Persoonlijk vind ik leg raises nu ook niet de beste buikspieroefening hoor. Vooral omdat de heupbuigers bij velen onder onders (zo niet bij iedereen) de beweging domineren.
Laatst las ik hier op het forum een heel interessante reactie van een fysiotherepeut. Om een spier te trainen, moet je eens kijken naar wat het DOEL van die specifieke spier is. Als we denken aan quadriceps of lats bijvoorbeeld, dan is de bijhorende beweging en het doel van die spieren heel duidelijk: opstaan uit een squat en optrekken.
Als we nu eens gaan kijken naar het doel van de buikspieren, dan zien we dat een crunch-beweging (en een leg raise-beweging) van nature bij de mens eigenlijk niet vaak voorkomt. De buikspieren dienen met name voor stabilisatie. Ter bescherming van de wervelkolom en als ondersteuning bij andere oefeningen. Bij de obliques kun je ook nog denken aan rotatie-bewegingen tijdens het lopen of bij vechtsporten bijvoorbeeld. Dàt zijn natuurlijke bewegingen voor je buikspieren en zo zou je ze in de eerste plaats ook moeten trainen.
(Dat kan overigens ook de reden zijn dat traps bij veel mensen sneller groeien door farmer's walks dan door shrugs, omdat de shrug eigenlijk een beweging is die de mens zelden maakt buiten de bodybuilding-context. De farmers walk daarentegen wel.)
Ik heb zelf veel vooruitgang in kracht én massa gemerkt dankzij:
- Planks
- Palloff presses
- Suitcase carries (eigenlijk farmers walks met één hand)
- Planks op een swiss ball
Dat zou de basis minstens moeten zijn. Al is het maar voor de gezondheid van je rug. Wil je dan toch per sé nog een extra crunch-beweging erbij doen, doe dan een hele normale crunch. En vergeet niet dat dat eigenlijk maar een hele korte beweging is.
Dat vind ik persoonlijk een veel betere aanpak mbt buikspieren.