Fitness Seller

cardio

leuk en aardig, cardio na de training of op lege maag voor ontbijt, maar als je dan weer een flinke pws of ontbijt neemt heb je de calorieen er gewoon weer bij. Ik wil maar zeggen dat of je nu voor of na de pws gaat cardioen, het gaat uiteindelijk om de calorien. Imo maakt het dus eigenlijk niks uit wanneer je gaat cardio-en.

het ligt eraan welke vorm je wanneer doet, interval op nuchter maag gaat nergens over, gewone cardio weer wel.
cardio na je training wel of niet??
zelf ervaren wat het beste werkt. ik was ook tegen cardio op nuchtere maag,maar nu ik het zelf geprobeerd heb en de resultaten zie, stel ik mijn mening van harte bij.
misschien hier eens lezen, gaat ook een beetje over t zelfde:
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?p=489954#post489954

marcos zei:
leuk en aardig, cardio na de training of op lege maag voor ontbijt, maar als je dan weer een flinke pws of ontbijt neemt heb je de calorieen er gewoon weer bij. Ik wil maar zeggen dat of je nu voor of na de pws gaat cardioen, het gaat uiteindelijk om de calorien. Imo maakt het dus eigenlijk niks uit wanneer je gaat cardio-en.

Het is natuurlijk waar dat het uiteindelijk gaat om wat je op een dag totaal tot je neemt en wat je in totaal verbrandt, maar toch is cardio op een nuchtere maag imo effectiever zeker als je je totale hoeveelheid caloriën niet precies bijhoudt (zoals de meesten denk ik).

Je dwingt je lichaam op die manier vet te verbranden zodra door je glycogeenvoorraden heenzit, dat is duidelijk. Maar het voordeel daarvan is dat een geslonken vetvoorraad geen extra hongerprikkels levert, die krijg je alleen van lage glycogeenniveaus. Anders zouden mensen met een laag vetpercentage constant honger hebben. Je hoeft na de training dus alleen het hongergevoel van je lege glycogeen te bevredigen, maar die was al leeg, dus dat maakt per saldo niets uit.

Als je op een ander tijdstip zou cardioën zou je lichaam voortdurend hongerprikkels sturen om te voorkomen dat het de glycogeenvoorraad uit vetreserves moet halen. Als je die hongerprikkels de hele dag zou kunnen weerstaan val je net zoveel af, maar het is wel vervelend.

die laatste alinea over die hongerprikkels snap ik niet,kan je die uitleggen?
want als je er voor zorgt dat je met goede voeding je suikerspiegel in balans houd,dan krijg je die hongerprikkels ook niet.
want hongerprikkels worden eigenlijk afgegeven op t moment dat je suikerspiegel begint te dalen na een piek.

Waar het om gaat is dat vet dat eenmaal verbrand is niet meer voor honger zorgt. Je krijgt geen prikkels om je vetvoorraad weer aan te vullen. Je krijgt wel prikkels als je glycogeen/suikerspiegel laag is.
Met andere woorden: je lichaam stuurt je hongerprikkels om te voorkomen dat het door de glycogeenvoorraad heengaat, maar als je er eenmaal doorheen bent kun je zoveel als je wil verbranden zonder er éxtra honger door te krijgen.
Je kan dus beter een korte periode even een zwaar caloriëntekort creëren dan de hele dag een beetje onder je onderhoud te pendelen, dat kost een stuk meer discipline om vol te houden.

Die hongerprikkels worden niet alleen door insuline aangestuurd, maar ook door leptine (en grehline ?). Een refeed kan je glycogeenniveaus weer aanvullen tijdens de cut, zodat er weer minder leptine wordt aangemaakt (of was het nou juist meer ?, maar goed is het wel :))

en dat die glycogeenvoorraad in de je spier aangesproken word door inspanning,maar dat je daar hongerprikkels door kan krijgen?

op t moment dat je echt door je glycogeenvoorraad heen bent gaat je lichaam over op vetverbranding en zakt je prestatie vermogen tot 50% onder je normale kunnen...dan kan een symptoom honger zijn,evenals bleekheid en trillen,wazig zien.
of tewel de man met de hamer komt om de hoek kijken.

