Fitness Seller

Conditie

• Topic Starter Topic Starter
cardio na de workout zie ik ook niet echt zitten.
vandaar dat ik het appart op d'r zondag heb gegooit.

hou AUB wel rekening ermee dat 2KM lopen op een loopband veel lichter is dan 2km lopen op straat.
maar ik schrok er zelf ook van, hoe slecht dat ut ging.
genoeg ruimte voor verbetering :D

PS : wat is een ergometer?

Maar waarom willen jullie een lange afstands conditie hebben ???

Een hoge intensiteits conditie, waarbij je hartslag zo tegen de 80% aanzit, lijkt mij veel praktischer... het vult je zware krachttraining ook beter aan en tevens doet het veel meer voor je VO2-MAX.

ergometer = roeimachine

CQ_Demolisher zei:
overigens is cardio na de work-out geen aanrader
Waarom niet? Vanwege geen energie meer of andere reden(en)?
Je kan ook cardio als warming-up gaan doen, maar dit zal denk ik eerder ten koste gaan van de intensiteit van je work-out. Bovendien is cardio als warming-up GEEN ideale vetverbranding. Als je cardio na je work-out doet is dit een goede vetverbranding en conditie-oefening. Twee vliegen in een klap.

Een post tegengekomen op dit forum:
KT doe je op je glycogeen-->glycogeen leeg tijdens KT--> daarna cardio energie nodig-->glycogeen leg-->dus ander brandstof vinden-->1 =1 =3

zal je nu eerst cardio doen leeg je ook je glycogeen maar hga je daarna KT dan heb je dus je glycogeen nodig...is die op dan zal voor KT je spiermassa worden opgeofferd
dus naast onv energie bij je KT (die belangrijker is voor af ye vallen dan cardio!!) zal je ook verkeerde energiebron aan gaan spreken

Laatst bewerkt:
@DumphuiZ: Ik hoef geen lange afstandsconditie om een maraton te kunnen lopen, maar een beetje conditie is wel ERG fijn om te hebben.
Ik ben ook van plan om die 2Km niet langer te maken, maar sneller te gaan doen.
zo iets van 500m jog, rust, 1Km rennen/sprint, rust 500m jog
het joggen is op die manier de warming up en cooling down.

ps: wat is VO2-MAX ??
kon het niet vinden in de search

Laatst bewerkt:
Ik had trouwens gelezen dat naarmate je gespierder bent je tot max. 5km sneller aflegt. Bestaat hier een verband tussen of is het gewoon gelul?

sterker worden heeft te maken met je fosfaat(of fosfor) energie systeem.
die systeem levert een korte tijd veel energie.

maybe als je sterker word, dat dan ook dat systeem verbetert. Dat zelfde systeem gebruik je bij kortere afstanden ook.
Verder, bekijk de heren van de kampioenen 100m sprint.
die zijn goed gespiert

partysander zei:
Waarom niet? Vanwege geen energie meer of andere reden(en)?
Je kan ook cardio als warming-up gaan doen, maar dit zal denk ik eerder ten koste gaan van de intensiteit van je work-out. Bovendien is cardio als warming-up GEEN ideale vetverbranding. Als je cardio na je work-out doet is dit een goede vetverbranding en conditie-oefening. Twee vliegen in een klap.

Een post tegengekomen op dit forum:

die andere post vind ik vaag, als je traint raakt je spierglycogeen op, vervolgens wil je nog gaan cardio'en, maar je spierglycogeen is op en volgens mij werd dan eerst je spiermassa aangebroken i.p.v. vet massa
nu ben ik er niet mee zeker van :rolleyes:

Als je eerst cardio en dan KT doet dan zal vooral je spiermassa worden geofferd, omdat er geen spierglycogeen meer is. Als je eerst dmv KT je spierglycogeen opmaakt zal er een andere brondstof gevonden moeten worden. Cardio is een andere inspanning dan KT, bij KT wordt spierglycogeen eerder gebruikt, bij cardio eerder bf (correct me if I'm wrong). In datzelfde topic stond ook deze:

juist !!
eerst KT , dan cardio !!
de reden is dat je tijdens de KT je koolhydraten verbruikt en dat je tijdens de cardio bijna niet anders kan dan puur vet te verbranden.

