XXL Nutrition

Hulp bij frequentie/spierpijn

Een oprechte vraag vanuit interesse, hebben jij of de geleerden die op hoog niveau sporten ook een buitensporig gespierd lichaam opgebouwd door middel van zo een stijl van trainen?
Haha.. ouwe egotripper. Dave Tate, Matt Wenning, Alexander Bromley, John Meadows. Misschien niet allemaal buitensporig gespierd, maar wel buitensporig veel ervaring en dito gepresteerd.

Ik ben zelf maar een prutser die vooral veel persoonlijke uitdagingen tegen is gekomen en heeft opgelost. Het zijn wel uitdagingen die ik de meeste mensen hier zie hebben trouwens, al gaat iedereen er anders mee om. Ik kom in ieder geval stapje voor stapje vooruit, maar zo geweldig als jou zal ik natuurlijk nooit worden.

Haha.. ouwe egotripper. Dave Tate, Matt Wenning, Alexander Bromley, John Meadows. Misschien niet allemaal buitensporig gespierd, maar wel buitensporig veel ervaring en dito gepresteerd.

Ik ben zelf maar een prutser die vooral veel persoonlijke uitdagingen tegen is gekomen en heeft opgelost. Het zijn wel uitdagingen die ik de meeste mensen hier zie hebben trouwens, al gaat iedereen er anders mee om. Ik kom in ieder geval stapje voor stapje vooruit, maar zo geweldig als jou zal ik natuurlijk nooit worden.
Goed verhaal, geeft nog steeds geen concreet en onderbouwt antwoord op de gestelde vragen.

Soms kan eigen ervaring (zonder onderbouwing door geleerden of artikelen etc.) Ook heel nuttig zijn.
Voor het gros van de sporters werken de soort van "standaard" methodes prima.
Maar dan nog is t ook eigen ervaring wat voor iemand persoonlijk goed werkt.
Het gaat om het delen van info. Ook als het je eigen ervaring is. TS kan dan zelf verschillende methodes proberen.
Misschien is een minder snelle en minder effectieve methode juist iets wat voor iemand beter vol te houden is.

Het is een marathon en geen sprint en ook als Her langer duurt. De weg naar je doel moet ook leuk en doenbaar blijven. Des te langer hou je t vol.

En door misschien andere dingen te proberen leer je ook je lijf beter kennen.

Gewoon even mijn persoonlijke mening.🫣

Soms kan eigen ervaring (zonder onderbouwing door geleerden of artikelen etc.) Ook heel nuttig zijn.
Het gaat om het delen van info. Ook als het je eigen ervaring is. TS kan dan zelf verschillende methodes proberen.
Misschien is een minder snelle en minder effectieve methode juist iets wat voor iemand beter vol te houden is.

Het is een marathon en geen sprint en ook als Her langer duurt. De weg naar je doel moet ook leuk en doenbaar blijven. Des te langer hou je t vol.

Tuurlijk kan eigen ervaring 'nuttig' zijn in bepaalde zaken, maar dan is er meer context nodig. Aannemend dat BigGuy een man is en TS een vrouw is welke de focus op glute growth wil leggen ben ik wel erg benieuwd naar die context voor de eerdere uitspraken. Laten we niet doen alsof mannen primair glutes trainen versus hoe vrouwen hun trainen indelen. Als je dan aan komt met uitspraken terwijl o.a @Maximum Effort genoeg ervaring heeft om dit tegen te spreken, blijft reageren zonder verdere uitleg dan is daar een geldige vraag waar dit dan vandaan komt.

Zeker als mensen beginnen, er is al genoeg loze informatie online te vinden door alle InFlUeNcErs. Iedereen kan wel wat roepen, maar daar is TS niet mee geholpen. Tenzij BigGuy een booty heeft ala Kim K, maar dat zou wel een grote uitzondering zijn.

Maar zonder onderbouwing of onderzoek. Hoe weet je dan dat het door de "pomp/glute bands" komt of door de kwalitatieve sets die daarbuiten om zijn gedaan. En wellicht was de progressie nog beter geweest als er wel was getraind zoals ik eerder benoemde?