ik zie overigens t nut niet zo in van een zwaar calorieen tekort op 1 punt, maar goed ik zelf heb geen moeite met die discipline op te brengen .of het nou om een cut of bulk gaat...deze sport heb je nu eenmaal discipline voor nodig toch?? :D

Weet je.. ik snap nu eindelijk waarom die cardio voor het ontbijt op de nuchtere maag werkt.
Heeft niet veel met het door je glycogeen heen zijn te maken.. zei al, ik heb wel eens een training met 80 sets meegemaakt en dat tijdens een low-carb dieet aan het einde van een bijna-keto-week (ruim onder 100g/dag).

Nee.. het ligt er aan dat je 's nachts geen glycogeen verbruikt maar alleen vet verbrandt. 's Ochtends vroeg is je lijf nog niet echt wakker en dientengevolge is je bloedsuikerwaarde vrij laag.
Iemand die insulineresistent is, zal een hogere bloedsuikerwaarde hebben.
Als je nu gaat cardioën, zonder je hartslag hoog te laten komen zit je nog steeds in de vetverbrandingsmodus.
Maar iemand die een redelijk 'standaard' KH-rijk dieet volgt, die zal na een ontbijt een normale hoeveelheid bloedsuiker hebben.
Dus... op het moment dat je dan cardio gaat doen... ben je meer glucose aan het verbranden omdat het domweg voorhanden is..
Doe je cardio op de nuchtere maag, dan moet het nog uit de spieren gehaald worden en zo snel gaat dat niet. Vetverbranding is daarom op zo'n moment optimaal.

Van intervaltraining op je nuchtere maag word je wel heel erg slap, maar ook dan zal gelden dat je natuurlijk veel meer vet verbrandt dan anders. Enige probleem is... je verbrandt ook KH en als die niet voorhanden zijn, komen ze uit gluconeogenese.. dwz. omzetting eiwit in glucose. Kan voedingseiwit zijn of spiereiwit.. het lichaam maakt daarin weinig onderscheid. Glutamine is wel een favoriet en andere BCAAs ..

Cardio na KT is een heel klein beetje met cardio voor het ontbijt te vergelijken, maar je glycogeen zal dan echt nog niet uitgeput zijn. En ook zal ws je bloedsuikerwaarde nog wel goed genoeg zijn.

En... je kan cardio op vetverbrandingsniveau extreem lang volhouden.. ook zonder voeding. Heb meermaals meerdaagse tochten gereden zonder een hap eten onderweg.. en dat liep tot 600 km! De snelheid zakte wel in, maar was niet extreem laag. De man met de hamer moet dan toch wel een heel erg zacht tikje hebben gegeven.. net zoals die keer dat ik toch nog 82 sets wist uit te voeren... het Duracell konijntje is d'r niks bij.

You must spread some Reputation around before giving it to Esperantisto again.

dit noem ik dus een uitleg waar je iets aan hebt
ik sta er wel enkel van versteld dat je zonder een hap te eten tot zulke grote inspanningen in staat bent, in eerste instantie lijkt me dat toch niet gezond

Het andere probleem van HIIT is dat ze best wel zwaar zijn voor je benen, dus het herstel zal trager worden. Te veel HIIT (en benentraining) en je benen krijgen niet genoeg rust om optimaal te herstellen. (zoals altijd, alles met mate)

Soms is het makkelijker iets te doen voor je er kennis van hebt.. destijds had ik de .... verstand van voeding of training en 'deed' maar wat met verrassend goede resultaten.
Moet wel zeggen: die paar keer dat ik wél goed at, reed ik tot mijn stomme verbazing wel ineens heel hard.. gek hè! :D

Mgoed.. momenteel durf ik niet meer van huis zonder eten uit angst te katabool bezig te zijn. Sterker nog: neem mijn weishake vaak al om 6 uur 's ochtends als ik toch even op moet staan...

Uiteindelijk: wat er tussen de oren zit is belangrijker...

Terug
Naar boven