Fitness Seller

co reukloos? Ik denk het niet;

yasmine

Monstrous Giant
10 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
3.662
Massa
100kg
Hallo iedereen,

naar aanleiding van een bericht in de krant dat een koppeltje stierf aan een co-vergiftiging dacht ik terug aan wat mijn broer is overkomen toen die 14 was.
Hij nam een douche en was na een uur nog steeds in de douche. Toen een vriendin van mijn ma aanbelde, en mijn ma de deur opendeed, zei de vriendin bij het binnenkomen: het ruikt hier heel vreemd (toegang tot de badkamer was in de gang net naast de voordeur). Mijn ma die in paniek de badkamerdeur opendeed, zag mijn broer liggen, gekneld tussen het toilet en de muur. Dood. Ik stond naast mijn ma dus zag alles.
Mijn moeder lief hysterisch het huis uit. Mijn oudste broer belde de ambulance, die er heel snel was. Ondertussen deed de vriendin CPR. Een geluk dat die deze reflex had want ze was heel haar leven verpleegster geweest. De ambulanciers brachten zijn hard terug aan het kloppen via de defibrilator. Drie dagen op de intensive care gelegen en uiteindelijk niks aan overgehouden;

MAar nu de vraag. Ik hoor constant zeggen dat co reukloos is, maar ik herinner me de geur alsof het gisteren was.
En erger nog, toen ik een aantal jaar later, in een andere woning dezelfde geur rook, en mijn benen heel slap voelde worden, ben ik de douche uitgestapt, heb ik nog net de deur kunnen opengooien en ben flauwgevallen op onze binnenkoer. Toen mijn broer thuiskwam vond hij me. Ik was twee dagen ziek.

Dus tot twee maal toe heb ik dit geurloos gas geroken. Maar dat kan toch niet? Was er dan iets anders dat ik heb geroken die steeds aanwezig is als co aanwezig is?
Of verdrijft co alle aanwezige gassen en geuren en rook ik "de afwezigheid van geuren"?
Ik weet het niet maar ik herinner me de geur nog tot op vandaag en als ik het er met mijn broer over heb, dan zweert hij ook bij hoog en laag dat hij het wel degelijk heeft geroken.

Iemand enige kennis van chemie om dit te verklaren. Stoort me al jaren.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je eerder de rookgassen van de brander rook.
De schouw die niet goed afsluit. Dan heb je de rookgassen + plus de "co" van de verbranding

• Topic Starter Topic Starter
Laatst bewerkt:
Co (koolstof monooxide) schijn je niet te kunnen ruiken, hier heb ik geen ervaring en verstand van

CO2 (koolstof dioxide) kun je niet ruiken. zelf wel de gassen van droogijs (vast Co2) ingeademd maar rook helemaal niets, kan mij niet voorstellen dat je een grotere concentratie in een ruimte kan krijgen en dus wel kan ruiken

Co (koolstof monooxide) schijn je niet te kunnen ruiken, hier heb ik geen ervaring en verstand van

CO2 (koolstof dioxide) kun je niet ruiken. zelf wel de gassen van droogijs (vast Co2) ingeademd maar rook helemaal niets, kan mij niet voorstellen dat je een grotere concentratie in een ruimte kan krijgen en dus wel kan ruiken

'schijn je niet te kunnen ruiken."

Ja dat zei ik reeds maar daar twijfel ik net over daar ik toch iets heb geroken, en dit twee keer.

Maar we hadden het over koolstofmonoxide. Dat is de geurloze killer.

Ik had co-vergiftiging moeten schrijven.

Denk dat ik het verkeerd gelezen heb.

Hallo iedereen,

naar aanleiding van een bericht in de krant dat een koppeltje stierf aan een co2-vergiftiging dacht ik terug aan wat mijn broer is overkomen toen die 14 was.
Hij nam een douche en was na een uur nog steeds in de douche. Toen een vriendin van mijn ma aanbelde, en mijn ma de deur opendeed, zei de vriendin bij het binnenkomen: het ruikt hier heel vreemd (toegang tot de badkamer was in de gang net naast de voordeur). Mijn ma die in paniek de badkamerdeur opendeed, zag mijn broer liggen, gekneld tussen het toilet en de muur. Dood. Ik stond naast mijn ma dus zag alles.
Mijn moeder lief hysterisch het huis uit. Mijn oudste broer belde de ambulance, die er heel snel was. Ondertussen deed de vriendin CPR. Een geluk dat die deze reflex had want ze was heel haar leven verpleegster geweest. De ambulanciers brachten zijn hard terug aan het kloppen via de defibrilator. Drie dagen op de intensive care gelegen en uiteindelijk niks aan overgehouden;

MAar nu de vraag. Ik hoor constant zeggen dat co2 reukloos is, maar ik herinner me de geur alsof het gisteren was.
En erger nog, toen ik een aantal jaar later, in een andere woning dezelfde geur rook, en mijn benen heel slap voelde worden, ben ik de douche uitgestapt, heb ik nog net de deur kunnen opengooien en ben flauwgevallen op onze binnenkoer. Toen mijn broer thuiskwam vond hij me. Ik was twee dagen ziek.

