Fitness Seller

cardio

psy4

Novice
Waardering
1
hey iedereen
klein vraagje:
ik lees hier veel dat de meeste hun cardio doen na de krachttraining maar hoe zit het dan met je eiwitshake of je creatine met dextrose (of gelijk wat) die je moet nemen normaal gezien direct na je training?nemen jullie je die dan toch direct na krachttraining en gaan dan pas cardio doen of nemen jullie het pas na die cardio dan. ???
hopelijk kunnen jullie me helpen :D

ik ben zelf geen voorstander van cardio na je kt, ik ga meer voor het geconcentreerd trainen, cardio komt op een aparte dag en dan nog beperkt ook,anders gaat het ten koste van je opgebouwde spieren.

persoonlijk denk ik dat je eiwit beter voor je training kan nemen en je creatine,tja dat hoeft niet speciaal na je training, ik zou na je training eerder glutamine nemen en je crea eerder op de dag,na je ontbijt ofzo.

Ik neem altijd na de cardio pas:

1. Anders krijg ik zeker last van mijn maag tijdens de cardio.
2. Anders denk ik dat je shake e.d. als brandstof wordt gebruikt ipv 'herstelstof'

Iemand anders nog ideen hierover?

Ja lijkt me logisch toch..

Pas na de cardio is je training afgelopen en je doet die cardio juist na je training omdat dan je glyceen voorraden (spier en lever) uitgeput zijn,zodat je lichaam sneller overschakelt op vet als brandstof..

Het is het zelfde principe als cardio na een nacht slapen dat is ook tot wel 300% effectiever dan s middags op een volle maag. (met als reden die glyceen voorraden).

Na de gewichtstraining en cardio neem je je postworkoutshake MET eiwit en een bron van simpele suikers om de glyceen voorraden weer aantevullen en het herstel te bevoorderen. (de eiwit lijken me wel duidelijk toch waarvoor die na de training genomen worden...)

Dit is tenminste als je cardio doet voor vetverbranding, wat de meeste BB wel doen volgens mij..
Als je puur voor cardiovasculaire doeleinden cardio doet en zoveel mogelijk spiermassa wil behoudenbeschermen zou je eerst een shake kunnen nemen...maar als je doel vetverbranding is dan eerst de cardio en dan de shake..

B.

na mijn cardio.

een ding wat ik nou nog steeds niet vat.. Er word hier telkens gesproken over het feit dat, als je glyceen voorraden opzijn en je doet aan cardio, dat dan je vet aangesproken word.
maar als hebben we het over KT en je glyceen voorraden zijn op, dan is iedereen beangstigend over het feit dat er massa verloren gaat.
maar wat is dan het verschil tussen de lege glyceen vooraden tijdens KT en Cardio?
volgens mij gaat er met bijde massa verloren, of zie ik dit nu verkeerd?

Je verbrand ALLEEN vet door middel van cardio..omdat dan je hartslag op een bepaald nivo komt wat vereist is voor vet-verbranding.

Als je glyceen voorraden opzijn en je doet GEEN cardio dan gaat je lichaam eerder over op het verbranden van SPIER/SPIEREIWIT dan dat het vet gaat verbranden, dit omdat je geen koolydraten in je lichaam hebt die om gezet kunnen worden door de lever in glyceen wat brandstof is voor je lichaam/spieren.

Dit komt door de lichamelijke evolutie van het menselijk lichaam het was vroeger belangrijker om veel vetreserves te hebben dan veel spiermassa om een aantal redenen waar ik niet op in ga..maar het lichaam gaat dus eerder over op het verbranden van spier/spiereiwit als er geen koolydraten zijn dan dat het vet gaat verbranden...want dat kan alleen door middel van CARDIO..

Wanneer zijn je glyceen voorraden het laagst en heb je geen koolydraten meer in je buik??

Juist s morgens vroeg na een lange nacht en na de kt.

