Weet je.. ik snap nu eindelijk waarom die cardio voor het ontbijt op de nuchtere maag werkt.
Heeft niet veel met het door je glycogeen heen zijn te maken.. zei al, ik heb wel eens een training met 80 sets meegemaakt en dat tijdens een low-carb dieet aan het einde van een bijna-keto-week (ruim onder 100g/dag).
Nee.. het ligt er aan dat je 's nachts geen glycogeen verbruikt maar alleen vet verbrandt. 's Ochtends vroeg is je lijf nog niet echt wakker en dientengevolge is je bloedsuikerwaarde vrij laag.
Iemand die insulineresistent is, zal een hogere bloedsuikerwaarde hebben.
Als je nu gaat cardioën, zonder je hartslag hoog te laten komen zit je nog steeds in de vetverbrandingsmodus.
Maar iemand die een redelijk 'standaard' KH-rijk dieet volgt, die zal na een ontbijt een normale hoeveelheid bloedsuiker hebben.
Dus... op het moment dat je dan cardio gaat doen... ben je meer glucose aan het verbranden omdat het domweg voorhanden is..
Doe je cardio op de nuchtere maag, dan moet het nog uit de spieren gehaald worden en zo snel gaat dat niet. Vetverbranding is daarom op zo'n moment optimaal.
Van intervaltraining op je nuchtere maag word je wel heel erg slap, maar ook dan zal gelden dat je natuurlijk veel meer vet verbrandt dan anders. Enige probleem is... je verbrandt ook KH en als die niet voorhanden zijn, komen ze uit gluconeogenese.. dwz. omzetting eiwit in glucose. Kan voedingseiwit zijn of spiereiwit.. het lichaam maakt daarin weinig onderscheid. Glutamine is wel een favoriet en andere BCAAs ..
Cardio na KT is een heel klein beetje met cardio voor het ontbijt te vergelijken, maar je glycogeen zal dan echt nog niet uitgeput zijn. En ook zal ws je bloedsuikerwaarde nog wel goed genoeg zijn.
En... je kan cardio op vetverbrandingsniveau extreem lang volhouden.. ook zonder voeding. Heb meermaals meerdaagse tochten gereden zonder een hap eten onderweg.. en dat liep tot 600 km! De snelheid zakte wel in, maar was niet extreem laag. De man met de hamer moet dan toch wel een heel erg zacht tikje hebben gegeven.. net zoals die keer dat ik toch nog 82 sets wist uit te voeren... het Duracell konijntje is d'r niks bij.