Dus tot twee maal toe heb ik dit geurloos gas geroken. Maar dat kan toch niet? Was er dan iets anders dat ik heb geroken die steeds aanwezig is als co2 aanwezig is?
Of verdrijft co2 alle aanwezige gassen en geuren en rook ik "de afwezigheid van geuren"?
Ik weet het niet maar ik herinner me de geur nog tot op vandaag en als ik het er met mijn broer over heb, dan zweert hij ook bij hoog en laag dat hij het wel degelijk heeft geroken.

Iemand enige kennis van chemie om dit te verklaren. Stoort me al jaren.

Pas je post aan, lijkt me wel zo handig

http://www.carbon-monoxide-survivor.com/carbon-monoxide-smell.html

co2 can je ruiken maar dat is koolstoDIoxide
maar koolstofMONOxide (co) can je niet ruiken.

Denk dat ik het verkeerd gelezen heb.

Pas je post aan, lijkt me wel zo handig

http://www.carbon-monoxide-survivor.com/carbon-monoxide-smell.html

Dude, ik had toch gezegd: "ik had co moeten schrijven":

Waarom moet je daar dan twee keer op reageren?

En nogmaals, wie schrijft co kan je niet ruiken, heeft blijkbaar niet goed gelezen wat de bedoeling van het topic is. Ik weet dat, in theorie, co niet te ruiken is, maar wat heb ik dan geroken?

Is de bron van de CO ook achterhaald?
Als 't ontstaan is tijdens 't smeulen oid van een brandbare stof(om maar iets te noemen) dan ruik je dat 'natuurlijk' ook.

M'r goed, 2x dezelfde geur ruiken is dan wél raar; de kans dat 't lekken van CO 2x dezelfde oorzaak heeft is natuurlijk nihil.

Is de bron van de CO ook achterhaald?
Als 't ontstaan is tijdens 't smeulen oid van een brandbare stof(om maar iets te noemen) dan ruik je dat 'natuurlijk' ook.

M'r goed, 2x dezelfde geur ruiken is dan wél raar; de kans dat 't lekken van CO 2x dezelfde oorzaak heeft is natuurlijk nihil.

Het was een gasboiler en in de pijp die naar buiten leidt, zag een vogelnestje. Dus de verbrandde gassen konden niet weg;
Ik blijf het herhalen, de geur zal ik nooit vergeten en door hem te herkennen heb ik het zelf overleefd.

rare naam, co reukloos

Dude, ik had toch gezegd: "ik had co moeten schrijven":

Waarom moet je daar dan twee keer op reageren?

En nogmaals, wie schrijft co kan je niet ruiken, heeft blijkbaar niet goed gelezen wat de bedoeling van het topic is. Ik weet dat, in theorie, co niet te ruiken is, maar wat heb ik dan geroken?

Zelf kan je blijkbaar ook niet zo goed lezen, lees de link nog eens.

What does carbon monoxide smell like?

Sometimes people describe that they "noticed a carbon monoxide smell."

Although there could have been carbon monoxide in the air they were breathing and smelling, carbon monoxide does not smell in and of itself.

Carbon monoxide is odorless, colorless, tasteless, non-irritating and toxic.

Carbon monoxide is formed by the incomplete combustion (burning) of materials containing carbon and can be produced by virtually anything that burns.

Combustion also produces heat, smoke, and number of other elements.

In addition to carbon monoxide, nitrogen oxides, sulfur dioxide, particulates, and other toxins are also produced during combustion. It is these elements that may smell like smoke, smell like gas, or give off other smells when they burn.

Dude

Maar hoe moet het ruikbaar zijn als er geen ruikbare stof aanwezig is in de CO? Reukloze gassen zijn reukloos omdat er geen zwavel of andere geurende (meer) in aanwezig zijn. Meeste brandbare gassen wordt daarom een geurstof aan toegevoegd. Bij CO natuurlijk onhaalbaar omdat het geen product op zich is maar een bijproduct van een (slechte)verbranding.

Denk dat je iets anders hebt geroken, als CO ook maar iets ruikbaar zou zijn had het niet zoveel levens gekost door de jaren heen.

We hebben hier op het lab wel een tank pure CO staan, misschien even testen?

Volgens mij stoppen ze er een geurtje in zodat het veiliger is. Is daar niks over te vinden op google?

Zelf kan je blijkbaar ook niet zo goed lezen, lees de link nog eens.

Dude

Hahahaha, Pijnlijk. You got me there!! I stand corrected.

Dus je link legt het eigenlijk goed uit. Het zijn de andere elementen in het verbrande gas die ik rook.
Het is mss dan geen slecht idee dat mensen, eventueel op school, deze geur eens ruiken en leren identificeren. Of houdt dat weinig steek?

---------- Toegevoegd om 21:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:09 ----------

Volgens mij stoppen ze er een geurtje in zodat het veiliger is. Is daar niks over te vinden op google?

Neen, in aardgas stopt men een geur, zodat, bij lek, het kan geroken worden; Ik denk dat de link van wouter mijn vraag heeft beantwoord. Ben ik echt blij om. Beetje vreemd dat ik er zelf nooit aan dacht dit op google intikte.

Terug
Naar boven