Maar die andere is gedetailleerde uitlegt en imo daarom sterker.

wat is VO2-MAX nou eigenlijk?

en aub ONTOPIC blijven...
het gaat over conditie training OP ZICH, niet voor OF na KT

Het is trouwens nooit zo dat je alleen maar vet verbrandt. Het is naar mijn weten altijd wel een mengsel van meerdere brandstoffent, (fosfaat), glycogeen, glyco+vet, etc. Er is vast wel een punt waarop je alleen maar vet verbrandt, maar dat lijkt me wel erg moeilijk om te halen. Ik bedoel je gaat denk ik altijd wel wat harder of zachter.

Caffeine (400mg max half uur voor cardio) heeft trouwens het effect dat er meer (sneller, eigenlijk) vetzuren in de bloedbaan worden gebracht. Hierdoor wordt je glycogeendepots bespaard en uiteindelijk dus ook je kostbare eiwitten..

@ liquid_ice: cardio telt als rustactiviteit voor bb, dus als je geen cardio na de work-out wilt doen, dan kan je bijv. niet alleen op zondag, maar ook nog op een andere rustdag cardio gaan doen.

bquiroga zei:
Het is trouwens nooit zo dat je alleen maar vet verbrandt. Het is naar mijn weten altijd wel een mengsel van meerdere brandstoffent, (fosfaat), glycogeen, glyco+vet, etc. Er is vast wel een punt waarop je alleen maar vet verbrandt, maar dat lijkt me wel erg moeilijk om te halen. Ik bedoel je gaat denk ik altijd wel wat harder of zachter.

Caffeine (400mg max half uur voor cardio) heeft trouwens het effect dat er meer (sneller, eigenlijk) vetzuren in de bloedbaan worden gebracht. Hierdoor wordt je glycogeendepots bespaard en uiteindelijk dus ook je kostbare eiwitten..

ik drink geen koffie, wat kan nog meer voor caffeine door ?

red bull (en naverwanten), cola..

red bull bevat over het algemeen iets van 80mg caffeine, net als koffie. Dit is dus per serving (blikje/kopje). Voor cola is het geloof ik 30mg per 100ml.

Ik gebruik zelf voor cardio meestal caffeine bruistabletten of capsules. Heb het ook niet zo op koffie, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Ik weet niet of het zo verstandig is om veel Red Bull te gaan drinken. Ik bedoel misschien zijn er bijwerkingen van de andere stoffen in Red Bull, die in het nadeel zijn van een goede cardio sessie.

partysander zei:
@ liquid_ice: cardio telt als rustactiviteit voor bb, dus als je geen cardio na de work-out wilt doen, dan kan je bijv. niet alleen op zondag, maar ook nog op een andere rustdag cardio gaan doen.

Zondag heb ik getrimt, en vandaag moest ik m'n training (benen) al stoppen na 2 setjes door verzuring.
WAARSCHIJNLIJK nog van het trimmen.
maar als m'n body gewent is aan trimmen, dan zal ik wel in acht houden wat je hebt gezegt.

Precies, gewoon opbouwen he, niet meteen vol knallen, want dat werkt niet.
Welke oefening deed je dan dat je al na 2 setjes moest stoppen? En in welke spier(en) had je verzuring? Anders had je nog wat isolatie-oefeningen kunnen doen voor de spier(en) waar je geen verzuring had.

Edit: wat betreft caffeine http://www.voedsel.net/vragen/vraag134.htm en caffeinegebruik gaat niet samen met creatinegebruik. Als je caffeine wilt nemen raad ik suikerrijke dranken als cola en redbull af, pak dan koffie zwart of met melk.

Laatst bewerkt:
Ik deed squat.
en had verzuring in m'n quadriceps.
Verder had ik nog 1 hamstring oefening geprobeerd, maar dat wilde ook niet meer.
achja, als het alleen voor deze ene week is, dan ist nog niet zo erg :D

Je had nog ff kuiten kunnen proberen, die herstellen vrij snel. (sneller als andere spieren iig). Jah, ff kijken hoe het volgende week gaat he. Maja toch zonde altijd. Ga je zondag wel weer joggen?

Terug
Naar boven