En wellicht was de progressie nog beter geweest als er wel was getraind zoals ik eerder benoemde?
Wat een kolder. Ik heb nooit gezegd dat ze niet zou moeten trainen zoals jij zegt. Dat is wat jij ervan maakt in je hoofd. En in plaats van dat je de waarde van wat ik zeg probeert in te zien ga je een lopen bashen om jezelf te bewijzen, op zoek naar validatie. Dat is precies waarom ik hier niet vaak in discussie ga. Ik vind mijn tijd te waardevol voor die negatieve aandachtzoekerij.

Wat mij betreft vormt de training zoals jij omschreef de basis. Lichtere trainingen kunnen tegelijkertijd ook nuttig zijn. Als jij daar anders over denkt dan is dat prima. Andersom geldt dat ik ergens ook anders over kan denken. Deal with it.

Het is een beetje een bijzaak in het topic, maar..

Ik vind persoonlijk voor pomp werk juist de constante resistance van gewichten effectiever en prettiger, je mist anders toch weerstand in een overgroot deel van de beweging. Het lichtere deel lijkt dan meer cardio, los van die bedoelde spiergroep.

Als je wilt oefenen/leren tegen dat elastische in te accelereren ok daar kunnen bands voor zijn, zelf heb ik daar nooit een nut van gemerkt zelfs geen overdracht bij krachttraining. Anderen geloof ik natuurlijk best.

Wellicht is het handig om een manier te zoeken om te (leren) doseren. Dan kan je naar je lichaam luisteren en trainingsvolume, intensiteit en frequentie opbouwen.
Hoe kan dat concreet?

Ik denk zelf dat de 'norm' die hier genoemd is, 2-3x per week 5-6 moeilijke sets, een goed uitgangspunt is. Zeker een goed begin. Dan kun je met ervaring of voor verschillende doelen (kracht) praktisch in resultaten merken meer nodig te hebben. Het traint door spierpijn heen en dat zou (vind ik) meestal gewenning moeten geven waardoor die spierpijn verdwijnt of afneemt. Daarom is spierpijn ook geen handige richtlijn om je training naar in te delen.

Verder, om niet te "overtrainen," of laten we zeggen te ver gaan, dat ligt lastiger. Want zelfs met weinig werk kun je jezelf kapot maken, maar er moet wel hard gewerkt worden...

Ik neig er zelf ook toe om altijd tot het uiterste te gaan en heel veel te doen maar mijn oplossing is geworden om dat (maximaal maar net niet echt falen) aan het eind van een trainingsperiode (van 4-5 of zelfs 10-12 weken) te plannen en daar vanaf een minimale trainingsprikkel stap voor stap training na training naartoe te werken. Licht beginnen en steeds een kilo erbij, of weinig reps en steeds een rep meer. Dat geeft heel veel hard (genoeg) werk, en wordt weer rustig na (bijna) tegen de muur op te lopen.

Blessurepreventie zie ik daar redelijk los van, meer een kwestie van hoe je oefeningen uitvoert, dan van hoeveel (en vaak) werk je op papier plant.

Laatst bewerkt:
Wat een kolder. Ik heb nooit gezegd dat ze niet zou moeten trainen zoals jij zegt. Dat is wat jij ervan maakt in je hoofd. En in plaats van dat je de waarde van wat ik zeg probeert in te zien ga je een lopen bashen om jezelf te bewijzen, op zoek naar validatie. Dat is precies waarom ik hier niet vaak in discussie ga. Ik vind mijn tijd te waardevol voor die negatieve aandachtzoekerij.

Wat mij betreft vormt de training zoals jij omschreef de basis. Lichtere trainingen kunnen tegelijkertijd ook nuttig zijn. Als jij daar anders over denkt dan is dat prima. Andersom geldt dat ik ergens ook anders over kan denken. Deal with it.
Ik bash je niet? Hahah

Terug
Naar boven