XXL Nutrition

Cholesterol HDL LDL tijdens kuur

Verder dikke lol @ hoge dosissen visolie, dat gaat niets tegen deze waardes doen. En ook niet alle rode rijst capsules bevatten nog de stof die werkt als een natuurlijke statine, dus of dat zinvol is is ook onzeker.

Voor mij maakt visolie significant verschil.
Vroeger waren mijn cholesterol waarden niet echt goed tijdens kuren, nu vallen ze altijd binnen de juiste waarden. (behalve op tren, dat was zonder en tijdens visolie rampzalig voor mijn cholesterol)

Toevallig had ik al gezocht, namelijk wat ik zelf kan doen nu met mijn cholestrol en en zoek je op supplements + cholesterol dan vind je niacine heel vaak. En ik kende het al jaren eigenlijk.

Het kan ook vriendelijker, vind je zelf niet? Zelf probeer ik waar ik kan al zelf met een onderbouwing van beweringen te komen. Anders heeft een discussie ook geen inhoud.

---------- Toegevoegd om 13:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:22 ----------

Het artikel is trouwens nogal pro statines zonder ook maar een letter te wijden aan de bijwerkingen van dat middel. Terwijl het een van de meest beruchte medicijnen zijn die heeeel veel mensen nemen. Bovendien is kuren een tijdelijk cholestrol probleem en eenmaal aan de statines kom je daar niet meer af.

Verder is de link een goede aanvulling, snap je michieln?, dat je alleen met onderbouwingen van beweringen verder komt. Anders blijft het iemand op DBB met zomaar een mening terwijl we nu helderheid hebben.....

Ik reageerde geïrriteerd omdat ik meende dat jij een bepaalde toon hanteerde ("iets met ...?"), maar misschien las ik dat verkeerd, excuus daarvoor dan

Niacine was idd lange tijd een aanbeveling maar die informatie is nu dus verouderd, omdat blijkt dat het niet werkt. De veranderingen in cholesterol waardes zorgen niet voor het beoogde effect, wat eens te meer duidelijk maakt dat je HDL-c en LDL-c waardes an sich niets zeggen. Het zijn slechte markers. Je bent beter af met een NMR lipoproteine analyse icm hs-CRP, die de hoeveelheid deeltjes meet (LDL-p is dé marker voor je risico), en tevens de dichtheid ed (kleinere LDL deeltjes brengen een groter risico met zich mee).

Omdat de effecten van niacine werden beoordeeld adhv onbetrouwbare markers werd het als gunstig beschouwd (veel aanbevelingen zijn op basis van LDL-c gebaseerd en daarmee vaak onjuist). Van alle waardes is juist LDL-c het meest onbetrouwbaar.

Overigens haal ik gewoon recente medische aanbevelingen aan, men is tot inkeer gekomen. Het is niet dat ik zelf een studie gevonden heb en daarop een mening heb gebaseerd ofzo ;)

En statines zijn niet zo gevaarlijk als je denkt. Elk medicijn heeft bijwerkingen, maar die van statines zijn zwaar overtrokken. Aspirines zijn gevaarlijker lol. Natuurlijk werken statines niet voor iedereen, maar mensen die ze onderuit willen halen snappen medicijnen vaak gewoon niet.

---------- Toegevoegd om 14:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:21 ----------

Voor mij maakt visolie significant verschil.
Vroeger waren mijn cholesterol waarden niet echt goed tijdens kuren, nu vallen ze altijd binnen de juiste waarden. (behalve op tren, dat was zonder en tijdens visolie rampzalig voor mijn cholesterol)

Visolie heeft wel goede effecten op triglyceriden en HDL en LDL deeltjes (dus niet echt van invloed op de hoeveelheid cholesterol die ze dragen bij de meesten), alsmede potentieel een voordelig effect op de bloeddruk van sommigen. Maar het is niet dé oplossing, meer een goeie aanvulling. Grote dosissen visolie zijn overigens ook niet ongevaarlijk.

• Like
Waarderingen: Ymir
Visolie heeft wel goede effecten op triglyceriden en HDL en LDL deeltjes (dus niet echt van invloed op de hoeveelheid cholesterol die ze dragen bij de meesten), alsmede potentieel een voordelig effect op de bloeddruk van sommigen. Maar het is niet dé oplossing, meer een goeie aanvulling. Grote dosissen visolie zijn overigens ook niet ongevaarlijk.

De oplossing zou zijn dat je niet moet kuren idd :P

En statines zijn niet zo gevaarlijk als je denkt. Elk medicijn heeft bijwerkingen, maar die van statines zijn zwaar overtrokken. Aspirines zijn gevaarlijker lol. Natuurlijk werken statines niet voor iedereen, maar mensen die ze onderuit willen halen snappen medicijnen vaak gewoon niet. -

Aspirines is nog go voor mij en mijn lichte vorm van hemofillie.

Statines kunnen noodzakelijk zijn. Ik heb net bloedonderzoek gehad ivm bloeddruk en daaruit blijkt slechte cholesterol en slechte ldl hdl verhouding. Maar het is zo 4 weken na mijn kuur. Op basis van de waarden wilde dokter me aan de statines helpen (hij weet niet van mijn kuur) Normaal zou dat ook moeten maar van een bloedonderzoek zo 10 weken na een kuur weet ik dat mijn waarden dan altijd normaal zijn. Voor een tijdelijk probleem als verstoorde lipiden waarden vind ik statines veel te zwaar geschut. Nu moet ik 2 maanden op eten leten en vertrouwen dat de waarden na een kuur vanzelf beter worden.

