AndroidHealthClinic

Conditie

liquid_ice

Advanced Bodybuilder
Waardering
1
Hier wordt meestal niet over gesproken op dit forum, want alles gaat over KRACHT...

Ik merk sinds een paar weken dat ik bij sommige grote oefeningen niet 100% KRACHT kan doen, omdat ik al eerder ben uitgeput.
dit is bij bijv. squat zo.
M'n conditie is BAGGER.

Wat doen jullie om je conditie op pijl te houden?
en hoe? hoelang, ver, hard?
doen jullie dit op trainingsdagen of op andere dagen?
zien jullie het wel als een training?
en what about Post WO shakes?
moet je die ook nemen na conditie training?

rust gewoon meer tussen de sets dan! Ik ga echt niet hardlopen oid hoor... Ik rust gewoon lekker tussen de sets. Krachttraining is nog altijd Shirt High Intensity en niet Long Low Intensity zoals langeafstandslopen.

frietbakker zei:
rust gewoon meer tussen de sets dan! Ik ga echt niet hardlopen oid hoor... QUOTE]

Het is natuurlijk afhankelijk van je doelstellingen of je cardio wil doen of niet. Frietbakker, jij bent powerlifter en dan is kracht prioriteit nummer 1. Voor massa moet je niet langer dan 3 min rusten tussen de sets. Om je uithoudingsvermogen te vergroten zou je cardio kunnen toevoegen. En vaak geldt te regel: Hoe langer iemand traint, hoe intensiever hij kan trainen. M.a.w. probeer de rust per set elke week te verkleinen zodat je rust tussen de sets 1 a 2 minuten is.

Ik doe altijd 1x per week een conditietraining. Een uurtje kickboksen of hardlopen. Vind ik ten eerste gewoon fijn en ik merk ook dat het je wat meer lucht geeft bij een oefening als squat. Ik heb ook wel perioden gehad waarin alleen BB deed maar daar werd ik stijver van en ik had, net als jij aangeeft, dan ook problemen met de 'grote' oefeningen.
Er zijn echter ook nadelen aan conditietraining. Zo merk ik dat ik de dag na een conditietraining minder energie heb voor een krachttraining. Ten tweede verbrand je behoorlijk wat met conditietraining wat niet echt ideaal is in een bulkfase bijvoorbeeld.

M.b.t. PWO shakes. Na een conditietraining is het goed een shake te nemen, maar dan wel een koolhydraatshake. Je moet je energievoorraad weer aanvullen. In tegenstelling tot een krachttraining heb je geen spiervezels beschadigd (wel een beetje natuurlijk) dus heb je weinig eiwitten nodig als bouw/herstelstoffen. Vooral koolhydraten dus.

af en toe goed tekeer gaan op mijn bokszak,works for me
De beste oefening om conditie op te bouwen is en blijft touwtje springen

Bij de 'grote' oefeningen pols ik altijd ff me hartslag tussen de setjes. Als die rustiger is geworden dan doe ik weer een setje.

Ik fiets veel, niet op de sportschool, maar voor alles wat ik prive doe.

fietsen naar de sportschool
naar het station
naar school
boodschappen
naar m'n maten
naar m'n werk
etc etc

een auto is makkelijk, maar een fiets heeft het voordeel dat je conditie wat wordt opgevijzeld.

bartman zei:
af en toe goed tekeer gaan op mijn bokszak,works for me
De beste oefening om conditie op te bouwen is en blijft touwtje springen

hoe lang moet je dan wel niet touwtje springen :D

volgens mij is het alleen goed voor je voetenwerk bijvoorbeeld bij het boksen of tennissen ofzoiets :)

Probeer het maar eens 5 min,slaat dik tegen ;) en het hangt idd van conditietype af. Maar krachttraining is ook kort en hevig,voor mij werkt het in ieder geval

Ik train 1 keer per week op conditie door 30 a 40 min te fietsen, wandelen (op hoge helling) of te crosstrainen, hangt af van mijn energie...heb ook het gevoel als ik het nie doe da ik stijver word en conditie minder is

• Topic Starter Topic Starter
maar hoe staan jullie tegenover een Post WO shake na een conditie/cardio training?
en met wat voor samenstelling?

zelfde als bij een krachttraining?
of een andere samenstelling?

je zou HIIT kunnen proberen, hoge intensiteits interval training met sessies van 10-15 min. bijvoorbeeld 20 sec sprinten op 85-90%, en dan 40 sec joggen. hier moet je wel naar toe bouwen dus eerst een basisconditie kweken. wil hier ook zelf aan beginnen maar mijn onderbenen werken niet echt mee, het is ook anabool voor het lichaam, vetverbranding is in rust hoger, maar je moet hiermee wel oppassen dat je het niet te vaak doet omdat het ook een stuk intensiever is dan normale cardio. 2-3 keer per week zou voor goede resultaten moeten zorgen. verschillende soorten HIIT zijn te vinden op internet.

Je conditie wordt vanzelf beter naarmate je langer traint. De beste conditietraining om een beter uithoudingsvermogen tijdens de workout te krijgen is de workout zelf.

ja, is prima

meestal ga ik op zondag uurtje joggen, verder nog 1-2 keer per week roeien of tennissen
behalve dat je je conditie traint, onderhoudt je je hart, wat nog altijd je belangrijkste spier is :)

liquid_ice zei:
maar hoe staan jullie tegenover een Post WO shake na een conditie/cardio training?
en met wat voor samenstelling?

zelfde als bij een krachttraining?
of een andere samenstelling?

vast voedsel lijkt me, behalve dat het goedkoper is, ook lekkerder..eet na de training gewoon een maaltijd bestaande uit eiwit/kh

• Topic Starter Topic Starter
ok, voor m'n trainingsschema is op zondag wat conditie training wel goed
(weet alleen niet of dat ik dan wel energie heb, maar ok)

vandaag begon ik dus voor het eerst...
ik woon 500m van een kanaal af, en ik wou een stuk joggen langs het kanaal.
toen ik joggend bij het kanaal aan kwam was ik buitenadem.
toen heb ik nog 500m gejogd, gerust en weer terug gejogd.
2Km met 3 rustplaatsen (shame on me)

hierna heb ik nog wat gebokst, maar ik was ZO kapot dat het er niet echt van kwam.
DAMN, moet dit vaker doen...
en ik heb 0,2L melk met 4 snee-en brood met 100g kippenfilet gegeten.

conditie wa is da ???

liquid_ice zei:
2Km met 3 rustplaatsen (shame on me)

:whip:

Doe na je training eens een keertje een loopbandje, min of 10-15 joggen zonder te stoppen. Zoek het voor jou juiste tempo op en bouw dit langzaam op. Om aan HIT te beginnen is imo veel te vroeg als je nog geen 2km non-stop kan rennen. Is trouwens ook goed voor je vetverbranding, cardio na de work-out.

partysander zei:
:whip:

Doe na je training eens een keertje een loopbandje, min of 10-15 joggen zonder te stoppen. Zoek het voor jou juiste tempo op en bouw dit langzaam op. Om aan HIT te beginnen is imo veel te vroeg als je nog geen 2km non-stop kan rennen. Is trouwens ook goed voor je vetverbranding, cardio na de work-out.

of ga eens op een ergometer, is ook wel goed i.c.m. looptraining

overigens is cardio na de work-out geen aanrader

Terug
Naar boven