Fitness Seller

buikspieren

timmoesz

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
vraag 1:
Ik train 6 maanden buikspieren en heb een vet percentage van 11.5. Ik wil dikke buikspieren, zou ik crunches en side crunches enz. met gewichten doen bv. 3 sets van 10 reps met kg 10 of zou ik zonder gewichten doen bv 3 sets van 50 reps. Wat is het beste voor dikke zichtbare abs te krijgen??

vraag 2:
Als ik in de spiegel op een verre afstand zie(5m van de spiegel) dan zie ik mijn buikspieren goed en als ik dicht in de spiegel kijk (0.5m van de spiegel) dan zie ik mijn buikspieren bijna niet ?? Ben ik gek ?? xD

vraag 3:
Hoe krijg ik een diepe verticale lijn tussen mijn buikspieren bestaan er speciale oefeningen daarvoor ?

srry dat ik zoveel vragen stel.

Voor een goede zichtbare sixpack is een laag vetpercentage belangrijk.

11,5 is prima maar een procent of 1 á 2 zou helpen bij het zichtbaar maken.

Dat je het in de spiegel van afstand beter ziet dan veraf komt hoogstwaarschijnlijk door de schaduw.

Zoals met alle spiergroei gaat het om intensiteit, dus voor echte spiergroei kun je beter lager in herhalingen zitten en zwaarder qua gewicht.

Een speciale oefening voor de lijnen bestaat er niet, hoe groter de buikspieren hoe zichtbaarder de lijnen.

Daarbij komt ook nog een stukje genen om de hoek kijken, of je een voorbeeld sixpack krijgt en hoe je spieren liggen is voornamelijk genetisch bepaald.

• Topic Starter Topic Starter
Voor een goede zichtbare sixpack is een laag vetpercentage belangrijk.

11,5 is prima maar een procent of 1 á 2 zou helpen bij het zichtbaar maken.

Dat je het in de spiegel van afstand beter ziet dan veraf komt hoogstwaarschijnlijk door de schaduw.

Zoals met alle spiergroei gaat het om intensiteit, dus voor echte spiergroei kun je beter lager in herhalingen zitten en zwaarder qua gewicht.

Een speciale oefening voor de lijnen bestaat er niet, hoe groter de buikspieren hoe zichtbaarder de lijnen.

Daarbij komt ook nog een stukje genen om de hoek kijken, of je een voorbeeld sixpack krijgt en hoe je spieren liggen is voornamelijk genetisch bepaald.

Dus is het beter om bv 10 reps met 10 kg te doen in plaatsvan 50 reps zonder kg ?? :)

Squats
Ab roll-outs
Hanging leg raises

Het gaat om de intensiteit, en ik denk dat die bij 50 herhalingen zonder gewicht hoger is.

Maar als je het hebt over 25 reps met 10 kg dan is die weer hoger dan zonder gewicht denk ik zo.

Ik denk dat de experts hier meer zinnigs over kunnen zeggen.

Voor mijzelf werkt buikspieroefeningen incl gewicht beter dan een 300tal situps bijvoorbeeld.

Dat je van afstand beter ziet zal wel met de lichtinval te maken hebben.
Voor die 'verticale streep' (linea alba) moet je vetpercentage flink omlaag.
Voor dikkere buikspieren moet je zwaar squatten en deadliften en military pressen.

Onderarmen, kuiten en buikspieren groeien voornamelijk op een hoger aantal reps t.o.v. de meeste spieren.
Komt voornamelijk door dat de ROM van deze oefeningen vrij klein zijn en deze spieren ook veel op uithoudingsvermogen getraind zijn.

Ik zou uit gaan van 20-25 reps met het maximale gewicht waarmee je deze reps kunt behalen.

Onderarmen, kuiten en buikspieren groeien voornamelijk op een hoger aantal reps t.o.v. de meeste spieren.
Komt voornamelijk door dat de ROM van deze oefeningen vrij klein zijn en deze spieren ook veel op uithoudingsvermogen getraind zijn.

Ik zou uit gaan van 20-25 reps met het maximale gewicht waarmee je deze reps kunt behalen.

*topic hijack*

Bij kuiten en onderarmen vind ik persoonlijk juist een wat lager gewicht met 10-12 herhalingen juist fijner, maar dan wel heel erg "knijpen". Dit kan niet echt bij de buikspieren. Hoe kijk jij hier tegenaan?

Ik ga eens probere met 20 reps met 5 kg en dan zo opbouwen. Zou ik de gewichten vashouden op mijn borst of achter mijn hoofd ?

