Het is een beetje een bijzaak in het topic, maar..
Ik vind persoonlijk voor pomp werk juist de constante resistance van gewichten effectiever en prettiger, je mist anders toch weerstand in een overgroot deel van de beweging. Het lichtere deel lijkt dan meer cardio, los van die bedoelde spiergroep.
Als je wilt oefenen/leren tegen dat elastische in te accelereren ok daar kunnen bands voor zijn, zelf heb ik daar nooit een nut van gemerkt zelfs geen overdracht bij krachttraining. Anderen geloof ik natuurlijk best.
Wellicht is het handig om een manier te zoeken om te (leren) doseren. Dan kan je naar je lichaam luisteren en trainingsvolume, intensiteit en frequentie opbouwen.
Hoe kan dat concreet?
Ik denk zelf dat de 'norm' die hier genoemd is, 2-3x per week 5-6 moeilijke sets, een goed uitgangspunt is. Zeker een goed begin. Dan kun je met ervaring of voor verschillende doelen (kracht) praktisch in resultaten merken meer nodig te hebben. Het traint door spierpijn heen en dat zou (vind ik) meestal gewenning moeten geven waardoor die spierpijn verdwijnt of afneemt. Daarom is spierpijn ook geen handige richtlijn om je training naar in te delen.
Verder, om niet te "overtrainen," of laten we zeggen te ver gaan, dat ligt lastiger. Want zelfs met weinig werk kun je jezelf kapot maken, maar er moet wel hard gewerkt worden...
Ik neig er zelf ook toe om altijd tot het uiterste te gaan en heel veel te doen maar mijn oplossing is geworden om dat (maximaal maar net niet echt falen) aan het eind van een trainingsperiode (van 4-5 of zelfs 10-12 weken) te plannen en daar vanaf een minimale trainingsprikkel stap voor stap training na training naartoe te werken. Licht beginnen en steeds een kilo erbij, of weinig reps en steeds een rep meer. Dat geeft heel veel hard (genoeg) werk, en wordt weer rustig na (bijna) tegen de muur op te lopen.
Blessurepreventie zie ik daar redelijk los van, meer een kwestie van hoe je oefeningen uitvoert, dan van hoeveel (en vaak) werk je op papier plant.