En idd bloeddruk vooral en cholesterol doen mij nu twijfelen of ik eigenlijk nog wel ooit wil kuren......

• Topic Starter Topic Starter
Ik reageerde geïrriteerd omdat ik meende dat jij een bepaalde toon hanteerde ("iets met ...?"), maar misschien las ik dat verkeerd, excuus daarvoor dan

Niacine was idd lange tijd een aanbeveling maar die informatie is nu dus verouderd, omdat blijkt dat het niet werkt. De veranderingen in cholesterol waardes zorgen niet voor het beoogde effect, wat eens te meer duidelijk maakt dat je HDL-c en LDL-c waardes an sich niets zeggen. Het zijn slechte markers. Je bent beter af met een NMR lipoproteine analyse icm hs-CRP, die de hoeveelheid deeltjes meet (LDL-p is dé marker voor je risico), en tevens de dichtheid ed (kleinere LDL deeltjes brengen een groter risico met zich mee).

Omdat de effecten van niacine werden beoordeeld adhv onbetrouwbare markers werd het als gunstig beschouwd (veel aanbevelingen zijn op basis van LDL-c gebaseerd en daarmee vaak onjuist). Van alle waardes is juist LDL-c het meest onbetrouwbaar.

Je wil dus zeggen dat wanneer de waarden bij de afname van bloed voor een normale cholesterol test bij testoflesje ''goed'' zijn tijdens 1,5gr test ew het ook toch nog ongezonde waarden kunnen zijn?
Waarom testen doktoren dan überhaupt nog de HDL-c en LDL-c waarden?

Je wil dus zeggen dat wanneer de waarden bij de afname van bloed voor een normale cholesterol test bij testoflesje ''goed'' zijn tijdens 1,5gr test ew het ook toch nog ongezonde waarden kunnen zijn? Waarom testen doktoren dan überhaupt nog de HDL-c en LDL-c waarden?

Omdat dat de standaard is en er nog geloofd wordt dat dit goede voorspellende markers kunnen zijn. Ook is de NMR LipoProtein Analysis geloof ik nog niet overal mogelijk.

Uit onderzoek (zie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3070150/) is gebleken dat bij discordantie tussen LDL-C (de hoeveelheid cholesterol in LDL deeltjes) en LDL-P (de hoeveelheid LDL deeltjes: LDL-''Particles''), LDL-P de betere voorspeller is. Zie ook dit plaatje:

clinical-outcomes-track.jpg

Dit is volkomen logisch als je weet hoe atherosclerose 'werkt'. Het is namelijk zo dat het proces in gang wordt gezet als de LDL-deeltjes gevangen raken in de ruimte achter het endotheel. Die moet leeg blijven, en als daar LDL-deeltjes terecht inkomen (dit heeft diverse oorzaken, zoals bijvoorbeeld een chronisch en post-prandiaal verhoogde bloeddruk, of diabetes) wordt een immuunreactie getriggerd, want alles in gang van zaken zet.

Wat met LDL-C gemeten wordt (of eigenlijk geschat, het wordt niet eens direct gemeten) is de hoeveelheid cholesterol in die LDL-deeltjes. Echter, en dit is belangrijk, draagt LDL ook triglyceriden, én komt het in verschillende maten voor (klein en groot). Daarom is LDL-C onbetrouwbaar. Kijk maar eens naar het volgende:

- lage triglyceriden, hoog LDL-C, grote deeltjes = kan een laag LDL-P betekenen = lager risico
- hoge triglyceriden, laag LDL-C, kleine deeltjes = hoger LDL-P = hoger risico, terwijl LDL-C goed is
- hoge triglyceriden, normaal LDL-C, kleine deeltjes = hoger LDL-P = hoger risico, terwijl LDL-C normaal is

Doorgaans kun je bij veel mensen aan abnormale waardes van de standaard markers (dus totaal cholesterol, HDL-C, LDL-C, triglyceriden en nuchter bloedsuiker icm bloeddruk) wel redelijk een risico inschatten hoor. Hogere triglyceride waardes (te veel koolhydraten tov activiteit en persoonlijke tolerantie) zijn vaak al een red flag, en dingen als je HDL-C en triglyceride waardes worden icm je bloeddruk, buikomtrek en bloedsuiker als markers voor metabool syndroom gebruikt (groot risico factor). Je kan er redelijk je insuline gevoeligheid uit opmaken. Verder kun je bij abnormale LDL-C (ver boven normaal) en HDL-C (zeer laag, zoals bij jou) icm andere informatie (zoals triglyceriden, bij jou wel normaal gelukkig) vaak wel redelijk zien of er sprake is van een verhoogd risico (althans slechte waardes). Bij jou duidelijk het geval. Maar dit is niet altijd zo, daarom is een standaard cardiovasculair risicoinventarisatie erg ondergeschikt aan een NMR meting. Overigens absoluut niet onbruikbaar hoor, je moet er alleen mee oppassen en je moet weten hoe je de waardes moet lezen.

Terug
Naar boven