*topic hijack*

Bij kuiten en onderarmen vind ik persoonlijk juist een wat lager gewicht met 10-12 herhalingen juist fijner, maar dan wel heel erg "knijpen". Dit kan niet echt bij de buikspieren. Hoe kijk jij hier tegenaan?

ik vind bij kuiten persoonlijke beter om 20 reps 3 tedoen standing calf raises, en dan 3x12 seated calf raises

Ik ga eens probere met 20 reps met 5 kg en dan zo opbouwen. Zou ik de gewichten vashouden op mijn borst of achter mijn hoofd ?

Wat je zelf het fijnste vindt, maar op je borst zal je meer gewicht moeten aankunnen dan achter je hoofd ivm hefboom effect.

*topic hijack*

Buikspieren train ik zelf meer explosief in de concentrische fase en langzaam in de excentrische fase.

Wat dat knijpen betreft, wat bedoel je dan precies? Dat je je reps veel meer gecontroleerd uitvoert, dus dat de rep 2-3 x zo lang duurt?
Dan heb je eigenlijk nog steeds hetzelfde effect, maar dan meer gericht op het TUT (time under tension) gebeuren. De X aantal seconden dat je je spieren dan onder spanning hebt staan, zou dan het zelfde zijn als je spieren onder spanning staan bij een hoog aantal reps. Voor buikspieren zou bijvoorbeeld de Front Plank hiervan een voorbeeld zijn.

Wat nou echt het meest effectief is, zou ik niet weten.
Heb hier meerdere studies voorbij zien komen die beweren dat de TUT theorie het beste is voor het vergroten van de spiervezels, maar ook meerdere studies die bewijzen dat met explosieve kracht het meeste bereikt kan worden.

Buikspieren train ik zelf meer explosief in de concentrische fase en langzaam in de excentrische fase.

Wat dat knijpen betreft, wat bedoel je dan precies? Dat je je reps veel meer gecontroleerd uitvoert, dus dat de rep 2-3 x zo lang duurt?
Dan heb je eigenlijk nog steeds hetzelfde effect, maar dan meer gericht op het TUT (time under tension) gebeuren. De X aantal seconden dat je je spieren dan onder spanning hebt staan, zou dan het zelfde zijn als je spieren onder spanning staan bij een hoog aantal reps. Voor buikspieren zou bijvoorbeeld de Front Plank hiervan een voorbeeld zijn.

Wat nou echt het meest effectief is, zou ik niet weten.
Heb hier meerdere studies voorbij zien komen die beweren dat de TUT theorie het beste is voor het vergroten van de spiervezels, maar ook meerdere studies die bewijzen dat met explosieve kracht het meeste bereikt kan worden.

Hmm, met knijpen bedoel ik uhm.. bij bijvoorbeeld calfraises; als je dan bijna op je tenen staat zeg maar, dan hem echt even een halve seconden vasthouden en volspannen. Bij triceps vind ik dit bijvoorbeeld ook heerlijk, als je dan tricep extensions doet en je zit op het punt dat je onderarm gestrekt is om dan nog even extra die tricep aan te spannen.

TUT is volgens mij al meerdere keren ontkracht? Dacht dit laatst nog ergens gelezen te hebben. Met de grotere oefeningen ben ik meer fan van het explosieve en dan volgens de richtlijnen van "the perfect rep (t-nation)" Langzame negatieve reps geloof ik wel heilig in als ik op een plateau zit qua kracht.

Front Planks zie ik als een "andere" buik oefening. Met front planks pak je toch meer de stabilisatie spieren aan in die gordel daar en die bedoel ik altijd als praat over de "onderste" buikspieren. Aangezien je 6/8pack toch 1 spier is en je geen nadruk kan leggen op bijvoorbeeld je bovenste 4 en je onderste 4 (hoevaak dit ook gezegd wordt).

dieet

Precies. VP omlaag does the trick

Kan er me iemand zeggen welke de beste workouts zijn voor je abs. Ik train ze thuis. :)

In hoeverre vindt je de ab rollouts een effect hebben op de ontwikkeling van de abs?

Vindt het zelf wel een chille oefening maar doe hem helaas niet zo vaak, aangezien ik mn abs weinig train..

Voor mijn gevoel is het een van de beste tools voor de ontwikkeling van sterke abs, in combinatie met bijv. squats.

Waarom train je abs weinig dan? Ik denk dat je, na welke training dan ook, prima een paar sets ab roll outs kan doen. Of je doet wat anders, verzwaarde planks, hanging leg raises etc.

Terug
Naar boven