B.

dat je alleen middels cardio vet verbrand is onzin, juist ook door zware kt kan je heel goed afvallen.kijk eens op deze site bijv.
[Link niet meer beschikbaar]

overigens als je cardio doet voor vetverbranding is het aan te raden of aminozuren te nemen 3 a 6 gram van te voren of 10/20 gram whey isolaat
vooraf geen voedsel verder
tijdens je training water en direct erna whey of ei eiwitten
na ong 90 min neem je 40 a 80 gram langzmae koolhydraten zoals havermout of roggebrood in combinatie met proteine uit vast voedsel bijv. biefstuk of eieren

en je glycogeen is ook helemaal niet "uitgeput" na een KT. Niet als je een gewoon KH-rijk dieet volgt. (op een low / no-carb dieet kun je met zo'n 12 sets per spiergroep je glycogeen aardig opmaken) Het glycogeen is wel minder, maar zeker niet OP na een normale KT. (en 's nachts neemt je spier-glycogeenvoorraad echt niet af)

Tijdens inspanning wordt de glycogeenvoorraad in je spier aangesproken.
Maar wanneer je dagelijks een koolhydraatrijk voedingspatroon aanhoud, is de hoeveelheid de volgende dag weer op het oude nivo.
Juist dat koolhydraatrijk eetpatroon zorgt ervoor dat je voor iedere training met goed gevulde glycogeenvoorraden van start kunt gaan.
Als je veel sport maar te weinig koolhydraten eet,dan raakt die glycogeenvoorraad na enkele dagen uitgeput.

Hoe kom je dr bij dat je glyceen voorraden niet uitgeput zijn na een
krachttrainingssessie en nachtrust?

Tuurlijk zijn die wel aangesproken,misschien niet leeg ...maar wel degelijk "depleted" om het is mooi te zeggen..

Dat is DE reden dat cardio s morgens voor ontbijt en direct na KT zo effectief is..

En waarom zou ik aminozuren of whey VOOR me cardio nemen als me voornaamste doel vetverbranding is? en dan riskeren dat dat als brandstof gebruikt word? Ik wil juist dat me maag leeg is...

Plus dat als je effectief vet wil verbranden..een koolydraat RIJK dieet volgen wel het laatste is wat je moet doen..(Maar das puur mijn mening en die van me vriendjes..lol)

B.

Een eiwit shake voor de cardio is gunstig voor spierbehoud, dat hebben verschillende onderzoeken aangetoond, ook bleek in die onderzoeken dat je er nauwelijks minder vet door verbrandt. En vet verbranden doe je in principe met elke activiteit die meer energie kost dan je hebt gegeten, dus niet alleen met cardio.

Behomont zei:
Hoe kom je dr bij dat je glyceen voorraden niet uitgeput zijn na een krachttrainingssessie en nachtrust?

omdat je er veel moeite voor moet doen om ze depleted te krijgen... 3 dagen < 100 gram KH en 12 sets per spiergroep (bron: UD 2.0) Een nachtrust maakt ze niet leeg. Een KT sessie doet een goede worp, maar dan moet je ze niet gaan aanvullen met een PWO-dextrose shake en zo.

Tuurlijk zijn die wel aangesproken,misschien niet leeg ...maar wel degelijk "depleted" om het is mooi te zeggen..

Dat is DE reden dat cardio s morgens voor ontbijt en direct na KT zo effectief is..

Feit is dat er geen KH meer in je darmen / bloedbaan is (alles is verbruikt of op ergens opgeslagen), dat zal er wel iets mee te maken hebben. Bloedsuiker is laag, insuline is laag, vet wordt makkelijker verbrand.

Glycogeen is er meestal nog wel genoeg net zoals wazzup zegt, alleen is het nog niet direct beschikbaar. Ergo.. je zal 's ochtends vroeg meer op vetverbranding teren dan later op de dag, zelfs wanneer je dan nog steeds niets gegeten heb naar ik vermoed.

Heb zelf in 2003 diverse malen depletietrainingen gedaan.. een van de langste staat nog in mijn logboek vermeld.. 82 sets. En dat was terwijl ik een cyclisch ketodieet volgde! Ergo... het is heel erg moeilijk om volledig depleted te raken!

Een van de redenen is dat bij een te geringe hoeveelheid glycogeen of bloedsuiker uit KH uit de voeding, het lichaam spontaan op gluconeogenese overgaat.. dit is te ruiken aan de smerige ammoniaklucht in je zweet.

Dan heb je de keus: of je gaat je eigen spieren opofferen.. OF je neemt extra eiwitten in je voeding.
Je kan een paar dingen doen om spierafbraak te voorkomen..
- geen intensieve KT of cardio doen zonder voedsel in je lijf
- bij een low-carb dieet: extra eiwitten nemen, bijv wei of glutamine
- evt. gluconeogeneseblokkers... en.. AS

Het is een beetje een kulverhaal om met voeding te wachten tot na je training.. waarom zou je eerst spiermassa kwijt moeten raken om te kunnen groeien?

