XXL Nutrition

Computer stuk

Gast 2315

Colossal Veteran
uitgeschakeld
10.000 berichten
Waardering
407
Lengte
1m91
Massa
128kg
Ik heb laatste tijd paar x gehad dat me computer muurvast stond. Had nog gewoon me windows schermpje in beeld maar ik kon niks meer. Nu heb ik als ik me computer aan zet dat me monitor op standby gaat. Alle stekkers zitten erin, monitor is niet stuk. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Ik denk Zelf dat me videokaart stuk is, want anders had ik wel iets moeten zien tijdens het opstarten (zelfs als je hd stuk is toch?).

Het zou je voeding of moederboard kunnen zijn, heb je een andere voeding liggen? Geen beeld wil niet per see zeggen, "video kaart stuk " , vaak niet het geval eigenlijk.

Als je HD stuk is komt er geen schermpje.. Maar over dat standby van je monitor kan wel aan je videokaart liggen.. Is moelijk te zeggen vanaf hier..

Kan inderdaad goed je videokaart zijn als ik dit zo lees. Wanneer gaat je monitor in standby-mode? Direct als je je computer aanzet, of pas als je in Windows komt?

Edit: Wat Steph@n zegt klopt ook, het kan ook aan je voeding liggen.

• Topic Starter Topic Starter
Het zou je voeding of moederboard kunnen zijn, heb je een andere voeding liggen? Geen beeld wil niet per see zeggen, "video kaart stuk " , vaak niet het geval eigenlijk.

Ik heb 1x me voeding stuk gehad, maar toen gebeurde er echt helemaal niks. Nu heb ik het idee dat alles wel werkt, maar dat ik niks zie op me scherm.

Als je HD stuk is komt er geen schermpje.. Maar over dat standby van je monitor kan wel aan je videokaart liggen.. Is moelijk te zeggen vanaf hier..

Ik heb ook 1x me hd stuk gehad. En toen starte me pc gewoon op (zag al die witte lettertjes enzo) en daarna begon ie te piepen met een melding dat ik me master hd er in moest doen ofzo.

Kan inderdaad goed je videokaart zijn als ik dit zo lees. Wanneer gaat je monitor in standby-mode? Direct als je je computer aanzet, of pas als je in Windows komt?

Edit: Wat Steph@n zegt klopt ook, het kan ook aan je voeding liggen.

Me monitor blijft in standby-mode als ik hem aan zet. En ik heb geen idee of me pc in windows komt.

Was het inderdaad maar zo simpel om te zeggen " eerder was me voeding stuk, toen deed mijn pc helemaal niets, nu branden er wel lampjes, dus is de voeding niet stuk".... Wel eens aan gedacht dat mogelijk je voeding wel defect is, te weinig power levert, net genoeg om wat lampjes te laten branden maar niet om door te kunnen starten? Hoor je je harddisk?

Laat je even weten wat het uiteindelijk was?

Me monitor blijft in standby-mode als ik hem aan zet. En ik heb geen idee of me pc in windows komt.

Oke. Hoor je wel je harde schijf draaien/ratelen? Ik heb dit ook weleens gehad bij een broer van mij, was gewoon het slot op z'n moederboard een beetje gaar, waardoor de videokaart er te los in zat. Kan je eens je kast open maken, kijken of alles goed vast zit, anders eens videokaart eruit halen en en weer goed terug in doen? Als dat niet werkt, zou ik het bij je voeding gaan zoeken. Misschien levert hij te weinig spanning, waardoor je computer wel aan gaat, maar niet meer dan dat.

Was het inderdaad maar zo simpel om te zeggen " eerder was me voeding stuk, toen deed mijn pc helemaal niets, nu branden er wel lampjes, dus is de voeding niet stuk".... Wel eens aan gedacht dat mogelijk je voeding wel defect is, te weinig power levert, net genoeg om wat lampjes te laten branden maar niet om door te kunnen starten? Hoor je je harddisk?

Laat je even weten wat het uiteindelijk was?

Dat wat jij zegt zou ook goed kunnen. Heb ook wel is het idee gehad dat er dingen in me pc uitvielen ofzo. Volgens mij hoor ik me harddisk wel, er draaien ook ventilatortjes enzo.

Ik heb ook 1x me hd stuk gehad. En toen starte me pc gewoon op (zag al die witte lettertjes enzo) en daarna begon ie te piepen met een melding dat ik me master hd er in moest doen ofzo.

