Fitness Seller

Catalonië

Peiling Peiling Catalaanse Onafhankelijkheid

• Totaal stemmers
    22
Illegaal referendum houden en verzetten tegen politie.
Volgens Madrid illegaal. Veel Catalanen zien dat anders, speelt al lang. Dit is een voortdurend politiek spel en na vandaag hebben Catalanen een grote slag gewonnen. Eenheid zal moeilijker te bewaren zijn. Denk niet dat het Spanje goed doet allemaal, toch zal de pemier (waarschijnlijk) gesteund blijven door een groot deel van zijn achterban.

flashback naar '81

• Topic Starter Topic Starter

Premier Mark Rutte zegt dat de Spaanse regering 'in haar recht staat' met het optreden in Catalonië tegen het referendum over onafhankelijkheid. "Tegelijkertijd zijn de beelden die we hebben gezien heel heftig, dus we roepen alle partijen op om in dialoog te proberen dit tot rust te brengen''.
Told ya. Zolang het juridisch geregeld is vindt hij alles prima.

Misschien mis ik iets en ga ik nu domme dingen zeggen maar het is toch niet zo gek dat het referendum verboden was en politie werd gestuurd om in te grijpen?

Er zijn constitutionele wetten die ervoor zorgen dat niet zomaar elke politieke beweging het land kan verdelen. En het moet toch ook aan internationale standaarden voor democratie voldoen met controles, oppositie, en veiligheidsmaatregelen.

Ik vergelijk het in gedachten even met als een politieke partij in amsterdam laat stemmen over het invoeren van sharia in die gemeente, de staat dat afkeurd en politie laat ingrijpen. Als je je dan barricadeert en verzet tegen politie kun je geen onschuld claimen wanneer die hardhandig moet zijn.

Ze worden toch niet tegen de muur gezet? Ze verdwijnen toch niet in de gevangenis? Er is toch gewoon vvmu? Het is toch gewoon een constitutionele democratie die beschermd moet worden?

Gaat om de mate van geweld. Disproportioneel. Ik heb eigenlijk vrijwel geen beelden gezien van verzet.

Het meeste leek me niet anders dan wanneer ME hier een straat moet ontruimen van hooligans ofzo. Waar we wel eens van zeggen dat we wel een fleugje guardia civil kunnen gebruiken.

Maar hier en daar gaat een agent inderdaad veel te ver. Zeker tegen civil disobedience.

En dat het dom en onnodig was om in te grijpen maakt het des te erger.

De guardia civil komt normaliter ook vrijwel niet in 'catalaans gebied'.

Laatst bewerkt:
Spaanse koning noemt Catalaanse leiders “onverantwoordelijke wetsovertreders”
Koning Felipe VI van Spanje heeft zonet in een tv-toespraak scherpe kritiek geuit op de politieke leiders in Catalonië, de regio die zich van Spanje wil afscheiden. De monarch toonde zich boos en verweet hen onder andere “onverantwoordelijk gedrag” door tegen de wet in een referendum te houden.

“Catalaanse leiders hebben de Spaanse wet overtreden en een totaal gebrek aan loyaliteit laten zien”, sprak Felipe. Het was de eerste keer dat de Spaanse koning reageerde op de situatie in Catalonië. Zondag vielen honderden gewonden doordat de politie ingreep toen mensen wilden gaan stemmen bij het referendum.

“De Catalaanse autoriteiten hebben op een systematische manier de regels geschonden, en hebben een onaanvaardbaar gebrek aan loyauteit getoond voor de machthebbers van de staat, die zij in Catalonië representeren”, stelde Felipe. Hij beschuldigde de regionale autoriteiten ervan “buiten de wet en de democratie te zijn getreden” en te proberen om “de eenheid van Spanje te breken”. Ook zetten de Catalanen de “stabiliteit van Catalonië en heel Spanje op het spel”. De koning riep de Catalanen ook op om de “grondwettelijke orde” te verzekeren.

“Het zijn moeilijke tijden, maar we zullen ze overwinnen en vooruitgaan”, stelde Felipe nog, die aan alle Spanjaarden “een boodschap van kalmte en hoop” wil meegeven. Hij stelde eveneens dat het aan de Catalanen is om de “grondwettelijke orde” te verzekeren, en dat het zowel in Spanje als in Catalonië onmogelijk is “om zonder dat respect voor de wet samen te leven”.

Het Grondwettelijk Hof had het referendum van zondag verboden. Eerder stelde de Spaanse premier Mariano Rajoy al dat er zondag “geen referendum maar een enscenering” heeft plaatsgevonden.

Volgens de Catalaanse autoriteiten heeft 42,3 % van de kiesgerechtigden een stem uitgebracht, en heeft 90 procent van hen voor de onafhankelijkheid gestemd. Door rellen raakten op de dag van het referendum meer dan 800 mensen gewond.

Ada Colau, de burgemeester van Barcelona, reageerde vanavond scherp en teleurgesteld op de toespraak van de koning: “Geen oplossing, geen vermelding van de gewonden, geen oproep tot dialoog. Een onverantwoordelijke toespraak die een regeringsleider onwaardig is”, tweette ze.

Het Grondwettelijk Hof had het referendum van zondag verboden. Eerder stelde de Spaanse premier Mariano Rajoy al dat er zondag “geen referendum maar een enscenering” heeft plaatsgevonden.

Volgens de Catalaanse autoriteiten heeft 42,3 % van de kiesgerechtigden een stem uitgebracht, en heeft 90 procent van hen voor de onafhankelijkheid gestemd. Door rellen raakten op de dag van het referendum meer dan 800 mensen gewond.

