MuscleMeat

combinatie krachttraining + duurtraining

sunchaser

Novice
Waardering
0
Hallo allen,

Nieuw op het forum, eerste berichtje :D
Ik doe al ongeveer 15 jaar aan KT (niet continu) en ben de laatste tijd veel aan het duurtrainen, vooral lopen. Gisteren nog de 10 Miles Antwerp uitgelopen in 1,15". Niet al te intensief dus maar toch wel sowieso een serieuze inspanning.
Hiervoor ben ik de afgelopen 3 maanden 2 dagen per week gaan lopen.
De volgende 5 weken wil ik dit opvoeren tot 3x per week om me voor te bereiden op de 20 km van Brussel eind mei.
Ik doe tegelijkertijd dus ook aan KT; meestal een splitschema (MA-WOE-VR) met het lopen (40" tot 90") meestal op de off-dagen maar soms ook na een krachttraining.

Mijn vraag is eigenlijk de volgende. Ik heb schrik dat ik spierweefsel aan het verbranden ben tijdens het lopen, kan dat? Zo ja, is dit veel of verwaarloosbaar? Kan ik dit tegengaan door extra proteinen in te nemen (voor of na het lopen)? Mischien gebeurt dit pas van zodra een bepaalde drempel (tijd? intensiteit?) wordt overschreden? Is dat soms zo?
Zo ja, waar ligt die drempel dan of hoe kan je die berekenen?

Bedankt voor enige info :)
Jozef

Ik hanteer altijd voor de cardio (bij mij is dit een uurtje, op dagen dat ik geen KT doe) een whey shake te nemen. Ongeveer een half uurtje voor de training, heb ik mij laten adviseren.
Heb ook wel is gehoord dat het niet verstandig is om veel cardio te doen na de KT, zou je ook spieren kunnen kosten heb ik begrepen.

Dat kan je niet berekenen. Je kan wel ongeveer je dagelijks energie(kcal)verbruik uitreken incl. hetgeen je verbruikt met lopen.

Dus het kan idd dat je afvalt van het vele lopen. Maar dan is het maar de vraag of dat vet of spieren is. Dat kan ook een beetje aan je vetpercentage liggen. Probeer boven je energieverbruik te eten, dus ongeveer 3200kcal ofzo in jouw geval? Waarvan zo veel mogelijk kcal uit eiwitten.

Dus gewoon lekker doen als je daar behoefte aan hebt en als je merkt dat je te veel afvalt kan je altijd nog meer gaan eten, of minderen of stoppen met dat lopen.

Ik wou net een gelijkaardig topic starten. Ik doe veel looptraining (5/week) + 3 maal per week KT. Ik merk bij veel lopen dat er veel spierdefinitie bij mij verloren gaat, dus veel spierafbraak.

Heb nu 2 maanden mijn cardio teruggebracht naar 2/week en volledige focus gelegd op KT (alleen compound oef), meer spierdefinitie, sterker + 4kg bijgekomen. Maar dit betaal ik wel cash op gebied van loopconditie, want ik heb redelijk wat duurvermogen verloren. Coopertest toen 3600m, momenteel 3050m.

178cm / 63kg => 2 maand geleden, vandaag bijna 68kg. Mijn calorie opname gaat van 3200 tot 4000 per dag vooral koolhydraten, en probeer toch extra eiwitten binnen te krijgen (mijn gewicht * 2, 140gram).

Veel cardio is een aanslag op je lichaam, heb ik al vaak gehoord. Beide doe ik heel graag, maar ik merk in mijn geval dat ik op 1 van de 2 de focus moet leggen waarin ik verder wil gaan. Iemand die hier omtrend tips kan geven, vooral het tegengaan van spierafbraak, zeker welkom.

Ik wou net een gelijkaardig topic starten. Ik doe veel looptraining (5/week) + 3 maal per week KT. Ik merk bij veel lopen dat er veel spierdefinitie bij mij verloren gaat, dus veel spierafbraak.

Heb nu 2 maanden mijn cardio teruggebracht naar 2/week en volledige focus gelegd op KT (alleen compound oef), meer spierdefinitie, sterker + 4kg bijgekomen. Maar dit betaal ik wel cash op gebied van loopconditie, want ik heb redelijk wat duurvermogen verloren. Coopertest toen 3600m, momenteel 3050m.

178cm / 63kg => 2 maand geleden, vandaag bijna 68kg. Mijn calorie opname gaat van 3200 tot 4000 per dag vooral koolhydraten, en probeer toch extra eiwitten binnen te krijgen (mijn gewicht * 2, 140gram).

Veel cardio is een aanslag op je lichaam, heb ik al vaak gehoord. Beide doe ik heel graag, maar ik merk in mijn geval dat ik op 1 van de 2 de focus moet leggen waarin ik verder wil gaan. Iemand die hier omtrend tips kan geven, vooral het tegengaan van spierafbraak, zeker welkom.

Het is idd een balans wat je moet vinden als je allebei leuk vindt om te doen. Je zal nooit uitblinken in krachttraining als je veel cardio doet en je zal ook nooit uitblinken in cardio als je veel krachttraining doet. Daarom is het een afweging. Wel kan je het 1 doen om het ander aan te vullen. Maar dan nog moet er ergens de focus op liggen.

Het belangrijkste is dat je realistische doelen stelt voor jezelf en deze probeert te halen. En je moet het leuk vinden natuurlijk:).

Terug
Naar boven