MuscleMeat

Bulken of cut (zie foto)

bobo112

Novice
Waardering
0
Lengte
1m86
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
Beste mensen,

ik ben allereerst een beginner in deze sport en zit nu al een beetje in een dilemma.
Ik ben 28 jaar, 1.86 lang, weeg ongeveer 81 kilo en heb nog nooit in me leven gesport.
Ben altijd al wat slank geweest maar doordat er bij mijn laatste werkgever een burgerking om de hoek zat en ik te lui ben om s'morgens zelf mijn lunch te maken heb ik daar 3 jaar lang, 5 dagen in de week elke dag burgerking gegeten. Met als resultaat dat ik een klein buikje heb.

Nu ben ik 2 weken actief bezig met fitnessen (6 x per week) om de oefeningen een beetje onder de knie te krijgen en ben nu op het punt gekomen om aan mijn voeding te beginnen.

En hier begint het dilemma. Ik heb mijn vetpercentage laten meten en hieronder op de foto is het resultaat.

Wat is nu het verstandigst eerst een cut dieet volgen om mijn buik weg te werken en vervolgens te beginnen aan een bulk dieet of toch andersom?

Mijn doel is om meer spiermassa te krijgen.

Dit zijn foto's die vanochtend zijn gemaakt:

foto_1.png

foto_2.png

foto_3.png

Vetpercentage:

foto_4.png

Als je doel is om spiermassa aankomen moet je gaan (clean) bulken. Enige nadeel is wel dat je dan je spieren niet zo goed ziet dan dat als je droog staat. Als je nog nooit heb getraind kom je in het begin best wel snel spier aan, de zogeheten 'beginners gain', dus zou je het eventueel nog kunnen combineren. Bijvoorbeeld op trainingsdagen op onderhoud (of iets er boven) eten en op rustdagen 500 kcal onder onderhoud ongeveer. Wel het 'goede' voedsel eten en eiwitten op 2gr / kilo lichaams gewicht. Dan ben je binnen een paar maanden van je buik af en zet je een deel spieren aan met je beginners gain. Als je eenmaal je vetpercentage hebt bereikt die je wilt bereiken zou ik gaan cleanbulken om zo optimaal spieren aan te zetten. Het is altijd afwegingen maken, maar ik zelf vind het fijner als je de spieren als het ware ziet, ipv dat ze onder een vetlaag zitten. Je zou dan wel een voedingsschema moeten maken om zo het snelst en optimaalste resultaat te bereiken, de app MyFitnesspall is een fijne app om te kijken hoeveel kcal je nou daadwerkelijk binnenkrijgt en kun je een beetje vooruit plannen. Ook zul je een goed trainschema moeten vinden, ik zou beginnen met een fullbody schema, hierbij train je 3x per week dezelfde spieren zodat ze vaker geprikkeld worden, op de grote oefeningen pak je elke keer indien mogelijk 2,5 kg erbij om zo een 'overload' te creëren. Ook is fullbody fijn omdat je zo de oefeningen beter onder de knie krijgt omdat je ze vaker doet. Je kan bijvoorbeeld 3x in de week fullbody doen op maandag - woensdag- vrijdag en 1 of 2 x cardio als je dat fijn vind. Een goed trainingschema om spieren aan te zetten bevat de volgende oefeningen: Squatten (stimuleert testosteron), bankdrukken, Millitary Press, Deadlift en een goede rugoefening bijvoorbeeld Bent Over Row of T-bar Row. Op internet of hier op DBB staan genoeg goede fullbody schema's. voor de rest staat in de voedsel sectie goede stickies mbt het samenstellen van een voedingsschema en alle basis principes van voeding.
Hopelijk heb je hier iets aan,

Dit is echt een no:brainer hoor: CUTTEN

5 dagen per week burgerking zou ik ook wel willen. goddamnnnnnnn

14% ?

Je moet doen wat voor jezelf goed voelt.
Als jij in de zomer per se slank wilt zijn, kun je cutten. Je bent een beginner, dus in combinatie met krachttraining zul je zeker wel wat massa aankomen, maar voor de zomer laag in vet en veel massa, gaat niet lukken.
Boeit het je helemaal niet hoe je eruit ziet met de zomer, kun je inderdaad gaan cleanbulken of op onderhoud eten.

Zo lang en vaak burgerking en er dan toch zo uit zien? JALOERS! Denk dat veel mensen een stuk meer zouden hebben dan jij hebt.

Ik ben het er mee eens dat je eerst moet gaan cutten. Breed worden is leuk maar als er nog een redelijke laag vet overheen zit zal je je nog niet echt goed voelen omdat je dan gewoon dikker lijkt. Dus ik zou eerst hard werken om je vet % te verlagen (ook met het zicht op de zomer)

Sowieso zal het grootste deel van de wereld je er beter (en gezonder) uit vinden zien als je een laag vet % hebt dan dat je veel spieren hebt met een laag vet eroverheen.

Wow iedere dag burgerking... Wat een droom leven!

Terug
Naar boven