Ja maar.. Stuk en beschadigt zijn 2 verschillende dingen. :rolleyes:

Oke. Hoor je wel je harde schijf draaien/ratelen? Ik heb dit ook weleens gehad bij een broer van mij, was gewoon het slot op z'n moederboard een beetje gaar, waardoor de videokaart er te los in zat. Kan je eens je kast open maken, kijken of alles goed vast zit, anders eens videokaart eruit halen en en weer goed terug in doen? Als dat niet werkt, zou ik het bij je voeding gaan zoeken. Misschien levert hij te weinig spanning, waardoor je computer wel aan gaat, maar niet meer dan dat.

Ik heb er vanmorgen een oude videokaart ingehangen en toen kreeg ik hetzelfde. Maar is weet ook niet of deze videokaart wel werkt. Ga denk oude pc van me ouders lenen en wat dingen overzetten om te testen wat er stuk is.

Maar hoor je hem doorstarten? De bekende piepjes, harddiskje gaat rammelen, dvd spelers spinnen even op, dan even geen gerammel van de disk , vervolgens komt hij in windows en rammelt verder... zoiets, hoor je dat uberhaupt.

Trouwens, normaal piept je moederboard 4 x als de videokaart niet goed zit, probeer eens het volgende: Videokaart er uit halen, pc opstarten.
Geen piepjes of iets? Moederboard of voeding defect, duidelijk.

Ik heb er vanmorgen een oude videokaart ingehangen en toen kreeg ik hetzelfde. Maar is weet ook niet of deze videokaart wel werkt. Ga denk oude pc van me ouders lenen en wat dingen overzetten om te testen wat er stuk is.

Dat is dan het beste ja. Let wel even op het aantal watt wat de voeding levert van die oude pc. Als jij een redelijk nieuwe pc hebt die 500W nodig heeft, en je zet er een voeding in van 350W, dan weet je natuurlijk nog niet veel :)

Ik zelf zou in ieder geval de volgorde videokaart-voeding-geheugen aanhouden, en als dat het niet is verder gaan kijken, maar ik denk dat het 1 van die 3 dingen is.

Blijkt morgen je kabeltje van je videokaart naar je monitor stuk te zijn... :D

Trouwens, normaal piept je moederboard 4 x als de videokaart niet goed zit, probeer eens het volgende: Videokaart er uit halen, pc opstarten.
Geen piepjes of iets? Moederboard of voeding defect, duidelijk.

Ik heb dat anders ervaren. Bij m'n broer waar de videokaart ook niet goed zat, gaf de pc helemaal geen piepjes of iets.

Nee klopt idd, je kan er idd ook niet helemaal van uit gaan.

Bedankt voor het meedenken van iedereen alvast. Ik zal als ik thuis ben is kijken of me hd's enzo wel aangaan. Heb een oude videokaart in me tasgestopt van me werk, ff kijken of ie daar iets mee doet.

Heb het ook eens voorgehad. Toen had ik het jumpertje van het moederbord (cmos jumper) één pinnetje naar rechts opgeschoven, paar seconden gewacht en weer naar links opgeschoven. Dan zet hij het bios terug op fabrieksinstellingen. Wel opletten dat je alles uittrekt van de pc, inclusief stroomkabel.

Voorbeeld van een cmos jumper:
[Link niet meer beschikbaar]
=>Dat gele ding is de jumper, die moet je dan een pinnetje naar rechts zetten (paar seconden wachten) en daarna terug op zijn originele plaats terugzetten.

Ben nu bij me ouders, neem vanavond pc mee terug en zal is kijken waar het aan ligt. Ben bang dat het de voeding is want ik wou me mp3 speler opladen aan me usb poort, en nu is me mp3 speler er ook mee opgehouden :(

Ben nu bij me ouders, neem vanavond pc mee terug en zal is kijken waar het aan ligt. Ben bang dat het de voeding is want ik wou me mp3 speler opladen aan me usb poort, en nu is me mp3 speler er ook mee opgehouden :(

waarom zou dat hierdoor de voeding zijn? Als het dat is moet je niet bang zijn hoor want een grafische kaart of moerderbord is duurder. Ik denk dat het het moederbord is en miss ook de voeding.

Op me moederbord waren paar busjes doorgebrand ofzo. Had ergens nog ander moederbord liggen dus die erin geramd. Alleen toen kreeg ik weer hetzelfde. Ik had 1024mb 512mb en 265mb erin gerost. En de 265mb bleek problemen te geven, had er nog 1 van maar precies hetzelfde. Maar nu werkt alles weer goed :thumb:

Terug
Naar boven