Ja, gooi nog wat olie op het vuur. :roflol:

Er zijn constitutionele wetten die ervoor zorgen dat niet zomaar elke politieke beweging het land kan verdelen.

Tegelijkertijd is vrijheid van politieke mening en uiting ervan een mensenrecht, dus dagdag constitutionele wetten.

Je vergelijking met sharia is de wereld op zijn kop, omdat de sharia net mensenrechten wil ontnemen. Als er een hier iemand sharia simuleert is het de Spaanse regering net.

Laatst bewerkt:
“Catalonië zal onafhankelijkheid uitroepen”
Aan het einde van deze week of begin volgende week zal de regering van de Spaanse regio Catalonië de onafhankelijkheid uitroepen. Dat heeft Carles Puigdemont, leider van de regionale regering, gisterenavond gezegd aan de BBC. Het interview vond plaats voor de Spaanse koning Felipe VI zich weinig verzoenend toonde in een televisieboodschap.

“Binnen 48 uur daarna kunnen we de onafhankelijkheid uitroepen.” Puigdemont zei tegen de BBC dat “geen enkele samenleving een toestand moet accepteren die het niet wil”. Zijn Catalanen accepteren niet langer dat ze Spaans zijn. Een overweldigende meerderheid van ruim 90 procent van de stemmers bij het referendum wil niet meer bij Spanje horen.

“Ik heb de dialoog gezocht, maar Madrid heeft in het geheel niet gereageerd”, aldus de premier. Zou de Spaanse overheid overgaan op het aanhouden van bewindslieden van de Catalaanse regering, dan beschouwt Puigdemont dat als de zoveelste fout van Madrid.

"However, it is of course a duty for any government to uphold the rule of law and this sometimes does require the proportionate use of force."

1Mltebpm.jpg

Tegelijkertijd is vrijheid van politieke mening en uiting ervan een mensenrecht, dus dagdag constitutionele wetten.

Je vergelijking met sharia is de wereld op zijn kop, omdat de sharia net mensenrechten wil ontnemen. Als er een hier iemand sharia simuleert is het de Spaanse regering net.
Ik wilde de vergelijking niet inhoudelijk doen maar puur op het handhaven van de orde en hoe dat soms voor een groter belang ten koste van vrijheid gaat.

Zo mag je in NL ook niet zomaar demonstreren ook al is er vvmu, en als politie je dan vordert weg te gaan heb je te luisteren. Verzet je je daartegen dan heb je een probleem, grondwet of niet.

In dit geval worden die regels dan misbruikt door de staat.

Het voorbeeld van sharia referendums is om aan te geven dat die regels er toe dienen dat het niet stap voor stap van kwaad naar erger gaat. Democratie is wat dat betreft niet heilig en kan prima door extreme ideologie tegen mensenrechten gebruikt worden.

Catalonie, vooral Barcelona, heeft ook nogal wat islamisten en aanhang die daar meer van wil importeren. Denk maar een paar stappen vooruit wat er kan gebeuren. Hetzelfde als Amsterdam, Londen, of soortgelijk politiek ongebalanceerde locaties op het niveau van grondwetten/mensenrechten mogen bepalen.

Laatst bewerkt:
Ik wilde de vergelijking niet inhoudelijk doen maar puur op het handhaven van de orde en hoe dat soms voor een groter belang ten koste van vrijheid gaat.

Zo mag je in NL ook niet zomaar demonstreren ook al is er vvmu, en als politie je dan vordert weg te gaan heb je te luisteren. Verzet je je daartegen dan heb je een probleem, grondwet of niet.

In dit geval worden die regels dan misbruikt door de staat.

Het voorbeeld van sharia referendums is om aan te geven dat die regels er toe dienen dat het niet stap voor stap van kwaad naar erger gaat. Democratie is wat dat betreft niet heilig en kan prima door extreme ideologie tegen mensenrechten gebruikt worden.

Catalonie, vooral Barcelona, heeft ook nogal wat islamisten en aanhang die daar meer van wil importeren. Denk maar een paar stappen vooruit wat er kan gebeuren. Hetzelfde als Amsterdam, Londen, of soortgelijk politiek ongebalanceerde locaties op het niveau van grondwetten/mensenrechten mogen bepalen.
De politie en de overheid is er om de burger te dienen, niet andersom. Wanneer jij als burger in je recht staat, dan moet je dus helemaal niets. Dit soort facistische acties mogen van mijn part dan ook gerust worden beantwoord met geweld. Wat molotovs kunnen wonderen doen op groepen ME.

Wat zou je willen dat onze EU vrinden hierover zeggen?

Is er meer te zeggen dan dat sommige agenten te ver gaan? Is het dan niet snel bemoeienis van EU waar we juist minder van willen?

De politie en de overheid is er om de burger te dienen, niet andersom. Wanneer jij als burger in je recht staat, dan moet je dus helemaal niets. Dit soort facistische acties mogen van mijn part dan ook gerust worden beantwoord met geweld. Wat molotovs kunnen wonderen doen op groepen ME.
Als burger sta je dus niet in je recht wanneer je ordehandhaving belemmert anders zouden anarchistische groepen vrij spel hebben. Vecht het maar uit in de rechtzaal, niet met molotovs op straat.

Vind t wel lastig om hier een oordeel over te vellen. Aan de ene kant was dit referendum ongrondwettelijk en zelfs verboden door de rechter. Aan de andere kant denk ik dat Madrid het gewoon had moeten laten gaan, er was helemaal geen bewijs dat er genoeg steun was voor onafhankelijkheid. Na dit geweld en de toespraak van de koning worden ze alleen maar feller in Catalonië.

Sowieso is de manier waarop werd ingegrepen natuurlijk belachelijk.

Terug
Naar boven