Ben zelf een beetje aan het experimenteren met KH tijdens of voor de training. Heb een hele tijd tamelijk snelle KH genomen tijdens de training in de vorm van sucrose (Tang limonadepoeder en jam) en vooralsnog lijkt het er op dat fructose voor de training uit fruit me beter bevalt ivm geringere effect op de bloedsuikerspiegel en constanter energieniveau.
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar Espi heeft geen trek in slow-motion cardio... intensieve cardio gericht op conditieverbetering zal nl. ook het omslagpunt verhogen waaronder je vnl vet verbrandt en waarboven je vnl. KH verbrandt. Als je daar steeds vlak onder gaat zitten kan je met een steeds hogere intensiteit steeds MEER vet verbranden. Wie er ver onder zit, zal steeds weinig vet verbranden, ook al zal die persoon %ueel meer vet dan KH kwijt zijn dan ik...

Espi

• Topic Starter Topic Starter
bedankt iedereen voor de reacties maar ik ben er eigenlijk nog altyd niet :o uit want hier zijn veel tegenstellingen gepost. wat is nu het beste? juist na kt voor de cardio of gewoon na de kt+cardio? zijn er hier mensen met ervaringen in? :)

Hoe kom je dr bij dat je glyceen voorraden niet uitgeput zijn na een
krachttrainingssessie en nachtrust?

het lijkt me een beetje kort door de bocht om te stellen dat alleen cardio voor je ontbijt goed is voor vetverbranding,interval is ook een hele goeie ivm de naverbranding.

En waarom zou ik aminozuren of whey VOOR me cardio nemen als me voornaamste doel vetverbranding is? en dan riskeren dat dat als brandstof gebruikt word? Ik wil juist dat me maag leeg is...

dus alleen met lege maag ga je vet verbranden??
dat zou zonde zijn van je opgebouwde spieren.neem bijv. aminozuren,dat is net als whey,heel licht verteerbaar omdat het door enzymen is voorverteerd.
vaak ook heeft t een hoog gehalte aan stikstof om de voor de groei zo noodzakelijke,positieve stikstofbalans te handhaven.
ze zijn nodig voor behoud van je spieren,vernieuwing van spierweefsel en je groei

Plus dat als je effectief vet wil verbranden..een koolydraat RIJK dieet volgen wel het laatste is wat je moet doen..(Maar das puur mijn mening en die van me vriendjes..lol)

Er staat nergens dat je een koolhydraatrijk dieet moet volgen, er werd een stukje neergezet hoe het met glycogeen zit..
overigens als je glycogeenvoorraad echt uitgeput raakt, dan ervaren vele dat als 'de man met de hamer' ,
hoe dan ook het prestatienivo gaat plotseling een stuk omlaag.
Je prestatievermogen slinkt tot 50% van je normale kunnen en je kan er behoorlijk ziek van worden,misselijk,duizelig,stijf. etc..
(maar dit is allemaal puur mijn mening en die van mijn boeken en ervarigen...lol)
B.

Je spieren hebben volgens recent onderzoek direct ne de (kracht)training nog geen behoefte aan eiwitten dus het is niet erg om het na de cardio te nemen als je per se cardio wil doen na je KT. Ik raad het je echter af omdat je cortisol waarden dan te hoog op kunnen lopen wat een katabool effect heeft.
Samenvattend:
- shake voor cardio werkt spierbesparend
- shake hoeft niet (mag wel) direct na KT
- train iig niet meer dan 1 uur en 15 min ivm cortisol

• Topic Starter Topic Starter
ok than :D x

ook hier dien je naar je lichaam te luisteren
ik vind persoonlijk dat cardio op een lege maag 's ochtends niet goed aanvoelt, duizeligheid en een totaal gebrek aan energie zijn mij dan bijvoorbeeld niet vreemd

interessante topic trouwens :thumbs:

Dit hangt er heel erg van af wat je gewend bent. Tot voor 3 jaar terug at ik bijna nooit een ontbijt en was het totaal geen probleem om heel hard fietsend 10-20 km af te leggen naar/van een treinstation.

Zelf vind ik het vervelend om voor kortdurende cardio naar de sportschool te gaan. Dan moet een sessie toch minstens 45 min duren en dat wil ik zeker niet alle dagen doen..
Mijn schema is nu zo dat ik gedurende 2 wkn elke 2 dagen train en na afloop plm 16 min zo intensief mogelijk cardio doe op de crosstrainer.
Daarna ga ik over tot wat extensievere training: zodra deze langer dan 40 min duurt zal ik hiervoor op een andere dag naar de sportschool gaan. Scheelt een hoop was...

Terug
Naar boven