wel een paar studies te vinden waarin staat dat zelfs op een vegetarisch dieet er geen tekorten oid werden gevonden. Betekent niet meteen dat inname/opname dan optimaal is natuurlijk, maar in een gevarieerd en gebalanceerd dieet is het denk ik niet echt een punt om je zorgen over te maken.

Euh, voor een vegetariër en vooral veganisten is het sowieso al moeilijk om gevarieerd te eten hé, ik bedoel, hun voedingspatroon bestaat 70-80% uit groenten, granen en peulvruchten, de eiwitten moeten ze ook van granen, bonen en peulvruchten halen, waar dus veel fytinezuur en fytaten aanwezig is, dus veel variëren met zoals zuivel, vlees, vis, gevogelte en eieren kunnen ze al niet.

Maar ook voor een niet-vegetariër is het uitkijken, als ik al die studies moet geloven tenminste, ik vind het wel raar dat weinig mensen zich hier druk over maken, het kan toch niet zijn dat die studies liegen over fytinezuur en fytaten?:dunno:

Laatst bewerkt:
"Cereals are the primary sources of copper, manganese, and selenium in most diets and the major source of zinc in many vegetarian diets; flesh floods are the primary source of zinc and secondary source of selenium in omnivorous diets. Despite the apparent lower bioavailability of zinc, copper, manganese, and selenium in vegetarian diets because of the high contents of phytic acid and/or dietary fiber and the low content of flesh foods in the diet, the trace element status of most adult vegetarians appears to be adequate." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8172126

"Although it is clear that vegetarians have lower iron stores, adverse health effects from lower iron and zinc absorption have not been demonstrated with varied vegetarian diets in developed countries, and moderately lower iron stores have even been hypothesized to reduce the risk of chronic diseases." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12936958

"In conclusion, wheat products, except for wheat bran, do not have a negative impact on calcium absorption from the diet." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1941185

"In conclusion, the absorption of zinc was high and not affected by addition of oat bran." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10702590

"Addition of 16 g bran/d to the diet does not seem to impair the mineral absorption from the small intestine except that of Zn." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6288067

"It is concluded that wheat bran and, in particular, the cell-wall polysaccharides of bran, are unlikely to exert a significant effect on mineral absorption in man, in amounts customarily eaten, independently of the effect of phytate present in the bran." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6315050

"Plasma lipids, serum magnesium, ghrelin, and adiponectin concentrations, as well as substrate utilization and body weight, were not significantly changed by fiber intake." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16567814

"Cereals are the primary sources of copper, manganese, and selenium in most diets and the major source of zinc in many vegetarian diets; flesh floods are the primary source of zinc and secondary source of selenium in omnivorous diets. Despite the apparent lower bioavailability of zinc, copper, manganese, and selenium in vegetarian diets because of the high contents of phytic acid and/or dietary fiber and the low content of flesh foods in the diet, the trace element status of most adult vegetarians appears to be adequate." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8172126

"Although it is clear that vegetarians have lower iron stores, adverse health effects from lower iron and zinc absorption have not been demonstrated with varied vegetarian diets in developed countries, and moderately lower iron stores have even been hypothesized to reduce the risk of chronic diseases." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12936958

Oke, dit is goed om te weten, thanks voor de bron:thumbs:

Het gaat er niet per se om dat je er droog van zou worden, in dat opzicht maakt het niet zo veel uit als de GI hetzelfde is. Wel is het zo dat er in brood, zoals je het in de supermarkt koopt, gluten zitten bijvoorbeeld. Veel mensen voelen zich beter door deze weg te laten uit hun voedingspatroon.

Het gaat er niet per se om dat je er droog van zou worden, in dat opzicht maakt het niet zo veel uit als de GI hetzelfde is. Wel is het zo dat er in brood, zoals je het in de supermarkt koopt, gluten zitten bijvoorbeeld. Veel mensen voelen zich beter door deze weg te laten uit hun voedingspatroon.

Wat is er mis met gluten? Tenzij je allergisch bent...

Mensen gaan zich beter voelen door brood te laten staan? Vaak is dit het geval, maar denk ook aan het volgende:
- ze zijn vanaf dat moment bewuster met eten bezig en laten misschien wel meer dan brood alleen staan
- wat zat er op het brood? Chocopasta? Hagelslag? Of aten ze droog brood?
- wat eten ze er voor in de plaats? Fruit? Extra groente?

Misschien ligt het niet perse aan het brood weglaten, maar kan het ook aan andere variabelen liggen.

• Topic Starter Topic Starter
Zo dat is een aardig draadje geworden. Ga het is doorlezen op mijn gemak van het weekend. Even weinig tijd gehad voor internet laatste weken door het weer vinden van een baan. Bedankt in ieder geval voor alle bijdrages!

Wat ik even vluchtig heb gezien is dat er in ieder geval niet één waarheid bestaat.

zelfs zonder wetenschappelijke onderbouwing slaat het idee dat we moeten eten als onze oermens nergens op. Er is nog nooit een generatie mensen zo oud geworden als de huidige oudjes, zouden we daar niet naar moeten kijken? wie weet hoe gezond deze jagers/verzamelaars waren? Evolutie valt hier behoorlijk buiten, ons spijsverterings systeem past zich razend snel aan.

Het mooiste voorbeeld hiervan is te vinden in China. Onder de nu 60 jarige chinezen is meer dan 90% lactose intolerant. Dankzij welvaart en kijken naar het westen etc. zijn veel van deze mensen melk gaan drinken. 2 generaties verder ligt dit percentage nog maar rond de 40%. (in de onderzochte stedelijke gebieden)

Et voila een sterk staaltje aanpassingvermogen van het menselijk lichaam. Als dit binnen 2 generaties kan, wat zegt dat dan over het verhaal van de jagers/verzamelaars?

Laatst bewerkt:
zelfs zonder wetenschappelijke onderbouwing slaat het idee dat we moeten eten als onze oermens nergens op. Er is nog nooit een generatie mensen zo oud geworden als de huidige oudjes, zouden we daar niet naar moeten kijken? wie weet hoe gezond deze jagers/verzamelaars waren? Evolutie valt hier behoorlijk buiten, ons spijsverterings systeem past zich razend snel aan.

Het mooiste voorbeeld hiervan is te vinden in China. Onder de nu 60 jarige chinezen is meer dan 90% lactose intolerant. Dankzij welvaart en kijken naar het westen etc. zijn veel van deze mensen melk gaan drinken. 2 generaties verder ligt dit percentage nog maar rond de 40%. (in de onderzochte stedelijke gebieden)

Et voila een sterk staaltje aanpassingvermogen van het menselijk lichaam. Als dit binnen 2 generaties kan, wat zegt dat dan over het verhaal van de jagers/verzamelaars?
Heb je bron van die lactose intolerante chinezen? Sta er wel voor open, maar heb wel moeite het te geloven zonder bron...

Terug
Naar boven